نشانه های ظهور امام زمان در ایران |‌ اتفاقات پیش از ظهور امام زمان در ایران


نشانه های برای ظهور امام زمان در ایران و اتفاقات قبل از ظهور بیان شده است که در ادامه این مطلب در ستاره به آن می‌پردازیم.

شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که ظهور امام زمان در ایران چه نشانه‌هایی دارد و چه زمانی اتفاق می افتد؟ همه ما می‌دانیم که زمان ظهور به طور دقیق مشخص نشده است و هر زمانی می‌تواند باشد، به همین خاطر مومنان همیشه در حالت آمادگی به سر می‌برند و این تاثیر تربیتی فراوانی دارد، زیرا با مشخص بودن تاریخ آن اگر از دور بودن زمان آن اطمینان وجود داشت، غلفت و بی‌خبری همه چرا فرا می‌گرفت.

از نشانه‌های حتمی‌ ظهور حضرت مهدی (علیه‌السّلام) یعنی، نشانه‌هایی که قطعاً واقع خواهند شد و ارتباطی شدید با ظهور داشته و بسیار نزدیک ظهورند، پنج نشانه است که خروج یمانی، سفیانی، نداکننده‌ای که از آسمان ندا درمی‌دهد، فرو برده شدن در بیداء، کشته شدن نفس زکیه، اما با توجه به شرایط ایران آیا نشانه‌هایی از ظهور وجود دارد که در ایران اتفاق بیفتد؟ همراه ما باشید

نشانه های ظهور امام زمان در ایران

نشانه‌های ظهور امام زمان در ایران

۱. علائم ظهور امام زمان در تهران

از نشانه های ظهور امام زمان در ایران در روایات مربوط به امام صادق (ع) که به مفضل بیان کرده اند، یکی از شاگردان ایشان روایت شده است:

بدان ای مفضل، در اطراف شهر ری، کوهی سیاهرنگ است که در دامنه آن، شهری واقع است که تهران نام دارند، روزی بیاید که در آن قصرهایی باشکوه و زنان زیبا زیاد باشند.

ای مفضل، آن زنان، البسه کفار را بپوشند و مانند مستکبرین خود را زینت دهند. به همسران خود تمکین نکنند و به کسب و درآمد آنها قانع نباشند. طلاق و جدایی از شوهران در بین آن‌ها فراوان خواهد بود.

از بدترین خصوصیات دیگر آن شهر، این است که مردان به مردان اکتفا کنند. همچنین مردها سعی می‌‌کنند خود را به شکل و قیافه زنان درآوردند و زن‌ها می‌خواهند خود را به شکل مرد دربیاورند.

ای مفضل، اگر کسی می خواهد در آخرالزمان دین خود را حفظ کند باید در آن شهر سکونت و کسب نکند تا از فتنه در امان بماند. باید تا می تواند از آنجا دوری کند و در اطراف کوه‌ها و مناطق دورتر ساکن شود.

۲. علائم ظهور در قم

از علائم ظهور امام زمان در ایران، نشانه هایی نیز در قم وجود دارد، از جمله:

الف. ظهور عِلم در قم

در روایات آمده است، در روزگار غیبت امام عصر (عج)، شهر قم به مرکزی برای انتشار پیام اسلام به سرتاسر جهان مبدل می شود. می‌بینیم که امروز این موضوع به حقیقت پیوسته است و هزاران طلبه از سراسر جهان در شهر مقدس قم کسب علم می‌کنند. امام صادق (ع) در این خصوص فرمودند: «به زودی کوفه از مومنان تهی می شود و علم و دانش از آن رخت برمی‌بندد. مانند ماری که از پوست بیرون آمده و در شهری به نام قم، ظهور می‌کنند. این شهر به پایگاه علم تبدیل می‌شود و آن زمان، زمان ظهور حضرت قائم است.»

ب. سرزمین امن الهی:

خداوند در هر دوره‌ای، بندگانی منزه دارد که به برکت وجود آنها، دین خدا یاری شده و موجب رفع بلا و گرفتاری می شوند. امام صادق علیه السلام در این خصوص می‌فرمایند:

«در دوران غیبت امام زمان (عج)، قم و اهالی آن از گرفتاری و بلا در امان هستند. اگر اینطور نبود، زمین اهلش را فرو می‌برد. در زمان ظهور، در شهر انسان‌هایی حاضرند که بر همه مومنان حجت اند. خداوند توسط فرشتگانش گرفتاری را از آنها دور می‌کند و نیات بد ستمکاران را از ایشان دور می کند.»

ج. ظهور مردی صالح و مومن:

از امام کاظم علیه السلام روایت شده است: «مردی صالح از شهر قم برمی‌خیزد و مردم را دین خدا دعوت می‌کند. مردم گرد او می‌آیند. او قلبی مانند پاره آهن دارد که خوادث آن را نلغزاند. وی به خدا توکل داشته و از دشمن ترسی ندارد. هر دشمنی با او روبرو شود خوار و ذلیل خواهد شد.» برخی از مترجمین این حدیث، پس از قیام امام خمینی، این روایت را به ایشان نسبت دادند.

امام علی علیه السلام نیز فرمودند: «در آخر الزمان، پرچم قائم آل محمد (ص) در کوهی سفید برافراشته خواهد شد. این کوه در کنار روستایی کهن و در جنب آن مسجدی وجود دارد. در اطراف آن قصری کهن وجود دارد و آن را جمکران می نامند.»

در تاریخ قم آمده است که در اطراف مسجد جمکران کوهی سفید به نام کوه حضرت خضر (ع) است. در آنجا مسجد کوچکی است که زیارتگاه عاشقان امام زمان است.

اتفاقات قبل از ظهور امام زمان

علائم ظهور امام زمان در ایران

سفیانی

اولین نشانه از علائم حتمی ظهور، خروج مردی از نسل ابوسفیان است که برای فریب مردم با ریاکاری و تظاهر به دینداری موفق می‌شود افراد بسیاری را به سمت خود جذب کند. در روایات آمده است که او در ماه رجب قیام خود را آغاز می‌کند و منطقه شامات را به تصرف در می‌آورد سپس به عراق حمله کرده و کشتار فجیعی راه می‌اندازد.

بر طبق روایات، سفیانی به اندازه ایام آبستنی یک زن (حدود ۹ ماه) حکومت می‌کند و در این مدت در کشورهای مسلمان، کشتارهای فجیع به راه می‌اندازد به حدی که امام صادق علیه السلام فرمودند: « اگر سفیانی را ببینید، پلیدترین مردم را دیده‌اید». برخی روایات او را مسلمان تازه مسیحی شده معرفی کرده‌اند.

شیخ طوسی علیه الرحمه درباره سفیانی اینطور گفته است: « سفیانی در حالی که رهبری قومی را بر عهده دارد مانند نصرانی‌ها و صلیب در گردن از جانب روم خواهد آمد.» او پس از جنگ‌های مختلف برای مقابله با حضرت مهدی عجل الله به شام باز می‌گردد اما به فرمان خداوند و طی یک معجزه در سرزمین بیداء، او و لشکریانش در زمین فرو می‌روند و جز یک نفر مخبر، همه کشته می‌شوند.

خسف بیداء

نشانه دوم که وقوعش حتمیست به سرانجام سفیانی برمی‌گردد، یعنی فرو رفتن در بیداء. بیداء، نام سرزمینی است میان مکه و مدینه و خسف به معنی فرو رفتن است. چنانچه ذکر شد، سفیانی همراه با لشکریانش در سرزمین بیداء طعمه زمین می‌شود و این امر معجزه‌ای است که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام بشارتش را داده‌اند. البته در برخی از منابع اهل سنت، از خسف بیداء، به عنوان یکی از علائم قیامت یاد شده است.

یمانی

نشانه سوم قیام سرداری از سرزمین یمن است، به همین علت به یمانی معروف شده است. بر طبق روایات همزمان با قیام سفیانی، دو قیام دیگر رخ خواهد داد. در روایات آمده است که قیام سفیانی، یمانی و خراسانی هر سه در یک سال و یک ماه و یک روز رخ خواهند داد و وقوع آنها یکی از نشانه‌های ظهور امام زمان علیه السلام خواهد بود. و به روایتی از امام صادق علیه السلام: « پرچم یمانی از همه هدایت کننده تر است، زیرا او دعوت به حق می‌کند»

صیحه آسمانی

نشانه چهارم صیحه آسمانی است. صیحه به صدای بلند اطلاق می‌شود. در روایات آمده است که در شب جمعه یا شب بیست و سوم رمضان ندایی از جانب جبرئیل امین سر داده می شود که همه مردم، آن را در هر جایی که باشند به زبان خود می‌شنوند و پس از آن نام مهدی بر سر زبان‌ها می‌افتد.

محتوای این صیحه، بشارت به ظهور حضرت مهدی علیه السلام، بیان نام مبارک ایشان و اذعان به حقانیت قیام آن حضرت خواهد بود. روایت است که در پایان همان روز، صدایی از جانب شیطان شنیده می‌شود تا مردم را گمراه نماید و بر حقانیت عثمان بن عفان شهادت می دهد. بر طبق روایات، اشخاصی که در عصر غیبت به امام زمان عجل الله معتقد بوده‌اند و آداب انتظار را به جای آورده‌اند به ندای حق لبیک خواهند گفت و آنهایی که مخالف وعده الهی بوده‌اند و در برابر جریان ظهور مخالفت و ایستادگی می‌کرده‌اند، در آن روز هم با ندای شیطان گمراه خواهند شد.

کشته شدن نفس زکیه

نشانه حتمی پنجم کشته شدن انسانی پاک، صالح و با تقوا است که از آن به عنوان نفس زکیه یاد شده است. طبق روایات، نفس زکیه از نسل امام حسین علیه السلام و از یاران حضرت مهدی عجل الله است که آن حضرت وی را برای هدایت مردم مکه به آنجا می‌فرستد، اما وقتی خود را معرفی می‌کند مردم مکه می‌فهمند که نماینده حضرت مهدی علیه السلام است به او هجوم برده و در بین رکن (یکی از چهار زاویه کعبه که حجرالاسود در آن قرار دارد) و مقام (مقام حضرت ابراهیم علیه السلام) سرش را می‌برند.

سخن آخر

با وجود اینکه به نظر می‌رسد بیشتر علائم ظهور در ایران محقق شده است اما باید توجه کنیم که ما شییعیان در عین آن که باید امید به تعجیل در فرج داشته باشیم و آمادگی برای ظهور را در خود تقویت کنیم، ولی نباید فکر خود را متوجه اموری بکنیم که از محدوده علم ما فراتر است و راهی برای دسترسی به آن نداریم.

لذا سخن از نزدیکی علایم، امری قابل قبول نیست. در نهایت این اراده و مشیت الهی است که بخواهد بندگانش را از نعمت باران سیراب سازد یا نه و ما در نهایت تابع اراده و مشیت الهی هستیم تا کی نعمت ظهور را برای بندگانش بخواهد. ما می توانیم با توسل به امام زمان برای ظهور ایشان دعا کنیم.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بازیگر «نون خ»: چند بار تا مرز خفگی رفتم/ روناک در فصل 5 لطیف‌تر بود+عکس