پارگی مینیسک زانو و هر آنچه باید در مورد آن بدانید.


پارگی مینیسک زانو و هر آنچه باید در مورد آن بدانید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید پارگی مینیسک زانو، آسیب دیدگی شایع زانو است که در اثر ضربه مستقیم یا فشار غیرطبیعی روی زانو به‌وجود می‌آید و باعث درد، تورم و محدودیت حرکت زانو می‌شود. بهترین و سریع‌ترین روش درمان این جراحت، استراحت، کمپرس یخ، بالا نگه داشتن پاها و استفاده از باندهای فشاری است. روش‌های خانگی مانند ماساژ با روغن‌های گیاهی و انجام حرکات ورزشی سبک و فیزیوتراپی هم برای درمان این عارضه مفید هستند.

مینیسک، یک قطعه غضروف C شکل است که همانند یک بالشتک بین ساق پا (درشت نی) و استخوان ران (فمور) قرار گرفته است. هر زانو دو مینیسک دارد. پارگی مینیسک زانو که به آن پارگی غضروف هم می‌گویند در اثر پیچ‌خوردگی یا چرخش زانو ناشی از انجام حرکات و فعالیت‌های با فشار زیاد به وجود می‌آید. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با پارگی مینیسک زانو، علائم این عارضه، روش‌های تشخیص و درمان و عوارض احتمالی عدم درمان پارگی مینیسک زانو بیشتر آشنا شوید. اگر دچار این عارضه شده‌اید، می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص ارتوپد مشاوره حضوری یا آنلاین داشته باشید.

پارگی مینیسک زانو چیست؟

پارگی مینیسک زانو یکی از شایع‌ترین آسیب دیدگی‌ها و مشکلات زانو است که در اثر انجام فعالیت‌ها و حرکاتی اتفاق می‌افتد که با فشار زیاد باعث چرخیدن یا پیچ خوردن زانو می‌شوند، به‌خصوص زمانی که کل وزن بدن روی زانوها باشد. هر زانو، دو مینیسک دارد که مانند یک بالشتک بین استخوان ساق پا و ران قرار گرفته‌اند. پارگی مینیسک زانو باعث درد، ورم و کشیدگی و سفتی عضلات پا می‌شود.

فرد احساس می‌کند که زانویش قفل شده و دیگر نمی‌تواند حرکت کند و قادر نیست پا را کامل باز کند تا زانو صاف شود. حرکات بدنی ناگهانی، حتی یک چرخش ناگهانی ساده در ورزش‌هایی مثل بسکتبال باعث پارگی مینیسک زانو می‌شوند. البته این اتفاق صرفا محدود به ورزشکاران نیست و حتی بلند شدن سریع از زمین در حالتی که کل وزن بدن روی زانوها باشد هم احتمال پارگی مینیسک را دارد.

عکس پارگی مینیسک زانو را مشاهده می کنید.کشیدگی مینیسک زانو به‌خاطر آسیب دیدگی و جراحت مینیسک‌ها اتفاق می‌افتد.

مینیسک زانو چگونه پاره میشود؟

پارگی مینیسک زانو معمولا نتیجه‌ ضربه مستقیم، فشار یا چرخش ناگهانی روی زانو است. زمانی که زانو تحت فشار قرار می‌گیرد یا به شدت چرخش می‌کند، مینیسک‌ها ممکن است با قدرت بیش از حد به طرز ناگهانی کشیده شوند، که این می‌تواند به پارگی یا آسیب دیدگی آنها منجر شود.

متن انگلیسی:
People who play sports (like tennis, soccer, basketball or football) that involve sudden twisting movements are most likely to tear a meniscus
ترجمه متن:
افرادی که ورزش‌هایی (مانند تنیس، بسکتبال یا فوتبال) انجام می‌دهند که حرکات چرخشی ناگهانی دارد، به احتمال زیاد مینیسک را پاره می‌کنند.

my.clevelandclinic

علائم پارگی مینیسک زانو

اگر پارگی مینیسک زانو اتفاق بیفتد، ۲۴ ساعت طول می‌کشد تا علائمی مانند درد و ورم شروع شوند، به‌خصوص اگر پارگی کم باشد. علائم پارگی مینیسک زانو عبارتند از:

  • احساس ترکیدن
  • ورم یا سفتی زانو
  • درد به‌خصوص حین چرخاندن زانو (علت زانو درد چیست؟)
  • مشکل در صاف کردن کامل زانو
  • احساس قفل کردن زانو موقع حرکت
  • فکر می‌کنید که زانویتان در رفته است.

کشیدگی مینیسک زانو

کشیدگی مینیسک زانو به‌خاطر آسیب دیدگی و جراحت مینیسک‌ها اتفاق می‌افتد. درد زانو اصلی‌ترین نشانه کشیدگی مینیسک زانو است که با حس سفتی، ورم و مشکل در حرکت یا خم کردن زانو همراه می‌شود. درصورتی که نشانه‌های کشیدگی زانو را دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

موقع راه رفتن زانوهات قفل می‌کنه؟

درد زیادی داری؟ از دکتر نوبت یگیر.

پارگی مینیسک زانو و هر آنچه باید در مورد آن بدانید.

علت پارگی مینیسک زانو

هر فعالیتی که باعث چرخش یا پیچ خوردگی زانو با فشار و به‌صورت ناگهانی شود مانند چرخش‌های ناگهانی یا توقف ناگهانی، می‌تواند علت پارگی مینیسک زانو باشد. حتی راه رفتن روی زانو، اسکوات زدن شدید یا بلند کردن جسم سنگین هم گاهی باعث پارگی مینیسک‌ها می‌شوند. افزایش سن و تغییرات ناشی از فرسایش و سایش غضروف‌ها در افراد مسن هم می‌تواند علت پارگی باشد.

راه های تشخیص پارگی مینیسک زانو

یکی از اصلی‌ترین راه‌های تشخیص پارگی مینیسک زانو، تست مک‌موری (McMurray test) است که پزشک زانو را خم کرده و سپس آن را صاف کرده و می‌چرخاند. این کار به مینیسک های پاره شده فشار می‌آورد. در صورتی که فرد دچار پارگی مینیسک شده باشد، این حرکت باعث درد، صدا دادن زانو یا حس کوبیدن در مفصل می‌شود. متخصص ارتوپد با بررسی سابقه بیمار، معاینه بالینی و آزمایش‌های رادیولوژی، آندوسکوپی زانو و آرتروگرافی زانو هم می‌تواند مشکل را تشخیص دهد.

تست پارگی مینیسک زانو

علاوه بر تست مک‌موری، تست Ege هم برای تشخیص پارگی در زانو به‌کار می‌رود. در این تست، وزنه‌ای روی زانوهای بیمار در حالت اسکوات قرار می‌گیرد (زیر نظر پزشک). درد یا صدای ترق و تروق زانو نشان‌دهنده پارگی در مینیسک ها است. علاوه بر این دو تست، ارتوپد می‌تواند از ام‌آرآی هم برای تشخیص کمک بگیرد. با تفسیر جواب ام آر آی زانو این مشکل تشخیص داده می‌شود.

درمان پارگی مینیسک زانو

درمان پارگی مینیسک زانو بستگی به شدت آسیب و نوع پارگی دارد. سریع‌ترین و متداول‌ترین راه درمان این آسیب زانویی، استراحت، کمپرس سرد، فشار و بالا نگه داشتن زانو است.

درمان پارگی مینیسک زانوتوضیحات
استراحتکاهش فعالیت‌های شدید
فیزیوتراپیانجام تمرینات تقویت عضلات زانو، افزایش انعطاف‌پذیری، و بهبود تعادل و ثبات مفصل زانو
استفاده از باندمانند باندهای پشتی زانو، باندهای فشاری و کششی
درمان داروییداروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)
جراحیدر صورتی که روش‌های دیگر جواب ندهند.
انواع روش درمان پارگی مینیسک زانو

دارو برای پارگی مینیسک زانو

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می‌توانند التهاب و درد ناشی از پاره شدن مینیسک زانو را کاهش دهند. استامینوفن هم باعث مدیریت و کنترل درد می‌شود، اما تاثیری روی التهاب ندارد. انتخاب دارو برای پارگی مینیسک زانو به تشخیص پزشک بستگی دارد.

مسکن برای پارگی مینیسک زانو

بهترین مسکن برای پارگی مینیسک زانو، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ناپروکسن و ایبوپروفن هستند که درد و التهاب ناشی از این عارضه را کاهش می‌دهند.

درمان خانگی پارگی مینیسک زانو چیست؟برای کاهش درد و التهاب ناشی از پاره شدن مینیسک زانو، می‌توان از برخی روغن‌های گیاهی استفاده کرد.

پماد برای درد مینیسک زانو

در صورتی که درد مینیسک زانو ناشی از التهاب مفصلی باشد، ممکن است پزشک پمادهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند دیکلوفناک، ایبوپروفن، پیروکسیکام و ناپروکسن را تجویز کند. همچنین، پمادهای دیگری مانند پمادهای آرنیکا، گلیکوزامینوگلیکان‌ها (مانند کندرولین)، متیل‌سالیسیلات و کامفور نیز ممکن است برای کاهش درد و التهاب مورد استفاده قرار بگیرند.

لیزر درمانی مینیسک زانو

لیزر درمانی، با افزایش گردش خون و مواد مغذی در ناحیه آسیب دیده و تسریع روند رشد بافت جدید، باعث تحریک التیام پارگی و فرایند ترمیم می‌شود. دو سوم داخلی مینیسک‌ها دچار کمبود ذخیره خونی می‌شوند، که به کمک لیزر درمانی، جریان خون به آن سمت فرستاده می‌شود.

درمان خانگی پارگی مینیسک زانو

روش‌های درمان خانگی پارگی مینیسک زانو عبارتند از:

  • استراحت و پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین و شدید
  • کمپرس یخ برای کاهش التهاب و درد در ناحیه آسیب دیده
  • بالا نگه داشتن زانو جهت کاهش میزان ورم
  • پوشیدن جوراب یا بانداژهای فشاری برای کاهش ورم، درد و استحکام زانو

روغن برای پارگی مینیسک زانو

برای کاهش درد و التهاب ناشی از پاره شدن مینیسک زانو، می‌توان از برخی روغن‌های گیاهی استفاده کرد، مانند روغن آووکادو، روغن زیتون، روغن زنجبیل، روغن خراطین، روغن نعناع، روغن آرنیکا.

برای پارگی مینیسک زانو چی بخوریم؟

تغذیه سالم و مناسب می‌تواند در فرآیند بهبود و التیام پارگی مینیسک زانو کمک کند. برای بهبود و التیام پارگی مینیسک زانو، موارد زیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید:

  • غذاهای حاوی پروتئین مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لوبیا، نخود و ماکارونی کم چرب
  • مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند میوه‌ها و سبزیجات، پرتقال، توت، نارنگی، توت فرنگی، بروکلی و فلفل قرمز
  • مواد غذایی حاوی ویتامین D مانند ماهی چرب مثل سالمون و ماکرل، تخم مرغ، شیر و ماست
  • مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا-۳ مانند ماهی قزل آلا، ماهی ساردین، ماهی تون ماهی و آجیل‌ها مثل بادام و گردو
  • آنتی‌اکسیدان‌ها مانند توت‌ها، هویج، انگور قرمز، گیاهان سبز تازه و فلفل دلمه جهت کاهش التهاب و حملات آزاد رادیکال‌ها
  • مصرف آب کافی
  • پرهیز از غذاهای فرآوری شده و نیمه آماده

بهترین ورزش برای مینیسک زانو

بهتر است از ورزش‌هایی که باعث فشار و ضربه زیاد روی زانو می‌شوند، اجتناب کنید. اما ورزش‌هایی که قدرت عضلات را افزایش می‌دهند، استقامت قلب و عروق را تقویت می‌کنند و انعطاف‌پذیری را بهبود می‌بخشند، می‌توانند برای تقویت و حمایت از زانوها مفید باشند. در هر صورت، قبل از شروع هر برنامه ورزشی، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا برنامه‌ای مناسب و مطابق با شرایط شما تعیین شود. بهترین ورزش‌ها برای مینیسک زانو عبارتند از:

  • تمرینات استحکام عضلات ناحیه پا و زانو مانند اسکوات (با وزن بدن یا با دستگاه)، لانج و آرنولد پرس
  • شنا
  • دوچرخه‌سواری با دوچرخه ثابت یا دوچرخه سواری در فضای باز و یا در سالن‌های ورزشی
  • تمرینات یوگا و پیلاتس
  • تمرینات تعادلی
  • استفاده از باند زانو

پارگی مینیسک زانو و عمل جراحی (عمل مینیسک زانو)

مینیسکتومی (عمل مینیسک زانو) یک روش جراحی است که در آن بخشی از مینیسک زانو (سازه‌های فیبری کوچک درون زانو) که آسیب دیده است، برداشته می‌شود. هدف اصلی این عمل، بهبود علائم و تسریع فرایند بهبودی است. جراحی آرتروسکوپی هم برای ترمیم مینیسک انجام می‌شود که به‌جای یک برش بزرگ باز، دو تا سه برش کوچک روی زانو زده می‌شود. جراح، دوربین بسیار کوچکی را از طریق یکی از همین برش‌ها به‌داخل می‌فرستد تا همان لحظه بتواند مینیسک را ببیند و عمل ترمیم را انجام دهد.

متن انگلیسی:
You may want to have surgery if your knee pain is too great or if you are unable to do daily activities
ترجمه متن:
اگر زانو دردتان بسیار زیاد است یا قادر به انجام فعالیت‌های روزانه نیستید، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

gleneagles

عمل مینیسک زانو با لیزر

عمل مینیسک زانو با لیزر (لیزرسکوپی زانو) در واقع نوعی عمل مینیسکتومی است که بخش آسیب دیده با استفاده از لیزر برش و برداشته می‌شود. هدف اصلی استفاده از لیزر در این روش، کاهش عوارض جراحی و تسریع فرایند بهبودی است.

پارگی مینیسک زانو باعث درد و تورم میشود.له شدگی مینیسک زانو درد شدیدی را ایجاد می کند.

درمان له شدگی مینیسک زانو

له شدگی مینیسک زانو به عنوان یک آسیب جدی در نظر گرفته می‌شود و نیاز به درمان مناسب دارد. در مرحله ابتدایی درمان، استراحت و اجتناب از فعالیت‌هایی که ممکن است وزن و فشار زیادی روی زانو ایجاد کنند، ضروری است. استراحت به بازسازی و بهبود ترمیم بافت آسیب دیده کمک می‌کند. استفاده از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن) می‌تواند به کاهش التهاب و درد مرتبط با له شدگی مینیسک کمک کند.

درمان التهاب مینیسک زانو

از روش‌های درمان التهاب مینیسک زانو می‌توان به استراحت، کمپرس سرد، محکم بستن ناحیه آسیب دیده و بالا نگه داشتن زانوها، مسکن و داروهای ضدالتهاب، فیزیوتراپی، تزریق کورتیکواستروئیدها و پمادهای موضعی اشاره کرد.

برای پارگی مینیسک زانو چی خوبه؟

بهترین راهکار برای پارگی مینیسک زانو، استراحت و پرهیز از انجام فعالیت‌های جسمی شدید است. چند روز اول بعد از این اتفاق می‌توانید از کمپرس یخ روی ناحیه مصدوم استفاده کنید و هر چندساعت یکبار زانوها را بالا نگه دارید تا میزان التهاب و ورم آن کمتر شود. رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان و خوراکی‌های ضدالتهابی هم برای پارگی مینیسک زانو مناسب است.

پارگی مینیسک زانو و هر آنچه باید در مورد آن بدانید.

اگه با درد زانوت نمی‌تونی راحت حرکت کنی، از متخصص نوبت بگیر.

بیمه برای پارگی مینیسک زانو

بیمه تکمیلی، بخش قابل توجهی از هزینه‌های مربوط به درمان پارگی مینیسک زانو را تقبل می‌کند. جهت اطلاع از میزان پرداختی بیمه برای پارگی مینیسک زانو، به بیمه گذار خود مراجعه کنید.

مراقبت از پارگی مینیسک زانو در خانه

روش‌های خانگی مراقبت از پارگی مینیسک عبارتند از:

  • استراحت دادن به پاها
  • پرهیز از اعمال فشار و وزن سنگین به زانو
  • ۲۰ دقیقه کمپرس یخ روزی ۳ تا ۴ بار

عوارض درمان نکردن مینیسک زانو

هرچند پارگی مینیسک زانو، اتفاق شایعی است، اما درمان نکردن آن در بلندمدت منجر به درد، کاهش قابلیت حرکت و حتی نیاز به عمل‌های جراحی سنگین خواهد شد. عدم درمان پارگی مینیسک زانو و عدم مراقبت به عوارض جدی منجر می‌شود:

  • التهاب مزمن و محدودیت حرکت، درد مزمن و ناتوانی در انجام فعالیت‌های روزمره
  • تشکیل ترشحات مفصلی، تورم، درد و محدودیت حرکت زانو
  • ناتوانی و کاهش عملکرد
  • مشکلات دیگری مانند آسیب دائمی به مینیسک، ترکیبات درون مفصلی، و سایر بافت‌ها و عناصر مربوط به زانو
درمان کش آمدن مینیسک زانو چیست؟بهترین راهکار برای پارگی مینیسک زانو، استراحت و پرهیز از انجام فعالیت‌های جسمی شدید است.

پیشگیری از پارگی مینیسک زانو

با اقدامات زیر می‌توانید از بروز پارگی مینیسک زانو پیشگیری کنید:

  • تقویت عضلات نگهدارنده و تثبیت کننده زانو
  • استفاده از بریس در افرادی که زانوی نامتعادل یا ضعیف دارند.
  • نرمش و گرم کردن بدن قبل از ورزش
  • قوی کردن عضلات پا جهت برداشتن فشار از روی مفصل زانو
  • ورزش منظم پاها

هزینه جراحی پارگی مینیسک زانو

عوامل مختلفی روی هزینه جراحی پارگی مینیسک زانو تاثیر می‌گذارند ازجمله روش جراحی، نوع و شدت آسیب، تجهیزات و مرکز جراحی و تخصص جراح. به‌طورکلی هزینه جراحی پارگی مینیسک زانو بدون بیمه بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان است. هزینه جراحی با لیزر هم بین ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان خواهد بود. اگر بیمه تامین اجتماعی باشید، هزینه عمل با کسر فرانشیز، به‌مراتب کمتر می‌شود و بیمار فقط باید سهم خودش از بیمه را بپردازد که حدود ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان خواهد بود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

پارگی مینیسک زانو آسیب دیدگی شایع زانو است که در اثر ضربه مستقیم یا فشار غیرطبیعی روی زانو به‌وجود می‌آید و باعث درد، تورم و محدودیت حرکت زانو می‌شود. بهترین و سریع‌ترین روش درمان این جراحت، استراحت، کمپرس یخ، بالا نگه داشتن پاها و استفاده از باندهای فشاری است. روش‌های خانگی مانند ماساژ با روغن‌های گیاهی و انجام حرکات ورزشی سبک و فیزیوتراپی هم برای درمان این عارضه مفید هستند.

در موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به عمل جراحی و برداشتن بخش آسیب دیده باشد. عدم درمان پارگی مینیسک زانو می‌تواند به عوارض جدی منجر شود از جمله التهاب مزمن، تشکیل ترشحات مفصلی، ناتوانی و کاهش عملکرد، و بروز مشکلات دیگر در زانو. بنابراین، مهم است که به زمان و توصیه‌های پزشک خود توجه کنید و جهت جلوگیری از عوارض، درمان مناسب را دنبال کنید.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین دکتر ارتوپد در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر ارتوپد آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

صدای زیبای پرندگان، درمانگر افسردگی