ارتقای قابل توجه بازدهی انرژی در تراشه سه نانومتری اگزینوس 2500؛ حتی بهتر از اسنپدراگون 8 نسل چهار


ارتقای قابل توجه بازدهی انرژی در تراشه سه نانومتری اگزینوس 2500؛ حتی بهتر از اسنپدراگون 8 نسل چهار

چندی پیش بود که سامسونگ اعلام کرد توانسته است با موفقیت تولید انبوه تراشه‌ها با استفاده از فناوری 3 نانومتری را آغاز کند. سامسونگ در آن زمان تایید نکرد که آیا این فناوری قرار است برای تولید تراشه اگزینوس 2500 مورد استفاده قرار بگیرد یا خیر....

چندی پیش بود که سامسونگ اعلام کرد توانسته است با موفقیت تولید انبوه تراشه‌ها با استفاده از فناوری 3 نانومتری را آغاز کند. سامسونگ در آن زمان تایید نکرد که آیا این فناوری قرار است برای تولید تراشه اگزینوس 2500 مورد استفاده قرار بگیرد یا خیر. گزارشی که امروز منتشر شد ضمن تایید این موضوع نشان می‌دهد که این تراشه قرار است در گوشی‌های گلکسی اس 25 به کار گرفته شود.

گزارش‌های جدید نشان می‌دهد که سامسونگ این روزها به دنبال تولید انبوه تراشه اگزینوس 2500 خود است و قصد دارد از این تراشه در سری گوشی‌های گلکسی اس 25 استفاده کند. بخشی از این گزارش‌ها نشان می‌دهند که سامسونگ قصد دارد برای تولید این تراشه پرچمدار خود به سراغ فناوری جدیدی برود که ویژگی‌ها و قابلیت‌های تازه‌ای را به این محصول اضافه می‌کند. یکی از این ویژگی‌های مهم بازدهی انرژی است که این گزارش‌ها مدعی هستند از تراشه‌های اسنپدراگون شرکت کوالکام نیز بهتر خواهد بود.

براساس گزارش منتشر شده از سوی 9to5google، سامسونگ قصد دارد برای تولید تراشه پرچمدار جدید خود یعنی اگزینوس 2500 از فناوری 3 نانومتری استفاده کند. انتظار می‌رود این تراشه سال آینده در برخی از گوشی‌های سری گلکسی اس 25 مورد استفاده سامسونگ قرار بگیرد. در بخش دیگری از این گزارش‌ها آمده که استفاده از این فناوری جدید سبب می شود این تراشه بازدهی انرژی بسیار خوبی داشته باشد تا جایی که این میزان از بازدهی تراشه اسنپدراگون 8 نسل چهار نیز پیشی می‌گیرد. انتظار می‌رود این پردازنده کوالکام نیز در سال جاری میلادی با استفاده از فناوری 3 نانومتری تولید شود.

در حال حاضر بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تراشه‌‌های پرچمدار اسنپدراگون هم از نظر قدرت و هم از نظر بازدهی انرژی عملکرد بهتری نسبت به تراشه‌های اگزینوس سامسونگ دارند. به نظر می‌رسد همین موضوع سبب شده است تا سامسونگ تصمیم بگیرد در فناوری سه نانومتری خود بیش از هر چیز بازدهی انرژی را بهبود ببخشد تا حداقل در این بخش بتواند با تراشه‌های کوالکام رقابت کند. به این ترتیب انتظار می‌رود نسل جدید از تراشه‌های اگزینوس سامسونگ با عملکردی ضعیف‌تر نسبت به تراشه‌های اسنپدراگون، بازدهی انرژی بهتری را در دسترس قرار دهند.

گفته می‌شود سامسونگ قصد دارد در تراشه اگزینوس 2500 خود از هسته‌های Cortex-X5 استفاده کند. قرار است این هسته پردازشی قدرتمندترین محصول شرکت Arm در این حوزه باشد.

انتظار می‌رود تراشه اگزینوس 2500 حداقل در برخی از پیکربندی‌های دو گوشی گلکسی اس 25 و گلکسی اس 25 پلاس به کار گرفته شود. سامسونگ در طی سال‌های اخیر نسخه جهانی از این گوشی‌های هوشمند را با تراشه‌های پرچمدار خود عرضه عرضه کرده است و در نسخه‌های عرضه شده در کشور آمریکا می‌توان شاهد حضور تراشه‌های کوالکام بود. البته در سال جاری میلادی گوشی گلکسی اس 24 اولترا به صورت جهانی و یکپارچه با تراشه اسنپدراگون 8 نسل سه عرضه شد.

سامسونگ برای نخستین بار در سال 2022 از تراشه‌های سه نانومتری خود صحبت به میان آورد. این شرکت در آن زمان اعلام کرد که فناوری سه نانومتری سبب خواهد شد بازدهی انرژی تراشه‌ها چیزی در حدود 45 درصد نسبت به فناوری پنج نانومتری ارتقا پیدا کند. سامسونگ از آن زمان تاکنون تراشه‌ای که با استفاده از این فناوری جدید تولید شود را معرفی و عرضه نکرده است؛ اما انتظار می‌رود بالاخره در ساعت گلکسی واچ 7 شاهد استفاده از این تراشه‌های سه نانومتری باشیم. همزمان با سامسونگ، مدیاتک نیز در نظر دارد با استفاده از فناوری 3 نانومتری TSMC پردازنده‌های سه نانومتری خود را تولید و روانه بازار کند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

نخستین ربات جراحی که با ام آرآی سازگاری دارد وارد آزمایش انسانی شد