صادرات گاز ایران به عراق پایان می‌یابد؟


صادرات گاز ایران به عراق پایان می‌یابد؟

اقتصادنیوز: معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پی سفر دستیار وزیر امور خارجه این کشور در امور انرژی به عراق، از گام‌های بغداد برای استقلال در زمینه انرژی استقبال کرد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران درباره سفر "جفری پایت" دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور انرژی به عراق گفت: سفر جفری پایت بازتاب گام‌های مهمی است که ما معتقدیم عراق برای تضمین استقلال انرژی خود برداشته است و این تلاش‌ها برای عراق جهت پایان دادن به واردات گاز طبیعی ایران و انجام تعهدات خود در چارچوب تغییرات اقلیمی مهم است.

این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: دستیار وزیر خارجه این کشور در این سفر، دولت عراق را تشویق می‌کند تا منابع گازی اقلیم کردستان را در برنامه‌های اصولی خود برای کسب استقلال انرژی به کار گیرد.

پاتل گفت: معتقدیم عراق در حال پیشرفت است و طی دهه گذشته این کشور تولید برق خود را دو برابر کرده است. عراق در ماه مارس به شبکه برق اردن متصل شد.

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق به تازگی در مراسم اعلام مجوز بهره‌برداری از ۲۹ طرح نفتی و گازی، اعلام کرده است مشعل‌سوزی در عراق طی ۳ تا ۵ سال آینده متوقف می‌شود.

عراق سالانه نزدیک ۱۸ میلیارد متر مکعب «گازِ همراه» استخراج شده از میادین نفتی را به خاطر عدم نصب تجهیزات جمع‌آوری گاز، در مشعل‌ها سوزانده و به هدر می‌دهد.

نخست‌وزیر عراق اواخر فروردین ماه امسال برای دیدار با رئیس جمهوری آمریکا به واشنگتن سفر کرد و گفت که روابط میان دو کشور به یک نقطه مهم و حساس رسیده است. السودانی گفت: سفر من به ایالات متحده پس از یک برهه حساس انجام می‌شود و اهمیت روابط بین دو طرف را نشان می‌دهد.

او افزود: روابط آمریکا و عراق به نقطه عطف مهمی رسیده است و ما قصد داریم درباره مشارکت گفت‌وگو کنیم. ما در حال تلاش برای حرکت از یک رابطه نظامی به مشارکت کامل با آمریکا هستیم و دیدگاه‌های آمریکا و عراق ممکن است در مورد آنچه در منطقه اتفاق می‌افتد، متفاوت باشد.

عراق اواخر فروردین ماه با چندین شرکت آمریکایی برای کاهش مشعل‌سوزی گاز قرارداد امضا کرد. بغداد تاکنون در پنج دور مجوز بهره‌برداری از میادین نفت و گاز را به شرکت‌های خارجی و داخلی داده و دور ششم شامل ۲۹ میدان‌ و بلوک‌ اکتشافی در ۱۲ استان و یک بلوک فراساحلی در خلیج فارس است.

برای اولین بار است که عراق در خلیج فارس دست به توسعه یک میدان هیدروکربوری می‌زند. حدود ۲۰ شرکت داخلی و بین‌المللی امکان حضور در مناقصه توسعه این میادین و بلوک‌های اکتشافی را دارند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چگونه سوانح هوایی سرنوشت سیاسی کشورها را تغییر داد؟