انرژی‌های تجدیدپذیر همچنان رکورد می‌زنند


انرژی‌های تجدیدپذیر همچنان رکورد می‌زنند

انرژی‌های تجدیدپذیر رکورد جدیدی در اتحادیه اروپا به ثبت رساندند. تولید برق از سوخت‌های فسیلی برای اولین بار به کمتر از 25 درصد کاهش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز، در یک نقطه عطف تاریخی، سهم تولید برق از سوخت‌های فسیلی در اتحادیه اروپا برای اولین بار به زیر 25 درصد کاهش یافت و به 23 درصد در ماه آوریل رسید. این رقم که از سوی اندیشکده امبر منتشر شده است، نشان‌دهنده کاهش 22 درصدی نسبت به آوریل 2023 است و از پایین‌ترین رکورد قبلی 27 درصدی که در ماه مه 2023 ثبت شده بود فراتر می‌رود.

سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تولید برق اتحادیه اروپا در ماه آوریل به رکورد 54 درصد رسید و برای اولین بار از سوخت‌های فسیلی پیشی گرفت. این نتیجه به دلیل رشد بی‌سابقه انرژی بادی و خورشیدی و آبی در تولید برق حاصل شده است.

آمارهای اندیشکده امبر حاکی از یک نقطه عطف چشمگیر است و نشان می‌دهد اروپا به‌سرعت در حال دور شدن از سوخت‌های فسیلی به سمت منابع انرژی پاک‌تر است.

انرژی بادی و خورشیدی به‌تنهایی بیش از یک‌سوم برق اتحادیه اروپا را در آوریل تولید کردند در حالی که سهم گاز و زغال‌سنگ کاهش یافت. زغال‌سنگ تنها 8.6 درصد از ترکیب انرژی را در مقایسه با 30 درصد در سال 2023 به خود اختصاص داده است. گاز 12.1 درصد از برق اتحادیه اروپا را تامین می‌کند. با توجه به ارقام ذکرشده، سهم گاز نیز با کاهش 22 درصدی نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده است.

سارا براون، مدیر برنامه امبر، می‌گوید: «شاهد تحقق چیزی هستیم که زمانی غیرقابل تصور به نظر می‌رسید. سوخت‌های فسیلی در حال حذف از بخش برق اروپا هستند. انرژی‌های خورشیدی و بادی به عنوان بازیگران اصلی ظهور کرده‌اند و ثابت می‌کنند که آماده‌اند ستون فقرات سیستم برق پاک مدرن باشند.»

کدام کشور اتحادیه اروپا بیشترین کاهش را در تولید سوخت فسیلی داشته است؟

به گزارش یورونیوز، کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی ناشی از عوامل متعددی از جمله قیمت‌های بالای انرژی، سیاست‌های آب‌وهوایی و سرمایه‌گذاری‌های فزاینده در انرژی‌های تجدیدپذیر است.

آلمان بیشترین کاهش تولید سوخت فسیلی را در ماه آوریل نسبت به سال گذشته داشته است. هفت نیروگاه زغال سنگ پس از تعویق تعطیلی به دلیل بحران انرژی، در پایان مارس 2024 در کشور بسته شدند. به طور کلی، برق حاصل از سوخت‌های فسیلی 26 درصد در آلمان کاهش یافت که نشان‌دهنده 32 درصد کاهش کل اتحادیه اروپاست.

ایتالیا دومین کاهش 24 درصدی را به خود اختصاص داد که سهم 15 درصدی دیگری از کاهش کل انرژی برق سوخت فسیلی اتحادیه اروپا را داشت. اسپانیا در رتبه‌های بعدی و پس از آن فرانسه و هلند قرار دارند.

با وجود افزایش تقاضای برق، انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش یافت

تقاضای برق در چهار ماه اول سال نسبت به سال 2023، 0.4 درصد افزایش یافته است.

به‌رغم افزایش تقاضا، تولید برق با سوخت فسیلی همچنان کاهش یافته زیرا انرژی‌های تجدیدپذیر آنها را از ترکیب خارج کرده است. براون به زغال‌سنگ به عنوان نمونه‌ای از این موضوع اشاره می‌کند.

از سال 2016 تا 2023، مصرف زغال‌سنگ بیش از 300 تراوات ساعت کاهش یافت و افزایش مشابهی در انرژی بادی و خورشیدی در آن دوره دیده می‌شد.

این کاهش در استفاده از سوخت‌های فسیلی منجر به کاهش 18 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای در چهارماهه اول سال 2024 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شده است.

این خبر امیدوارکننده‌ای برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی است و نشان می‌دهد اروپا در مسیر دستیابی به اهداف بلندپروازانه خود برای کربن‌زدایی قرار دارد.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شاید این شنبه / بلاتکلیفی مستاجران از بازار به کما رفته