غرش هیولای جدید اپل در سرمای جهنمی؛ M4 گرد و خاک به پا کرد


غرش هیولای جدید اپل در سرمای جهنمی؛ M4 گرد و خاک به پا کرد

معمولاً از نیتروژن مایع برای خنک کردن سخت‌افزارهای به شدت اورکلاک شده PC استفاده می‌شود، با این حال تیم Geekerwan تصمیم گرفته تاثیر استفاده از نیتروژن مایع بر روی چیپست جدید بکار رفته در M4 iPad Pro اپل را بدور از اورکلاک بفهمد. بهتر است خودتان...

معمولاً از نیتروژن مایع برای خنک کردن سخت‌افزارهای به شدت اورکلاک شده PC استفاده می‌شود، با این حال تیم Geekerwan تصمیم گرفته تاثیر استفاده از نیتروژن مایع بر روی چیپست جدید بکار رفته در M4 iPad Pro اپل را بدور از اورکلاک بفهمد. بهتر است خودتان این نتایج جالب را ببینید.

تیم Geekerwan برای این آزمایش از پیکربندی 6+3 هسته‌ای چیپست M4 اپل با 3 هسته بزرگ و 6 هسته کوچک استفاده کرده است، با این حال می‌دانیم M4 اپل پیکربندی 4+6 هسته‌ای هم دارد که برای آزمایش‌های آتی توسط تیم مزبور تهیه شده است.

خنک کردن چیپست M4 اپل با نیتروژن مایع

برای این ماجراجویی از پات نیتروژن مایع Kingpin Cooling T-Rex Rev 4 CPU استفاده شده است که در نهایت چیپست جدید اپل توانسته بنچمارک‌ها را با فرکانس 4.41 گیگاهرتز پاس کند.

به لطف بکارگیری نیتروژن مایع، چیپست جدید بکار رفته در M4 iPad Pro قادر بوده امتیاز 4,001 را در تست تک هسته‌ای Geekbench 6 کسب کند که حدود 28 درصد سریع‌تر از M3 Max بکار رفته در مک بوک پرو 16 اینچی است. همچنین چیپست M4 از M2 Ultra بکار رفته در مک استودیو به میزان 44 درصد سریع‌تر بوده است.

امتیاز چیپست M4  اپل

با وجود امتیازهای خیره‌کننده به دست آمده، چیپست M4 بدون نیتروژن مایع هم عملکرد خوبی دارد. این چیپست در تست تک هسته‌ای امتیاز نزدیک به 3000 و در تست چند هسته‌ای امتیاز حدود 4000 را کسب می‌کند.

با وجود امتیاز تک هسته‌ای درخشان، عملکرد M4 در تست چند هسته‌ای 54 درصد ضعیف‌تر از M3 Max و 57 درصد ضعیف‌تر از M2 Ultra بوده است.

چیپست M4 اپل با استفاده از فناوری ساخت TSMC N3E تولید می‌شود. این چیپست دو نسخه 10 و 9 هسته‌ای دارد که اولی چهار هسته بزرگ و 6 هسته کوچک دارد اما دومی از 3 هسته بزرگ و 6 هسته کوچک بهره می‌برد. نسخه قوی‌تر با 16 گیگابایت رم در ظرفیت 1 و 2 ترابایتی آیپد پرو یافت می‌شود اما ظرفیت 256 و 512 گیگابایتی آن دارای نسخه ضعیف‌تر این چیپست با 8 گیگابایت حافظه رم مشترک میان CPU و GPU است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

20 متن و پیام تبریک تولد پسرم