سبک غذایی کودکان را جدی بگیرید!


سبک غذایی کودکان را جدی بگیرید!

یک مطالعه جدید نشان می دهد که سرطان روده بزرگ به طور پیوسته در بین جوانان در ایالات متحده در دو دهه گذشته افزایش یافته است، به طوری که نوجوانان دارای بیشترین جهش در میزان سرطان بوده اند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)محققان در نشست پزشکی هفته بیماری‌های گوارشی در واشنگتن دی سی گزارش دادند که میزان سرطان روده بزرگ بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۰ در بین کودکان ۱۰ تا ۱۴ ساله ۵۰۰ درصد افزایش یافته است.

محققان دریافتند که این میزان در بین نوجوانان ۱۵ تا ۱۹ سال ۳۳۳ درصد و در بین ۲۰ تا ۲۴ سال ۱۸۵ درصد افزایش یافته است.

دکتر «اسلام محمد»، پزشک متخصص داخلی در دانشگاه میزوری-کانزاس سیتی، در بیانیه خبری گفت: «سرطان روده بزرگ دیگر فقط به عنوان یک بیماری جمعیت مسن تلقی نمی‌شود.»

برای این مطالعه، محققان با استفاده از داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده روند ۱۹۹۹-۲۰۲۰ سرطان روده بزرگ را برای افراد بین ۱۰ تا ۴۴ سال محاسبه کردند.

نتایج نشان می‌دهد اگرچه این نرخ‌ها در میان کودکان و بزرگسالان جوان افزایش یافته است، اما همچنان از نظر تعداد بسیار کمتر از افراد مسن است.

در میان نوجوانان ۱۰ تا ۱۴ ساله، ۰.۶ کودک در هر ۱۰۰۰۰۰ کودک، مبتلا به سرطان روده بزرگ در سال ۲۰۲۰ تشخیص داده شدند که این رقم در سال ۱۹۹۹ تنها ۰.۱ کودک در هر ۱۰۰۰۰۰ بود.

به طور مشابه، تشخیص‌ها در افراد ۱۵ تا ۱۹ ساله از ۰.۳ به ۱.۳ در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر و در بین ۲۰ تا ۲۴ سال از ۰.۷ به ۲ در ۱۰۰۰۰۰ افزایش یافت.

شایع‌ترین علائم سرطان روده بزرگ یبوست، اسهال، درد شکم، خونریزی مقعدی و علائم کم خونی فقر آهن است.

محمد گفت: عوامل خطر سرطان روده بزرگ شامل سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ است.

سایر عوامل خطر شناخته شده عبارتند از چاقی، مصرف دخانیات، نوشیدن الکل و رژیم غذایی. به گفته محققان، عوامل خطر مشکوک شامل کمبود فعالیت بدنی، آنتی بیوتیک ها و افزودنی‌های غذایی است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

نصب و راه اندازی دستگاه انژکتور سی تی اسکن در بیمارستان شهید چمران