کوچ خودروسازان داخلی به سمت گیربکس اتوماتیک دوکلاچه/ تفاوت گیربکس‌های دوکلاچه با سایر گیربکس‌های اتومات چیست؟


کوچ خودروسازان داخلی به سمت گیربکس اتوماتیک دوکلاچه/ تفاوت گیربکس‌های دوکلاچه با سایر گیربکس‌های اتومات چیست؟

نیما مصلح، مدیرعامل شرکت نیرومحرکه از برنامه راه‌اندازی خط تولید گیربکس اتوماتیک دوکلاچه در این شرکت از سال جاری خبر داد. گیربکس‌های دو کلاچه جزو پیچیده‌ترین کلاچ‌های اتوماتیک در سطح جهان محسوب می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت نیرومحرکه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گیربکس در خاورمیانه به شمار می‌رود که سهامدار عمده آن ایران خودرو است. این شرکت علاوه‌ بر پیمانکاران داخلی، طرف قرارداد با تامین‌کنندگان خارجی نیز هست و تولید حدود 60 درصد الی 70 درصد از گیربکس‌های محصولات داخلی را بر عهده دارد که مربوط به گیربکس خانواده ایران خودرو، سایپا، تراکتورسازی ایران و.. می‌شود.

این شرکت در سال‌های اخیر طراحی و تولید گیربکس‌های 6سرعته دستی را نیز آغاز کرده بود که هم‌اکنون می‌توان روی برخی از محصولات ایران خودرو از جمله دنا پلاس و رانا پلاس مشاهده کرد.

آغاز به کار تولید گیربکس پیچیده اتوماتیک در ایران

نیما مصلح، مدیرعامل فعلی شرکت نیرومحرکه، در گفت‌وگوی اخیر خود با ایکوپرس اعلام کرد: «با توجه به مونتاژ گیربکس اتوماتیک، از الزامات و برنامه‌های نیرومحرکه در سال جاری این است که خطوط تولید گیربکس اتوماتیک دوکلاچه (DCT) راه‌اندازی شود. بر همین اساس، بر تولید گیربکس اتوماتیک تمرکز خواهد شد تا این شرکت پاسخگوی نیاز خودروسازان باشد».

این نوع از گیربکس‌های اتوماتیک به دلیل پیچیدگی به‌نسبت بالایی که دارند، از تکنولوژی ساخت بالاتری نیز استفاده می‌کنند و در نتیجه آغاز به کار تولید گیربکس اتوماتیک دوکلاچه می‌تواند یکی از مثبت‌ترین قدم‌های رو به جلو در صنعت خودروسازی داخل کشور باشد.

در حال حاضر گیربکس‌های اتوماتیک 6سرعته (AT) که روی محصولات ایران خودرو استفاده می‌شود از نوع وارداتی و محصول شرکت DEA است؛ اما گیربکس 6سرعته دستی که روی محصولات نامبرده استفاده شده، تولید شرکت نیرومحرکه به شمار می‌رود.

تفاوت‌های گیربکس دوکلاچه DCT با سایر گیربکس‌های اتوماتیک

نیرومحرکه هم‌اکنون با عمق داخلی‌‌سازی 95 درصد گیربکس 6سرعته دنده دستی را به تولید می‌رساند و در تست‌های انجام‌شده، مصرف سوخت نسبت به گیربکس‌های پنج‌سرعته در حدود هفت الی 9 درصد کاهش پیدا می‌کند.

در گیربکس‌های اتوماتیک دوکلاچه یکی از کلاچ‌ها وظیفه تعویض دنده‌های فرد و دنده عقب و کلاچ دیگر وظیفه تعویض دنده‌های زوج را بر عهده دارد.

سیستم خنک‌کاری این نوع گیربکس‌ها به دو نوع تر و خشک تقسیم می‌شود. گیربکس‌های دوکلاچه خشک از طریق گردش هوا خنک می‌شوند که معمولاً بر اثر استفاده زیاد داغ می‌کنند. اما نوع تر به کمک روغن خنک می‌شود و در نتیجه استهلاک پایین‌تری دارد. البته به دلیل گردش روغن برای خنک‌کاری، اتلاف نیروی بیشتری نسبت به نمونه خشک دارد.

تولید کدام گیربکس اتوماتیک در کشور راحت‌تر است؟

طبق اطلاعات واصله از شرایط شرکت نیرومحرکه، تولید گیربکس‌های اتوماتیک دوکلاچه نسبت به دیگر گیربکس‌های اتوماتیک در داخل کشور راحت‌تر است. زیرا این گیربکس‌ها با توجه به نوع چرخ‌دنده‌ها شباهت بسیاری به گیربکس 6سرعته دستی دارند و با تجهیزات موجود در نیرومحرکه، تولید آنها با داخلی‌سازی بالاتر امکان‌پذیر خواهد بود.

خودروسازان چینی در ابتدا به دنبال استفاده از گیربکس‌های اتوماتیک AT بودند و روی بسیاری از محصولات چینی می‌توانستید این نوع گیربکس‌ها را مشاهده کنید، اما در سال‌های اخیر این کشور نیز در حال جمع‌آوری خط تولید گیربکس‌های AT بوده و خودروهای چینی جدید غالباً با گیربکس دوکلاچه وارد بازار می‌شوند.

گیربکس AT به‌رغم اینکه راحتی بیشتری دارد، مصرف سوختش بیشتر از گیربکس‌های دوکلاچه خواهد بود و همان‌طور که اشاره شد، تولید آن هم با توجه به تجهیزات و ماشین‌آلات موجود در ایران راحت‌تر است. اما در دوران ریاست همایون ثقفی بر مسند مدیرعامل نیرومحرکه، خط تولید گیربکس اتوماتیک AT خریداری شد که توان داخلی‌سازی بالا در داخل کشور را ندارد و به باور کارشناسان، احتمالاً قطعات مربوط به آن به صورت CKD وارد کشور و مونتاژ خواهد شد که توان داخلی‌سازی بالاتر از 30 درصد را نخواهد داشت؛ در حالی که گیربکس اتوماتیک دوکلاچه توان داخلی‌سازی تا 70 درصد را دارد.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

به اشتراک گذاری

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

20 متن و پیام تبریک تولد پسرم