حرکات ورزشی برای مچ دست


حرکات ورزشی برای مچ دست

تقویت عضلات دست به خصوص مچ دست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار و تأثیرات مثبت آن بر کیفیت زندگی فرد بسیار چشمگیر است.

حرکات ورزشی برای مچ دست

به گزارش ایران اکونومیست، دست یکی از اعضای حیاتی بدن انسان است که نقش بسیار مهمی در انجام فعالیت‌های روزمره ایفا می‌کند. تقویت عضلات دست به خصوص مچ دست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار و تأثیرات مثبت آن بر کیفیت زندگی فرد بسیار چشمگیر است.

تاندون‌ها طناب‌های قوی و انعطاف‌پذیری هستند که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها پیوند می‌دهند و وقتی یک عضله را منقبض می‌کنید (فشرده می‌کنید)، تاندون‌ها استخوان‌هایی که به آن‌ها متصل هستند را می‌کشند و به حرکت وا می‌دارند. دو تاندون، انگشت شست را به مچ دست متصل می‌کنند و درصورتی‌ که غلاف اطراف این تاندون‌ها متورم یا ضخیم شوند، اصطکاک زیادی در هنگام استفاده از انگشت شست و مچ دست ایجاد می‌شود.

بر اساس این مطلب که از سوی علی شعبانی‌فرد، متخصص حرکات اصلاحی تهیه شده و توسط فدراسیون پزشکی ورزشی در اختیار ایران اکونومیست قرار گرفته، آمده است: در این شرایط، رشته‌های عصبی فشرده‌ و انجام برخی از حرکات با شست و مچ دست دردناک و دشوار می‌شود؛ پزشکان از این اتفاق با عنوان سندرم دکرون یاد می‌کنند و معمولا باعث ایجاد درد در نزدیکی قاعده انگشت شست می‌شود و می‌تواند تا ساعد نیز گسترش یابد و احتمالا هنگام چرخاندن مچ دست، گرفتن هر چیزی یا مشت کردن، احساس درد رخ می‌دهد.

چه عواملی باعث بروز بیماری دکرون می‌شوند؟

پزشکان معتقدند که استفاده بیش‌از حد از انگشت شست یا مچ دست و تکرار یک حرکت خاص، ممکن است پوشش اطراف این تاندون‌ها را تحریک کند. اگر پوشش تحریک شود تاندون‌ها ضخیم‌ و متورم می‌شوند. در زیر تعدادی از حرکات برای رفع این مشکل ارائه شده و بهتر است این حرکات در زمانی انجام شود که حرکت دادن دست، درد نداشته باشد.

کشش مخالف:

دست خود را روی میز قرار دهید، کف دست را بالا ببرید و با نوک انگشت شست خود، نوک انگشت کوچک خود لمس کنید و این وضعیت را به مدت ۶ ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید. این حرکت را ۱۰ بار در روز تکرار کنید.

کشش مچ دست:

با دست سالم پشت دست آسیب دیده را به سمت مچ دست فشار دهید تا به خم شدن مچ کمک کند. دست‌ها را به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در همان حالت نگه دارید. سپس با فشار دادن انگشتان در جهت مخالف حرکت اولیه به سمت عقب بکشید. دست‌ها را به مدت ۱۵ تا ۳۰ ثانیه در این حالت نگه دارید و در طول این تمرین، بازو و آرنج را در سمت آسیب دیده به صورت صاف نگه داشته و این تمرین را ۳ نوبت در روز انجام دهید.

حرکت با توپ:

یک توپ پلاستیکی نرم را به مدت ۵ ثانیه در مشت خود نگه داشته و فشار داده و این حرکت را در ۲ ست ۱۵ تایی انجام دهید.

حرکت با نوار لاستیکی:

یک نوار لاستیکی خارج شست و سایر انگشتان خود قرار دهید و انگشتان خود را باز کنید تا نوار لاستیکی کشیده شود و این حرکت را ۲ ست ۱۵ تایی تمرین کنید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ببینید | شوخی بامزه کاربران فضای مجازی با اظهارنظر احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات ریا...