کشف 2806 تخلف در امتحانات نهایی سال گذشته


کشف 2806 تخلف در امتحانات نهایی سال گذشته

معاون متوسطه آموزش و پرورش از کشف ۲۸۰۶ تخلف در امتحانات نهایی سال گذشته خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمد مهدی کاظمی، معاون متوسطه آموزش و پرورش گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فرصتی برای عدالت آموزشی بود و این مصوبه این فرصت را به ما داد تا توجه و تمرکز بیشتری به معلم داشته باشیم و دانش آموزان از حافظه محوری پرهیز کرده و به یادگیری تمرکز کنند.

وی ادامه داد: با ماشین که از عملکرد استان‌ها و مناطق داشتیم وضعیت آموزش را در استان‌ها تا کف مدرسه مورد پایش قرار دادیم و برنامه ریزی برای وضعیت مطلوب را حاکم کردیم و نتیجه این بود که رتبه زیر هزار که در مناطق کم برخوردار و محروم کشور در کنکور ۱۴۰۲ اتفاق افتاد نشان داد دانش آموزان با تمرکز بر آزمون نهایی و ایجاد سابقه تحصیلی می توانند نتایح خوبی را رقم بزنند.

کاظمی ادامه داد: برنامه هایی را از ابتدای سال و به ویژه از نوروز ۱۴۰۳ فرصتی را فراهم کردیم تا دانش آموزان آمادگی بیشتری را کسب کنند و برگزاری آزمون شبه نهایی در پایه دهم و یازدهم دانش آموزان را با برگزاری آزمون استاندارد آشنا کرد. با این موضوع فکر می کنیم زمینه بیشتر اجرای عدالت آموزشی را در کشور شاهد باشیم.

وی درباره امنیت و سلامت آزمون گفت: ما برگرفته از قانون رسیدگی به تخلفات آزمون نهایی با توجه به اینکه آزمون نهایی آموزش و پرورش جنبه ملی دارد از سال گذشته براساس قانون مجلس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات آزمون با هدف اجرای عدالت آموزشی و ارتقای امنیت آزمون و پیشگیری از تخلفات این کار را انجام دادیم الیته رویکرد ما پیشگیرانه است و امیدواریم تخلفی در این زمینه نداشته باشیم تا قبل از شروع آزمون ها بازهم اطلاع رسانی در این خصوص خواهد شد.

وی تصریح کرد: گام اول ما آگاهی بخشی به دانش آموزان است که این کار انجام شده و خواهد شد. براساس این قانون اگر دانش آموزی تخلفی انجام دهد بلافاصله از طریق رئیس حوزه آزمون گزارش خواهد شد و کمیته تخصصی در استان برگزاری شده بررسی کرده و هیت بدوی نسبت به بررسی و اعلام رای اقدام خواهد کرد و دانش آموز متخلف بعد از اینکه تصمیم از سوی هیت بدوی گرفته شد به دانش آموز ابلاغ خواهد شد و ده روز فرصت برای اعتراض خواهد بود.

او ادامه داد: از مجموع ۹۰۰ هزار داوطلبی که در سال گذشته شرکت کرده بودند ۲۸۰۶ تخلف داشتیم که از این تعداد برای ۲۶۴۳ نفر رای قطعی صادر شد. ۲۳ مورد نیز برائت گرفتند و ۷۰۱ مورد اخطار کتبی و هزار و ۴۸۰ مورد محرومیت از یک عنوان درسی و مابقی هم محرومیت از همه موارد درسی بودند. عمده تخلفات همراه داشتن وسایل غیرمجاز بود و برخی استفاده کرده بودند ۳۵۹ مورد یادداشت و مواردی این چنینی بود و ۱۳ مورد انتشار سوالات بعد از شروع آزمون بود. در سال گذشته رویکرد ما این بود که پیشگیرانه عمل کنیم و باعث شد بعد از گذشت چند روز تخلفات کاهش پیدا کرده بود. امیدوارم با همتی که همکاران ما در آموزش و پرورش دارند و همراهی رسانه ها یک آزمون امنی با آرامش بیشتر برای دانش آموزان برگزار کنیم.

وی درباره آیین نامه ملی مهارت ادامه داد: همه دستگاهها باید در اجرای سند تحول مشارکت داشته باشند اما تاکنون مصوبه ای در این خصوص نداشتیم. وزارت آموزش و پرورش برای مهارت آموزی دانش آموزان برنامه ریزی کرده و ۲۱۳ هزار نفر دانش آموز جدید در آموزش فنی و حرفه ای داشتیم که رشد قابل قبولی داشته است. حدود ۵۰۰ هزار نفر تا پایان برنامه هفتم به جمعیت دانش آموزی ما اضافه خواهد شد و ما باید برنامه ریزی کنیم و زیرساختهای لازم را نیز ایجاد کنیم از جمله اینکه هزار هنرستان تا پایان برنامه هفتم ایجاد یا بازسازی شوند تا بتوانیم توسعه مهارت آموزی را برای دانش آموزان و ورود آنها به رشته فنی و حرفه ای داشته باشیم. همچنین پیش بینی کرده ایم تا پایان برنامه هفتم ۲۵۰۰ هنرستان کارآفرین ایجاد کنیم.

کاظمی درباره برخی اخبار مبنی بر ترک تحصیل ۳۰ درصدی دختران در دوره دوم متوسطه گفت: ما در دوره دوم متوسطه پوشش تحصیلی ۸۰ درصدی داریم. در دوره اول متوسطه پوشش ۹۰ درصدی داریم که نسبت به خیلی از کشورهای دنیا عدد بالایی داریم.

وی ادامه داد: برخی از دانش آموزان به ویژه دختران ممکن است به دلایل مختلف مانند ازدواج و مسائل فرهنگی و اجتماعی خاص در منطقه ای را شاهد باشیم که این موضوع باعث عدم حضور در آموزش روزانه ما شکل بگیرد و ممکن است برخی از این دانش آموزان در مدرسه حضور نداشته باشند و یا از طریق آموزش برزگسال آموزش خود را ادامه می دهند تا مدرک دیپلم خود را اخذ کنند.

وی ادامه داد: موضوع بحث بازماندگی که از تحصیل دوره اول و دوم متوسطه دنبال می کنیم یک تعدادی دانش آموزان شناسایی می شوند اما امکان فرصت آموزش ندارند و در برخی موارد امکان آموزش فراهم نیست و برخی هم ممکن است تمایلی به ادامه تحصیل در دوره دوم متوسطه را ندارند.

او درباره تخلفات در آزمون‌ گفت: ارتکاب هر گونه عملی که موجب اخلال در نظم جلسه شود از قبیل دستگاه الکترونیکی و حافظه دار یا هر گونه عمل تخلف مانند شرکت به جای یک نفر دیگر در آزمون و تبانی با داوطلبان که در سال گذشته نیز تعداد محدودی از این تخلفات را داشته ایم.این موارد در قانون پیش بینی شده است سال گذشته مواردی که با آن مواجه بودیم همراه داشتن وسایل غیر مجاز بود که بیشتر از آن استفاده نشده بود همراه داشتن یادداشت استفاده از یادداشت اخلال در آزمون از طریق صحبت کردن و ۲۰ نفر هم جای یک نفر دیگر در آزمون شرکت کرده بودند. آزمون مجدد نیز برای شبهه علمی است و درصورتی که این مشکل ایجاد شود آزمون مجدد برگزار می شود.

منبع : ایلنا
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

 فراخوان مناقصه عمومی خرید تجهیزات آنتنالاین