فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران: همرزمانم بدون هیچ وابستگی دریانوردی کردند


فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران: همرزمانم بدون هیچ وابستگی دریانوردی کردند

ناو گروه ۸۶ متشکل از ناوشکن تمام ایرانی دنا و ناو بندر مکران دارای نمایندگانی از ۲۹ استان کشور ایران بود که ماموریت خود را از ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ آغاز کرد و ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ به ایران بازگشت.

این ناو گروه در طول انجام ماموریت خود چهار مرتبه از خط استوا عبور کرد و در مدت ماموریت در بندرهای بمبئی هندوستان، بندر جاکارتا، بندر ریودوژانیرو، بندر کیپ‌تاون و صلاله پهلوگیری و از تنگه مالاکا، ‌دریای سلبس، اقیانوس آرام، تنگه ماژلان، اقیانوس اطلس، اقیانوس هند و دریای عمان عبور کرد.
این نخستین ناو گروه جمهوری اسلامی ایران بوده که با عبور از اقیانوس آرام اقدام به دور زدن کره زمین کرده و وارد قاره آمریکا شده که نشان دهنده توانمندی متخصصان داخلی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران است.
ناو گروه ۸۶، سه طوفان سهمگین را در سفر خود با موفقیت پشت سر گذاشت و توانست بیشترین عرض اقیانوس اطلس را در این سفر بپیماید.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران نیروی دریایی ارتش آیین گرامیداشت سالگرد بازگشت ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش و ثبت این روز در تقویم رسمی کشور تحت عنوان "روز افتخار و اقتدار دریایی ارتش جمهوری اسلامی" امروز با حضور امیردریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وحید جلیلی قائم مقام صدا و سیما و دیگر مسئولان همزمان با نهمین روز سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش در آغاز همایش ضمن تبریک دهه کرامت، گفت: امروز همانطور که گفته شد ما در جمع شما به دلیل افتخار آمیزی های شما مردم حضور پیدا کردیم.
وی افزود: همرزمانم بدون هیچ وابستگی دریانوردی کردند و این ها همگی به سبب دعای خیر شما خانواده ها است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش، گفت: قرار است ایرانی ها همواره با اقتدار پرچم و نشان مقدس کشورمان را در گوشه گوشه اقیانوس های جهان به احتراز درآورند و نشان دهند که در این خاک قدرتمند چه شیران و دلیرانی زندگی می‌کنند.
دریادار ایرانی در پایان تاکید کرد: به مردم قول می دهم که دریادلان حافظ منافعشان باشند و همواره اقتصاد را در عمق دریاها پایدار نگه دارند و تا ان شاء الله در آینده شاهد روزهای خوبی باشیم.
© Sputnikوحید جلیلی قائم مقام صداوسیما
وحید جلیلی قائم مقام صداوسیما - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.05.2024
وحید جلیلی قائم مقام صداوسیما
© Sputnik
وحید جلیلی قائم مقام صداوسیما امروز (پنجشنبه، 27 اردیبهشت) در آیین بزرگداشت سالروز بازگشت ناوگروه 86 نداجا که در نمایشگاه کتاب مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت، گفت: بسیاری از حرکت‌های عظیم جمهوری اسلامی پیوست خوب رسانه‌ای ندارد، اگرچه شرمسار دوستان هستیم چراکه باید گسترده‌تر این حرکت رسانه‌ای می‌شد تا مردم به آنچه باید نسبت به آن سربلند باشند، آگاهی داشته باشند.
وی با بیان اینکه مهمتر از پوشش خبری کار هنری است که در فرمایشات رهبری مورد تأکید قرار گرفته است، افزود: از همان روزی که ناوها پهلو گرفت کار پیوست هنری شد و با ده‌ها نفر از این حماسه آفرینان و خانواده‌هایشان تاریخ شفاهی گرفته شد و از چند ماه قبل فیلمنامه‌نویسان در حال بررسی‌اند تا خط داستانی این اتفاق را بگیرند که سیناپس و طرح اولیه سریال نیروی دریایی ارتش و این حرکت بزرگ تابستان امسال آماده خواهد شد.
قائم‌مقام صداوسیما با اشاره به دراماتیزه بودن فیلمنامه سریال ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش، تاکید کرد: با دوستانمان در این مسیر به دراماتیزه بودن این حرکت رسیدیم که چقدر مانع بر سر راه این دوستان بوده؛ از پیچیدگی‌های مسیر و بسیاری از موارد دیگر برای فیلمنامه‌نویسان جذاب بود که چقدر درام جذابی این حرکت دارد و چه ابعاد باشکوهی دارد، فیلمنامه سریال نیروی دریایی ارتش در مسیر پایانی قرار دارد.
جلیلی ضمن توصیه به مسئولان که به پیوست رسانه‌ای توجه داشته باشند، تأکید کرد: حرکت‌های استراتژیک و راهبردی دفاعی و امنیتی همچون ناوگروه 86 نیازمند تولید فیلم و سریال است.
قائم‌مقام صداوسیما در پایان گفت: خواهش دارم حرکت نیروی دریایی الگو قرار گیرد و از ابتدا پیوست رسانه‌ای داشته باشد چراکه کارهای دفاعی و امنیتی ما حرکت جهانی است و یکی از این اتفاقات عملیات وعده صادق بود که باید به کتاب، فیلم و سریال تبدیل شود‌.
© Sputnikمحمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.05.2024
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
© Sputnik
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز (پنجشنبه، 27 اردیبهشت) در آیین بزرگداشت سالروز بازگشت ناوگروه 86 نداجا که در نمایشگاه کتاب مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، گفت: بحمدالله امیر ایرانی فرمانده موفقی هستند و این تاریخ‌سازی در دوره ایشان شکل گرفت، این افتخار را داشتیم در شورای فرهنگ عمومی این نامگذاری را در تقویم به ثبت رسانیم.
وی افزود: با وجود آنکه اکثر کاروان‌های دریایی همواره دچار مشکل دزدان دریایی می‌شوند اما اقتصاد دریایی ما به پشتوانه این سفیدپوشان دلیر دارای امنیت است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وزیر فرهنگ بیان کرد: این افتخار بزرگ برای کسی متصور نبود، ۸ ماه دریانوردی بدون توقف و ثبت رکوردی بی‌نظیر را در بلندای قدرت‌های محدود جهانی قرار داد. این روحیه توانستن را که زنان و مردان این سرزمین قادرند تمام موفقیت‌ها را نصیب خودشان کنند، امام راحل ما بنیان نهادند، در حالی‌که پیش از آن در دوران قاجاریه و پهلوی وابستگی‌هایی ناشی از مدیران نالایق وجود داشت اما در بخش‌های مختلف، انقلاب اسلامی همه ناممکن‌ها را ممکن کرد و امروز موفقیت‌های بزرگی اتفاق افتاد.
اسماعیلی با تأکید بر اینکه شب عملیات وعده صادق برای همیشه ثبت شده است، گفت: ده‌ها کشور سپر دفاعی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کردند در صورتیکه ایران نیز اعلام کرده بود قصد تنبیه رژیم صهیونیستی را دارد و همه آماده بودند و جلوی چشم همه جهانیان نشان دادند که قدرت رژیم صهیونیستی پوشالی است.
وی ادامه داد: نسل‌های آینده از این روزها از شب وعده صادق و ۲۷ اردیبهشت یاد خواهند کرد و قصه‌ها می‌گویند و می‌خوانند و به آن می‌بالند، این خاصیت تاریخ‌سازی است.
وزیر فرهنگ در پایان تاکید کرد: از همه شما سفیدپوشان تشکر می‌کنیم چراکه حس غرور را در ملت شکل دادید، امیدواریم این غرورآفرینی‌ها و تاریخ‌سازی‌ها ادامه داشته باشد و در حوزه‌های فرهنگی و هنری و رسانه‌ای برای روایت دقیق این حماسه ها در خدمت شما خواهیم بود.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم عروسی زن دو شوهره همه را ناراحت کرد ! / کجا داریم می ریم !؟