اولین تصویر از شاخص پیش‌بینی کننده تورم در 1403


اولین تصویر از شاخص پیش‌بینی کننده تورم در 1403

جدیدترین گزارش مرکز آمار حاکی از افزایش تورم ماهانه تولیدکننده خدمات در فروردین 1403 است. در میان 13 بخش تشکیل دهنده این گروه، «فعالیت‌های بیمه‌ای» یکه گروهی است که تورم ماهانه پیشران را در سطوح بیشتر از 10 درصد تجربه کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده که تورم ماهانه پیشران خدمات در فروردین 1403 افزایش یافته و به 2.6 درصد رسیده است.

«تورم تولیدکننده خدمات» نشان می دهد که افزایش قیمت خدمات و محصولات تولیدی در مبدا و توسط تولیدکننده در یک دوره زمانی مشخص چقدر بوده است. از این نرخ به عنوان «تورم پیشران» خدمات نیز یاد شده است. چرا که افزایش قیمت گروه‌های خدماتی پیش از رسیدن به دست مصرف کننده نهائی، می تواند منجر به افزایش قیمت خدمات و کالاها در بازار شود.

تورم ماهانه این گروه حاصل محاسبه تورم 13 بخش تشکیل دهنده آن است. بررسی‌ها نشان می دهد که «خدمات بیمه‌ای» با قرارگیری در محدوده 13.8 درصدی بیشترین میزان این نرخ را به خود اختصاص داده است. این گروه، تنها بخشی است که تورم ماهانه پیشران خدمات بیشتر از 10 درصدی را تجربه کرده است.

این رقم در 2 گروه نیز کمتر از 1 درصد برآورد شده است. این دو گروه شامل «آب رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» و «آموزش» بوده است. در ادامه به بررسی تورم ماهانه تولیدکننده پیشران فروردین 1403 پرداخته و تغییرات آن در مقایسه با اسفندماه بررسی شده است.

افزایش تورم پیشران خدمات در فروردین 1403

مرکز آمار در جدیدترین گزارش خود اقدام به انتشار تورم تولیدکننده خدمات در فروردین 1403 کرده است. «تورم تولیدکننده» این گروه، به معنای افزایش قیمت خدمات و محصولات تولیدی در مبدا و توسط تولیدکننده است. از این نرخ به عنوان « تورم پیشران خدمات» نیز یاد شده است. چرا که در صورت بالا رفتن قیمت آن توسط ارائه دهندگان، قیمت بازاری خدمات و کالا بیشتر شده و مصرف کننده برای تهیه آن هزینه بیشتری پرداخت خواهد کرد.

باید توجه داشت این افزایش قیمت در خدمات ممکن است به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، نرخ ارز، تغییرات در تقاضا و عرضه، تغییرات در قوانین و مقررات و نظایر آن رخ دهد. تورم تولیدکننده خدمات می تواند تاثیر منفی بر رشد اقتصادی و توانایی مردم برای خرید کالا و خدمات داشته باشد. از این رو رصد آن حائز اهمیت است.

بررسی جدیدترین داده‌های منتشر شده خبر از آن می‌دهد که در فروردین امسال، تورم ماهانه کل تولیدکننده خدمات به 2.6 درصد رسیده است. به بیان دیگر، ارائه خدمات در فروردین، 2.6 درصد هزینه بیشتری نسبت به ارائه همان فعالیت در اسفند 1402 داشته است. این رقم در مقایسه با اسفندماه 1402 افزایش 0.6 واحد درصدی را تجربه کرده است. باید توجه داشت که خدمات از چند جزء تشکیل شده که در ادامه تصویری از تورم ماهانه آن‌ها در نخستین ماه امسال ارائه شده است.

030225

تورم ماهانه تولیدکننده «فعالیت‌های بیمه‌ای» در فرودین 2 رقمی شد

بر اساس دسته بندی مرکز آمار ایران، تورم تولیدکننده بخش خدمات، از تورم 13 جزء تشکیل شده است. این اجزاء شامل؛ «فعالیت‌ها بیمه ای»، «سایر فعالیت‌های خدماتی»، «تعمیر وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت»، «اطلاعات و ارتباطات»، «هنر، سرگرمی و تفریح»، «حمل و نقل و انبارداری»، «فعالیت‌های خدماتی مربوط به تامین جا و غذا»، «فعالیت‌های املاک و مستغلات»، «فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان و مددکاری اجتماعی»، «فعالیت‌های اداری و خدمات پشتیبانی»، «فعالیت‌های حرفه‌ای، فنی و علمی»، «آموزش» و «آّب رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در فروردین امسال، یک جزء از بخش های مذکور، تورم ماهانه تولیدکننده بالاتر از 10 درصد را به ثبت رسانده و در سایر گروه‌ها این نرخ تک رقمی بوده است.

در فروردین 1403، تورم ماهانه تولیدکننده «فعالیت‌های بیمه‌ای»، با قرارگیری در محدوده 13.8 درصدی بیشترین میزان این نرخ را به خود اختصاص داده است. به بیان دقیق‌تر در فرردین امسال، قیمت ارائه فعالیت‌های بیمه ای، 13.8 درصد بیشتر از قیمت ارائه همان خدمات در اسفند 1402 شده است. بدین ترتیب می توان گفت که احتمال دارد در ماه های آتی تورم ماهانه مصرف کننده مرتبط با فعالیت‌های بیمه، در سطوح بالا نوسان داشته باشد. در سایر گروه‌ها این رقم در سطح کمتر از 5 درصدی توسان داشته است.

ثبات قیمت خدمات آب رسانی و مدیریت پسماند در فروردین

در فروردین سال جاری تورم ماهانه پیشران خدمات در دو گروه، سطح کمتر از یک درصد را تجربه کرده است. به عبارت دقیق‌تر در برهه زمانی یاد شده، سطح عمومی قیمت «خدمات آموزشی» نسبت به اسفند 1402 تنها 0.1 درصد افزایش یافته است.

«آب رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه»نیز با ثبت تورم ماهانه تولید کننده صفر درصدی، هیچ تغییری در سطح عمومی قیمت خود نسبت به اسفند ماه 1402 تجربه نکرده و یک وضعیت پایدار را به ثبت رسانده است.

مقایسه تورم ماهانه پیشران اجزاء خدماتی در فروردین امسال نشان می دهد که این نرخ در 4 بخش نسبت به اسفندماه 1402 بالا رفته و در 9 گروه دیگر رفتار کاهشی را در پیش گرفته است.

030225 (1)

نگاهی به تغییرات تورم ماهانه در فروردین 1403 نسبت به اسفندماه

بر اساس ارقام منتشر شده توسط مرکز آمار ایران «آب رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» با کاهش 30.4 واحد درصدی در فروردین، بیشترین میزان تغییر در تورم ماهانه پیشران خدمات را در آغاز سال جاری رقم زده است. «فعالیت اداری، خدمات و پشتیبانی» با ثبت کاهش 1.1 واحد درصدی، «خدمات املاک و مستغلات» با کاهش 0.7 واحد درصدی و «فعالیت های حرفه ای، علمی و فنی» با کاهش 0.2 واحد درصدی دیگر گروه هایی هستند که سطح عمومی قیمت ارائه دهندگان خدماتشان در فروردین ماه نسبت به اسفند 1402 کمتر شده است.

در مقابل در سایر گروه‌ها سطح عمومی این نرخ بالا رفته است. «فعالیت‌های بیمه ای» با ثبت افزایش 13.4 واحد درصدی بیشترین میزان این افزایش را به نام خود به ثبت رسانده است. در 8 گروه دیگر این افزایش کمتر از 4 واحد درصد اعلام شده است.

منبع : اکوایران
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

نوسانات سکه و طلا در دریای بازار سرمایه