رشد قیمت لوب‌کات خریداران را از گود خارج کرد


رشد قیمت لوب‌کات خریداران را از گود خارج کرد

دنیای اقتصاد : قیمت لوب‌کات سبک در حالی در بازار داخلی روند افزایشی را درپیش گرفته‌است که قیمت‌ها در بازار جهانی در یک شرایط آرام و حتی نزولی قرار دارند. افزایش قیمت لوب‌کات سبک و کاهش قابل‌توجه معاملات در بازار فیزیکی بورس‌کالا را می‌توان به افزایش نرخ دلار مبادله‌ای نسبت داد و این در حالی است که قیمت نفت‌کوره سولفور بالا طی هفته اخیر نسبت به هفته گذشته ریزش ۱.۴‌درصدی داشته‌است.

رشد قیمت لوب‌کات خریداران را از گود خارج کرد

نرخ حواله ارز در بازار مبادله به شکل پیوسته در حال افزایش است و این روند سیگنال مثبتی برای قیمت‌های پایه به‌همراه دارد و قیمت لوب‌کات سبک را در رینگ فیزیکی فرآورده‌های نفتی صعودی کرده‌است و از این‌رو عرضه‌کننده‌ها و واحدهای تولیدی از عرصه رقابت بیرون رفتند؛ به‌طوری‌که میزان عرضه در هفته چهارم اردیبهشت ماه افت ۱۱۵‌درصدی را به‌ثبت رسانده است. بررسی تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بورس‌کالای ایران در چهارمین هفته اردیبهشت ماه (۲۲ تا ۲۶ اسفند) نشان می‌دهد که بازار فیزیکی در این بازه زمانی میزبان ۱۹‌هزار‌تن لوب‌‌‌کات سبک بوده‌است که با تقاضای ۱۳‌هزار تنی مواجه شد و فقط ۱۱‌هزار‌تن از حجم عرضه مورد معامله قرارگرفته‌است. بررسی این بازار نشان می‌دهد که میانگین قیمت پایه برای لوب‌‌‌کات‌‌‌های عرضه‌شده ۲۲‌هزار و ۴۳۲‌تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شد و در نهایت معاملات در این بازه زمانی با قیمت میانگین موزون ۲۲‌هزار و ۵۰۷‌تومان به ازای هر کیلوگرم انجام شد. همچنین بررسی هفته چهارم تالار پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که در هفته سوم (۱۵ تا ۱۹ اردیبهشت) ماه‌جاری در بازار فیزیکی ۴۱‌هزار‌تن لوب‌‌‌کات سبک عرضه شد که با استقبال ۳۷‌هزار تنی مواجه شد و همه حجم مورد تقاضا با قیمت پایه ۲۲‌هزار و ۳۷۹‌تومان به ازای هر کیلوگرم به‌فروش رسید. در بازار فیزیکی فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در سومین هفته اردیبهشت ماه معاملات با قیمت میانگین موزون ۲۲‌هزار و ۳۱۵‌تومان انجام شد. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که میزان عرضه و معاملات طی دوهفته متوالی ‌۱۱۵‌درصد و ‌۲۳۶‌درصد کاهش ‌یافته‌است.

بررسی بازار فیزیکی محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نشان می‌دهد که قیمت پایه لوب‌‌‌کات سبک براساس نوسان نرخ ارز رسمی کشور و بهای این محصول در بازار جهانی تعیین می‌شود، اما بررسی بازار فیزیکی این محصول طی دو ماه گذشته نشان می‌دهد که افزایش انتظارات تورمی بیشترین تاثیر را بر اوج‌گیری قیمت این محصول گذاشته‌است و از طرفی نرخ دلار مبادله‌ای افزایش‌یافته و به ۴۱‌هزار و ۸۱۴‌تومان رسیده‌است که نسبت به هفته سوم اردیبهشت ماه چیزی حدود یک‌درصد رشد را به‌ثبت رسانده است، از این‌رو افزایش نرخ دلار مبادله‌ای را می‌توان تنها عامل رشد قیمت این محصول دانست و از این‌رو عرضه‌کننده‌ها از عرصه رقابت عقب‌نشینی کردند.

متقاضیان لوب‌‌‌‌‌کات در کشور به چند شرکت محدود می‌شوند که این محصول را تبدیل به روغن پایه می‌کنند و بخشی از آن را داخل مجموعه‌‌‌‌‌های خود به روغن‌موتور تبدیل‌کرده و بخشی از روغن پایه را به‌عنوان ماده‌‌اولیه تولید روغن‌موتور به تولیدکنندگان کوچک‌تر این محصول می‌فروشند. محدودیت خریداران لوب‌‌‌‌‌کات و همچنین توازن در عرضه و تقاضا باعث می‌شود تا عموما رینگ این محصول آرام و به دور از هیجان باشد و عمده معاملات در نرخ پایه انجام شود، با این‌وجود پیش‌بینی جهش یا سقوط قیمت‌ها در کوتاه و میان‌مدت می‌تواند آرامش این رینگ را در برخی برهه‌‌‌‌‌های زمانی برهم بزند. طی هفته‌ چهارم شاهد این عدم‌تعادل در رینگ فیزیکی این محصول هستیم، به‌طوری‌که میزان عرضه و معاملات باتوجه به رشد قیمت آن کاهش قابل‌توجهی را به‌ثبت رسانده‌اند.

کاهش قیمت نفت‌کوره سولفور بالا

قیمت عرضه لوب‌‌‌‌‌کات براساس بهای HSFO۱۸۰ (نفت‌کوره سولفور بالا) فوب خلیج‌فارس و نرخ ارز نیمایی (نرخ حواله ارز در بازار مبادله) تعیین می‌شود؛ بنابراین پیش‌بینی هرگونه تغییر یکباره در نرخ ارز نیمایی یا بهای نفت‌کوره سولفور بالا می‌تواند به معاملات این محصول جهت‌‌‌‌‌دهی کند. قیمت پایه لوب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کات (ماده اولیه تولید روغن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پایه) در بورس‌کالای ایران بر اساس میانگین جهانی نرخ فروش دو هفته قبل HSFO (نفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کوره سولفور بالا) در ضریبی مشخص (رقمی نزدیک به ۰.۹× ۱.۱۵) با احتساب میانگین نرخ ارز نیمایی تعیین می‌شود. نرخ حواله ارز در بازار مبادله به‌صورت پیوسته افزایشی است و این روند سیگنال مثبتی برای قیمت‌های پایه گذاشته‌است، هرچند که پیش‌تر روند نوسان محدود نرخ ارز باعث می‌شد تا اثرگذاری این سیگنال بر بازار محدود باشد و در چنین شرایطی نوسان بهای نفت‌کوره سولفور بالا در بازار جهانی به‌مراتب تاثیر بیشتری بر قیمت‌های داخلی برجای می‌گذارد، اما ظرف هفته‌جاری قیمت نفت‌کوره سولفور بالا در بازار جهانی نسبت به هفته گذشته افت ۱.۴‌درصدی را به‌ثبت رسانده است.

در چنین شرایطی نوسان بهای نفت‌‌‌کوره سولفور بالا در بازار جهانی به‌‌‌مراتب تاثیر کمتری بر قیمت‌های داخلی گذاشته‌است، بنابراین بررسی بازارهای جهانی نشان می‌دهد که بهای نفت‌کوره سولفور بالا به ۷۱.۵۰ دلار به ازای هر بشکه رسیده‌است و از این‌رو افزایش قیمت لوب‌‌‌کات سبک در بازار داخل را می‌توان به افزایش تدریجی نرخ دلار مبادله‌ای نسبت داد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اجرای 300 پروژه تحقیقاتی دامی در دولت سیزدهم