ابلاغیه جدید ستاد مبارزه با قاچاق برای حل مشکل طلافروشان


رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طی نامه‌ای از اصلاح ضوابط اختصاصی خرید، فروش، حمل یا نگهداری گروه کالایی فلزات گرانبها و گوهرسنگ‌ها خبر داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، سید مجید رضوی، رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در این ضوابط اختصاصی جدید خرید، فروش، حمل یا نگهداری گروه کالایی فلزات گرانبها و گوهرسنگ‌ها اعلام کرده که بر اساس آن مواد (۸) و (۹) ضوابط مذکور اصلاح شده است.

بر اساس ماده ۸، صرفاً سه گروه ملزم به ثبت اطلاعات کالاهای مشمول در سامانه جامع تجارت هستند و اطلاعات ثبت شده در سامانه باید با موجودی نگهداری کننده مطابقت داشته باشد. این سه گروه شامل اشخاصی که با قصد تجاری اقدام به ورود کالاهای مشمول به کشور می‌کنند، اشخاصی که با قصد تجاری اقدام به خروج کالاهای مشمول از کشور می‌کنند و تولیدکنندگان گروه کالایی (د) و صرفاً تولید کنندگان شمش طلا از گروه کالایی (ب) هستند.

همچنین اشخاص یاد شده ملزم هستند در صورت حذف کالای مشمول، به ثبت اطلاعات آن در سامانه جامع تجارت اقدام کنند. تأیید نهایی اطلاعات حذف کالا توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت منوط به ارائه شواهد، قرائن، اسناد یا مدارک مربوطه توسط مالک یا نگهدارنده است.

منظور از حذف، رخدادی است که مانع دسترسی به کالای مشمول شود؛ مانند سرقت، مفقود شدن و توقیف یا ضبط به موجب حکم مراجع قضایی.

بر اساس ماده ۹ نیز چنانچه تا شش ماه پس از ابلاغ اصلاحات ماده (۸) این مصوبه با اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت (بر اساس داده‌های موجود در سامانه جامع تجارت)، حداکثر اشخاص مشمول این مصوبه (اشخاص موضوع فصل دوم و سوم این مصوبه) ثبت خرید و فروش را انجام دهند، اصلاحات مذکور قطعی و در غیر این صورت اصلاحات انجام شده در ماده (۸) لغو خواهد شد.

گفتنی است فروشندگان مصنوعات طلا (دارای مجوز قانونی معتبر) می‌توانند اطلاعات مربوطه را تا انتهای روز ثبت کنند.

منبع : ایسنا
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شاید این شنبه / بلاتکلیفی مستاجران از بازار به کما رفته