بسته نشدن تولیدات متعلق به اقوام ایرانی همت مسئولان رسانه ملی را می‌طلبد


بسته نشدن تولیدات متعلق به اقوام ایرانی همت مسئولان رسانه ملی را می‌طلبد

دیباچه - زهرا فرود: ماشاالله وَروایی، بازیگر نقش عمو کاووس در سریال " نون خ " بازنشسته عرصه نظام است؛ او از سال ۱۳۳۸ یعنی از زمانی که هنوز در کسوت یک نظامی وارد عرصه فعالیت نشده بود توانست در عرصه تولیدات نمایشی کرمانشاه خوش بدرخشد و...

دیباچه - زهرا فرود: ماشاالله وَروایی، بازیگر نقش عمو کاووس در سریال " نون خ " بازنشسته عرصه نظام است؛ او از سال ۱۳۳۸ یعنی از زمانی که هنوز در کسوت یک نظامی وارد عرصه فعالیت نشده بود توانست در عرصه تولیدات نمایشی کرمانشاه خوش بدرخشد و فعالیت های نمایشی زیادی را در کارنامه کاری خود ثبت نماید. بعد از انقلاب او در کنار دیگر همکاران خود در بخش عقیدتی سیاسی ارتش توانست نمایش های زیادی را در سبک و سیاق طنز به روی صحنه ببرد.وروایی در دوران دفاع مقدس با همکاری دیگر دوستان خود و فرمانده هان آن دوران، در راستای روحیه بخشی به رزمندگان اسلام، اجرای نمایش های کمدی و طنز گونه بسیاری را در دل جبهه ها و خط مقدم جبهه ها برعهده داشته است .او خلبان بازنشسته ای است که علاوه بر حضور در میدان نبرد و آموزش رزمندگان در سال‌های دفاع مقدس، به نوبه خود در عرصه نمایش های صحنه ای نیز کم نذاشته است.بازیگر نقش عمو کاووس در سال۱۳۶۱ رسما وارد تلویزیون کرمانشاه شده و کار تولیدات نمایشی ، مستند و داستانی را آغاز نموده که مجموعه های "کرمانشاه در جنگ"و"دایه کشور" از مجموعه های فاخری هستند که در همان سال‌های جنگ با حضور و نقش آفرینی "وروایی" تولید و پخش شده اند، او کارهای زیادی را نیز، به کارگردانی غلامحسین لطفی در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.این خلبان بازنشسته توسط سیروس میمنت به گروه سعید آقاخانی و مجموعه نون خ معرفی شد که پس از انجام تست های اولیه ،برای خلق شخصیت کاووس انتخاب شد.وروایی معتقد است: اگر مسئولان صداوسیما و بویژه رسانه ملی با اتمام سریال نون خ توجه کافی و بیشتری به آثار متعلق به اقوام مختلف کشور داشته باشند، پرونده اینگونه تولیدات در تلویزیون باز خواهد ماند به گونه ای که بواسطه آن بتوان آثار فاخر و ماندگاری را در ویترین مجموعه های تلویزیونی ثبت و ضبط نمود.

بسته نشدن تولیدات متعلق به اقوام ایرانی همت مسئولان رسانه ملی را می‌طلبد

"ماشاءالله وروایی " بازیگر سریال نون خ به خبرنگار دیباچه گفت :نون خ از تولیداتی محسوب می شود که توانست بعد از مدتها پای آثار مربوط به اقوام ایران زمین را به رسانه ملی باز کند. در واقع اینگونه تولیدات با نگاهی به فرهنگ و خرده فرهنگ های قومیت های مختلف در کنار روایت قصه در فضاها و مکان هان های بکر و جذاب بستری مناسبی محسوب می شوند که مخاطبان بواسطه آنها در کنار آشنایی با شهرها ،استان ها و سنت های مختلف اقوام کشور می توانند از قصه های تکراری و فضاهای تکراری برلی مدتی دور باشند. به هرحال امیدوارم مسئولان مربوطه و رسانه ملی در راستای احیای تولیدات متعلق به اقوام مختلف همت بگمارند و توجه بیشتری به اینگونه آثار در میان سایر مجموعه های تلویزیون داشته باشند و کاش با تمام شدن نون خ پرونده تولید چنین آثاری در تلویزیون بسته نشود.

او افزود:در سریال" نون خ "همه بازیگران در خلق شخصیت ها سنگ تمام گذاشتند و با جان و دل نقش های خود را در کالبد شخصیت های نوشته شده به ثمر رساندند. بنده به شخصه در راستای بازی در نقش عمو کاووس سعی کردم ضمن بهره گیری از تجربیات خود، از مراوده با شخصیت‌های نزدیک به کاراکتر عمو کاووسِ دیار خود نیز استفاده کنم و به نظرم به کار بستن همین رفتارها و نوع عملکرد های گرفته شده از بطن زندگی واقعی آدم ها بستری ایجاد کرد که توانستم به نوبه خود خالق نقشی شوم که به دور از اغراق نوعی شیرینی و جذابیت همراهش بود .

بسته نشدن تولیدات متعلق به اقوام ایرانی همت مسئولان رسانه ملی را می‌طلبد

این بازیگر بابیان اینکه منتظر است تا با پیشنهاد یک نقش خاص مسیر نقش آفرینی را ادامه دهد افزود:بدون اغراق و بی توجه به آنکه خود بازیگر مجموعه نون خ بودم، معتقدم این سریال از تولیدات ماندگار و خوب تلویزیون است. در واقع به شخصه وقتی به استان های همجوار شهر خود سفر می کنم از استقبال مردم بسیار خوشحال می شوم؛ از اینکه این مجموعه به دلشان نشسته و توانسته با برقراری ارتباط با مخاطب حتی برای لحظاتی آنها را با خود همراه و همگام کند. در کل این سریال توانست با ظرفیت های خود، ضعف نمایشی و روایی برخی تولیدات نمایشی را بپوشاند. همچنین بنده معتقدم آثاری که در رساله قومیت ها گام برمی دارند حتی بیشتر از برخی آثار آپارتمانی به دل مردم می نشینند؛ یعنی در تولیداتی که متعلق به اقوام مختلف ایران زمین است مخاطب از طریق تماشای یک اثر نمایشی به خوبی می تواند با رسالت و فرهنگ اصیل و غنی قومیت ها آشنایی یابد. در این زمینه مجموعه" پایتخت" و "نون خ "توانستند به نوبه خود عملکرد خوبی داشته باشند.

وروایی بیان کرد :موفقیت "نون خ" در کنار نوع پردازش داستان و کارگردانی، مرهون تلاش، اتحاد و همبستگی همه عوامل و بازیگران کار است؛ در واقع همه ما دست به دست هم دادیم تا سریال را آباد و پرمخاطب کنیم. در این مجموعه همه شخصیت‌ها از ادریس و سلمان گرفته تا کیوان، وحید، شیرین، مهیار، روناک، روژان، خلیل و...همه درخشیدند؛ البته شخصیت کاووس که بنده ایفاگر نقش آن بودم نیز به نوبه خود در روند سیر داستان سهیم بود، چون کدخدای آبادی بود و ناخودآگاه در همه کارهای خیر و شر پایش به میان می آمد. در هر حال کاراکتر عموکاووس تمام تلاشش را بکار می بست تا در همه شرایط ثبات ایجاد کند به گونه ای که باید در حین هر عملی صلابت خود را نیزجلوه می نمود.

بسته نشدن تولیدات متعلق به اقوام ایرانی همت مسئولان رسانه ملی را می‌طلبد

او ادامه داد: شخصیت کاووس با دستهای توانمند امیر وفایی خلق شد. انصافا او در نگارش و ترسیم تک تک شخصیت های "نون خ"سنگ تمام گذاشت و از فصل اول تا فصل پنجم این مجموعه با خلاقیت و قلم متبحر خود کاراکترهایی را شکل داد که ضمن ماندگاری برای مخاطب، شیرین ترین لحظات را در قاب تصویر رقم زد.

همچنین بنده در خلق شخصیت کاووس برطبق نوشته های امیر وفایی پیش رفتم و اصلا بداهه ای به آن اضافه نکردم؛ چرا که اطلاعات و نوشته های" وفایی" در قالب فیلمنامه سریال" نون خ" به گونه ای با فرهنگ و نوع ارتباطات اقوام غرب کشور قرین و عجین بود که گویا خود، برخاسته از این دیار است. در کل امیر وفایی نویسنده فیلمنامه این سریال، در کنار پردازش های کار از سوی سعید آقاخانی، از کاووس شخصیتی ساخت که جای هیچ بداهه ای در آن احساس نشد در واقع کاراکتر کاووس از شخصیت های پسندیده شده و پرطرفدار از سوی مخاطب است .

"وروایی" که به همراه رضا رشیدی بازیگر نقش اُستا غلام از کارمندان صداوسیمای مرکز کرمانشاه است، اظهار داشت :بعد از بازی در مجموعه نون خ پیشنهادات خوبی برای نقش آفرینی داشتم اما بدلیل آنکه تصویربرداری فصل های مختلف این مجموعه هر کدام ۵ ماه به طول می انجامید ونیز بدلیل تمرکز بر روی نقش عمو کاووس نتوانستم پذیرای آنها باشم اما با این حال چند کار کوتاه و مستند را در مرکز کرمانشاه به سرانجام رساندم. در کل با اتمام کار" نون خ"اگر پیشنهاد خوبی برای نقش آفرینی داشته باشم حتما در آن حضور خواهم یافت.

بازیگر نقش عمو کاووس در سریال "نون خ " پیرامون ادامه مسیر در عرصه بازیگری بیان کرد: بنده بازی در نقش های مختلف را تجربه کرده ام و کارنامه کاریم پر از نقش هایی است که به سبب حضور در آثاری با سبک و سیاق های متفاوت در آن ثبت شده است ،از این رو برای بازی در هر سبکی نه تنها هراسی ندارم بلکه حتی از خلق شخصیت در کالبدهای متفاوت نیز استقبال می کنم.

بسته نشدن تولیدات متعلق به اقوام ایرانی همت مسئولان رسانه ملی را می‌طلبد

وروایی گفت:سریال نون خ از همان آغاز تولید فصل اول و پخش، متعلق به قومیت ها بود و در مسیر فاصله گرفتن از قصه های تکراری و فضاهای پرتکرار ساخته شد. در واقع سعید آقاخانی،کارگردان این سریال که اصالتی کُرد دارد، با قدم گذاشتن در راه تولید این اثر، با پرداخت طنازانه و شیرین به اقوامی از غرب کشور، توانست به نوبه خود سوژه های فراموش شده و چه بسا پرظرفیت، را احیا کند. در کل او اطلاعات و اشراف خوبی در راستای فرهنگ و خرده فرهنگ های اقوام مختلف کشور بویژه قومیت های غرب ایران زمین دارد و همین امر برای ما قوت قلب بود ؛ به هر حال تمام طنازی ها وعملکردهایی که باید درمسیر ایفای نقش ها و حتی نوع گویش ها در این مجموعه رقم می خورد را، این کارگردان توانست به خوبی شکل دهد به گونه ای که بخوبی به دل مخاطب نشست.

بازیگر سریال نون خ تصریح کرد: تعامل کارگردان و نویسنده در این مجموعه به نوعی حلاوت و شیرینی هر کدام از شخصیت های کار را بدنبال آورد، در واقع طنز نهفته در بطن هر کدام از کاراکترهای "نون خ " ،از خنده های سلمان گرفته تا اذیتهای کاراکتر وحید، همه و همه حاصل دست نوشته های نویسنده فیلمنامه، نوع پردازش کارگردان و تلاش بازیگران بود که به این مجموعه کمک کرد تا در کنار بهره مندی ازقصه خوب خود، بتواند در مسیر موفقیت قرار گیرد. البته در سری پنجم نون خ، این مجموعه روایت‌های خود را از انحصار پرداخت به اقوام کُردزبان فراتر برد و پای برخی قومیت ها از جمله استان سیستان و بلوچستان و بویژه ،فرهنگ و آداب و رسوم مردمان چابهار را به میان آورد و در اینجا جا دارد به نوبه خود از مردم شریف ، نجیب وخوب چابهار تشکر کنم چرا که همکاری و تعاملات خوبی را با گروه تولید مجموعه، در راستای به سر انجام رساندن این سریال داشتند. در واقع پرداختن به قومیت ها در تولیدات نمایشی، کار را برای کارگردان و حتی نویسنده فیلمنامه، چند برابر سخت تر از دیگر سبک ها می کند و به نوعی ساخت آثار نمایشی در بستر نگاه به اقوام مختلف کشور ،عین راه رفتن بر لبه تیغ است چون به هر حال کوچکترین بی توجهی به بخشی از رسوم و فرهنگ قومی که پیرامون آن مشغول ساخت اثر نمایشی هستیم می تواند مشکلات عدیده ای را از لحاظ مختلف به بار آورد بنابراین اگر چه نگاه به آداب و رسوم یک قوم آنهم با چشم انداز طنزگونه ،عملکردی دشوار در مسیر کارگردانی و حتی نویسندگی است اما همین مورد یکی از رسالت‌هایی به شمار می رود که اهالی فرهنگ و هنر بواسطه آن می توانند فرهنگ و سنن اقوام مختلف را ضمن معرفی به مردم بویژه نسل جوان و امروز کشور ،به جامعه بشناسانند.

او در پایان گفت: امیدوارم دست اندرکاران و مسئولان مربوطه بیش از پیش همت نمایند و توجه و حمایت بیشتری از تولید آثاری با سبک و سیاق نون خ کنند و نگذارند پرونده پرداخت به قومیت ها و هدایت قصه تولیدات نمایشی به سمت اقوام مختلف کشور با تمام شدن نون خ بسته شود.

انتهای خبر/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تحلیلی تاریخی از نهضت حسن صباح