کشف دو جسم ناشناس چند میلیون ساله در عمق کره زمین


کشف دو جسم ناشناس چند میلیون ساله در عمق کره زمین

ایتنا - زمین‌شناسان از کشف دو جسم ناشناس که چند میلیون سال پیش در دل زمین پنهان شده بودند، خبر دادند.


«کیان یوان» (Qian Yuan) ژئوفیزیک‌دان موسسه فناوری کالیفرنیا می‌گوید که این دو جسم غول پیکر در مرز بین هسته زمین و گوشته آن قرار دارند.

وی افزود: «این دو حباب غول پیکر که اندازه آن میلیون‌ها برابر بزرگتر از قله اورست است، در اعماق زمین جاسازی شده بودند.»

فرضیه‌های علمی در مورد وجود یک جسم پنهان شده در اعماق سیاره ما چندین سال پیش ظاهر شده، زمانی که دانشمندان تلاش می‌کردند ماهیت یک پدیده مرموز در اقیانوس اطلس را روشن کنند.

در آن زمان دانشمندان یک منطقه عظیم با شدت میدان مغناطیسی کمتر از حد معمول در ناحیه‌ای میان آمریکای جنوبی و جنوب غربی آفریقا و از برزیل تا زیمبابوه را پیدا کردند که پدیده ناهنجاری اقیانوس اطلس جنوبی نامیده می‌شود.

دانشمندان می‌گویند که این دو جسم غول پیکر، پس از تشکیل زمین ما، وارد فضای داخلی آن شده‌اند.

آن‌ها توضیح دادند: «می‌توان گفت که یک حادثه عظیم حدود ۴.۵ میلیارد سال پیش رخ داد که بر اثر آن، سیاره دیگری به اندازه مریخ با زمین تازه متولد شده برخورد کرد؛ دانشمندان می‌گویند برخورد این سیاره که «تیا»(Theia) نام دارد سبب شد تا قمر زمین ما تشکیل شود.

به گفته آ‌ن‌ها، در آن زمان نیز برخی از بقایای سیاره تیا به صورت حباب‌های متراکم و بزرگ در اعماق زمین مدفون شده‌اند و ملیون‌ها سال در آنجا باقی مانده‌اند.

اندازه گیری‌های انجام شده در سیاره ما نشان می‌دهد که این دو جسم غول پیکر در داخل دل زمین و در عمق ۳ هزار کیلومتری زیر صفحات تکتونیکی زمین قرار دارند.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تدوام سلامت پوست با چاپ مستقیم حسگرهای نامرئی