سالیوان به عربستان و اراضی اشغالی می‌رود


سالیوان به عربستان و اراضی اشغالی می‌رود

به گفته برخی مسئولان آمریکا و رژیم صهیونیستی مشاور امنیت ملی کاخ سفید قصد دارد طی چند روز آینده برای بررسی مسایل مهم منطقه و در راس آنها عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با عربستان و نیز جنگ علیه غزه، سفری به عربستان و اراضی اشغالی داشته باشد.

سالیوان به عربستان و اراضی اشغالی می‌رود

به گزارش راهبرد معاصر، وب‌سایت آمریکایی «آکسیوس» به نقل از سه تن از مسئولان آمریکایی و رژیم صهیونیستی که نام آنها را فاش نکرد، اعلام کرد که «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید قصد دارد ظرف چند روز آینده سفری به عربستان و اراضی اشغالی داشته باشد.

یکی از مسئولان ارشد آمریکایی گفت: دولت جو بایدن با کابینه اسرائیل به توافق رسید که هرگونه عملیاتی در رفح تا پیش از سفر سالیوان به شکل گسترده‌ای توسعه پیدا نکند.

به گزارش آکسیوس، کاخ سفید امیدوار است که بتواند این تعهد را تا زمان برگزاری یک نشست عالی رتبه میان دو گروه آمریکایی و اسرائیلی در واشنگتن پس از سفر آتی سالیوان تمدید کند.

این منابع اظهار کردند: سفر سالیوان به منزله تلاش برای حصول پیشرفتی در مسیر دستیابی به یک قرارداد بزرگ میان آمریکا و عربستان شامل عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو است.

مسئولان آمریکایی امیدوار هستند که به توافق‌های دوجانبه‌ای با طرف عربستانی برسند و سپس این توافق‌ها را که شامل توقف جنگ در غزه و پایبندی به روندی است که به راه حل دو دولتی برای دو طرف فلسطینی و اسرائیلی منجر می‌شود، به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی ارائه کنند.

طبق گزارش آکسیوس، در صورتی که نتانیاهو با توافق‌های مورد نظر موافقت کند، می‌تواند میانجی یک توافق صلح تاریخی با عربستان باشد، اما اگر مخالفت کند، حمایت آمریکا را از دست می‌دهد و پیامد‌های عملیات رفح را به تنهایی متحمل می‌شود.

سفر سالیوان در حالی انجام می‌شود که آمریکا به اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی برای به تاخیر انداختن یورش زمینی نظامی به رفح ادامه می‌دهد.

قرار است مسئولان آمریکایی و اسرائیلی با یکدیگر درباره رفح گفتگو کنند.

آمریکا، عربستان و یا رژیم صهیونیستی تا این لحظه واکنش فوری به گزارش آکسیوس نداشته‌اند و آن را تایید نکرده‌اند.

پیش از این، هم‌پیمانان بین‌المللی و گروه‌های امدادرسان به رژیم صهیونیستی درخصوص خطرات هرگونه حمله زمینی گسترده در رفح هشدار دادند.

«کارین ژان‌پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید در این رابطه گفت: قطعا به مذاکرات با کابینه اسرائیل ادامه خواهیم داد. این مذاکرات ادامه داشته و سازنده هستند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که در راستای رسیدن به توافقی درخصوص غزه تلاش می‌کند و آن را بهترین راه برای آزاد کردن اسرا و امتناع از عملیات نظامی گسترده در رفح می‌داند.

همچنین این وزارتخانه تاکید کرد: اگر اسرائیل طرح سیاسی برای آینده غزه نداشته باشد، خود را در گرداب خشونت غرق‌شده می‌یابد.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» آمریکا به نقل از برخی مسئولان کاخ سفید اعلام کرد که کاخ سفید تلاش می‌کند در اسرع وقت به یک توافق آتش‌بس در غزه پیش از اقدام نتانیاهو به آغاز حمله به رفح برسد.

این شبکه خبری به نقل از دو تن از مسئولان ارشد دولت آمریکا اعلام کرد که دولت بایدن بر این باور است رژیم صهیونیستی برای آغاز حمله گسترده طی روز‌های آینده به شهر رفح، به اندازه کافی نیرو در اطراف این شهر جمع کرده است.

در ماه‌های اخیر جنگ علیه غزه، مسئولان رژیم صهیونیستی بار‌ها مدعی شدند که به زودی روابط این رژیم با عربستان به حالت عادی در می‌آید، اما عربستان نیز بار‌ها تاکید کرده که این اتفاق تنها پس از دستیابی به راه‌حلی برای درگیری دو طرف فلسطینی و اسرائیلی رخ خواهد داد.

رژیم صهیونیستی با نادیده گرفتن هشدار‌های منطقه‌ای و بین‌المللی درباره پیامد‌های یورش به رفح و با وجود اقامت حدود ۱.۴ میلیون آواره فلسطینی در این شهر، به عملیات نظامی خود در شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه که ششم مه جاری آن را کلید زده، ادامه می‌دهد.

حملات رژیم صهیونیستی به غزه از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون موجب شهادت ده‌ها هزار غیرنظامی شده که بیشتر آنها زن و کودک بودند، همچنین این حملات موجب ویرانی گسترده نوار غزه شده است.

در پی این حملات، رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری به اتهام ارتکاب کشتار جمعی احضار شد./ ایسنا


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

راهنمایی چیدمان فرش در پذیرایی مربع بدون مبل