7 سال زودتر سرطان را تشخیص دهید


7 سال زودتر  سرطان را تشخیص دهید

ایتنا - دانشمندان پروتئین‌هایی را در خون کشف کرده‌اند که می‌تواند نشان‌دهنده خطر ابتلا به سرطان هفت سال قبل از تشخیص باشد.


بر اساس آنچه روزنامه بریتانیایی تایمز روز چهارشنبه منتشر کرد، تحقیقات سرطان بریتانیا دو مطالعه را تأمین مالی کرد که در آن دانشمندان توانستند ۶۱۸ پروتئین مرتبط با ۱۹ نوع سرطان، از جمله ۱۰۷ پروتئین در خون را که هفت سال قبل از کشف بیماری سرطان جمع‌آوری شده بودند، کشف کنند.

دانشمندان از بهداشت جمعیت دانشگاه آکسفورد پیشنهاد می‌کنند که این پروتئین‌ها ممکن است با مراحل اولیه سرطان مرتبط باشند و می‌توانند برای تشخیص زودهنگام آن استفاده شوند.

کرن بابر، اپیدمیولوژیست ارشد تغذیه در بهداشت جمعیت آکسفورد و یکی از نویسندگان این مطالعه، می‌گوید: «برای نجات جان افراد بیشتر از سرطان، ما نیاز به درک بهتری از آنچه در مراحل اولیه بیماری رخ می‌دهد داریم.»

وی افزود: «داده‌های هزاران نفر از افراد مبتلا به سرطان، بینش‌های هیجان‌انگیزی را در مورد تأثیر پروتئین‌های موجود در خون ما بر خطر ابتلا به سرطان نشان داده‌اند، و اکنون باید این پروتئین‌ها را عمیقاً مطالعه کنیم تا دریابیم کدام یک می‌توانند به طور قابل اعتمادی برای پیشگیری استفاده شوند.»

مطالعه اول
اولین مطالعه که روز چهارشنبه در مجله Nature Communications منتشر شد، نمونه‌های خونی از Biobank بریتانیا را از بیش از ۴۴ هزار نفر از جمله ۴۹۰۰ نفر که بعداً به سرطان مبتلا شدند، مورد بررسی قرار داد.

این تیم با استفاده از تکنیکی به نام پروتئومیکس، تقریباً ۱۵۰۰ پروتئین را در هر نمونه خون مورد مطالعه قرار دادند و پروتئین‌های موجود در افرادی که به سرطان مبتلا شده بودند را تجزیه و تحلیل کردند و ۱۰۷ پروتئین را یافتند که هفت سال قبل از تشخیص رسمی و ۱۸۲ پروتئین سه سال قبل از تشخیص وجود داشتند.

مطالعه دوم
در مطالعه دوم که در پایان آوریل در همان مجله منتشر شد، دانشمندان داده‌های ژنتیکی بیش از ۳۰۰ هزار مورد سرطان را تجزیه و تحلیل کردند تا بفهمند کدام پروتئین‌ها می‌توانند با توسعه سرطان مرتبط باشند.

آن‌ها ۴۰ پروتئین را در خون یافتند که تصور می‌شود بر خطر ابتلا به ۹ نوع مختلف سرطان تأثیر می‌گذارد.

نقش ژن‌ها
در حالی که این یافته‌ها در نهایت می‌تواند برای کمک به شناسایی و درمان زودهنگام سرطان مورد استفاده قرار گیرد، تیم تحقیقاتی تاکید کرد که تحقیقات بیشتری برای درک نقش دقیق این پروتئین‌ها در توسعه سرطان و اینکه کدام پروتئین‌ها ممکن است مطمئن‌ترین شاخص‌ها برای آزمایش باشند، مورد نیاز است.

جاشوا اتکینز، اپیدمیولوژیست ارشد ژنومی در بهداشت جمعیت آکسفورد و نویسنده مطالعه اول، گفت: «ژن‌هایی که ما با آن‌ها متولد می‌شویم، و پروتئین‌هایی که از آن‌ها ساخته شده‌ایم، تأثیر زیادی بر چگونگی ایجاد و رشد سرطان دارند.»

وی ادامه داد: به لطف هزاران نفری که نمونه خون را به بانک زیستی ارسال کردند، ما در حال ساختن تصویر جامع‌تری از چگونگی تأثیر ژن‌ها بر رشد سرطان طی سالیان متمادی هستیم.

ایان فولکز، مدیر اجرایی تحقیقات و نوآوری در تحقیقات سرطان انگلستان، تاکید کرد: «پیشگیری از سرطان به معنای جستجوی علائم هشداردهنده اولیه بیماری است، این به معنای انجام تحقیقات گسترده و پر زحمت برای یافتن سیگنال‌های مولکولی است که باید بیشترین توجه را به آن داشته باشیم.»

فولکز تاکید کرد که «اکتشافات این تحقیق اولین گام تعیین‌کننده در جهت ارائه درمان‌های پیشگیرانه است و راه نهایی برای دادن زندگی طولانی‌تر و بهتر به مردم بدون ترس از سرطان است.»

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

20 متن و پیام تبریک تولد پسرم