Ampere با معرفی اولین پردازنده 256 هسته‌ای و سه نانومتری خود به جنگ اینتل و AMD رفت


Ampere با معرفی اولین پردازنده 256 هسته‌ای و سه نانومتری خود به جنگ اینتل و AMD رفت

شرکت Ampere که از آن به عنوان یکی از رقیبان جدی اینتل و AMD در بازار پردازنده‌ها یاد می‌شود به تازگی ضمن معرفی پردازنده 256 هسته‌ای AmpereOne خود اطلاعاتی جدید و تازه از آن منتشر کرد. بنا به گفته این شرکت این پردازنده قدرتمند سال آینده میلادی...

شرکت Ampere که از آن به عنوان یکی از رقیبان جدی اینتل و AMD در بازار پردازنده‌ها یاد می‌شود به تازگی ضمن معرفی پردازنده 256 هسته‌ای AmpereOne خود اطلاعاتی جدید و تازه از آن منتشر کرد. بنا به گفته این شرکت این پردازنده قدرتمند سال آینده میلادی روانه بازار خواهد شد. Ampere همچنین امروز اعلام کرد که به منظور تولید محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی با شرکت کوالکام همکاری مشترکی را آغاز کرده است.

Ampere سال گذشته پردازنده 192 هسته‌ای را با عنوان AmpereOne معرفی کرد که بنا به گفته این شرکت به تازگی عرضه آن به بازارهای جهانی آغاز شده است. این پردازنده با استفاده از فناوری 5 نانومتری به مرحله تولید رسیده است و از میان قابلیت‌های مهم آن می‌توان به پشتیبانی از حافظه‌های رم هشت کانال DDR5 اشاره کرد. اما پس از عرضه این پردازنده نوبت به نسل جدیدی از محصولات Ampere رسیده است که دارای 256 هسته پردازشی هستند و با استفاده از فناوری سه نانومتری به مرحله تولید می‌رسند.

Ampere-1.jpg

براساس گزارش جدید Tomshardware، شرکت Ampere Computing به تازگی با اعلام نقشه راه خود نشان داده است که در طی سال‌های آینده چه محصولاتی را تولید و روانه بازار خواهد کرد. این نقشه راه از معرفی پردازنده‌‌ای 256 هسته‌ای در خانواده محصولات AmpereOne خبر می‌دهد که قرار است با استفاده از فناوری سه نانومتری شرکت TSMC تولید شود. هنوز مشخص نیست که قرار است در این پردازنده از چه ریزمعماری استفاده شود اما می‌دانیم که آن به ازای هر هسته خود دارای 2 مگابایت حافظه کش مرحله دوم است.

مدیر اجرایی شرکت Ampere اعلام کرده است که این پردازنده 256 هسته‌ای چیزی در حدود 40 درصد عملکرد بهتری را نسبت به دیگر پردازنده‌های موجود در بازار فراهم می‌کند. وی همچنین اعلام کرده است که در تحقق این ادعا تنها هسته‌های پرشمار این پردازنده دخیل نیستند بلکه پلتفرم آن به گونه‌ای طراحی شده است که قابلیت‌های بسیار خوبی را در دسترس کاربران قرار دهد. بنا به گفته Ampere این پلتفرم همچنین عملکرد عالی حافظه، سیستم کش و پردازش هوش مصنوعی این پردازنده‌ را تضمین می‌کند.

Ampere همچنین اعلام کرده است که این پردازنده 256 هسته‌ای از همان سیستم خنک سازی موجود در محصولات قبلی این شرکت استفاده خواهد کرد. این موضوع نشان می‌دهد که مصرف انرژی این پردازنده در همان حد و اندازه و در حدود 350 وات باقی مانده است. این شرکت همچنین در نظر دارد در سال جاری میلادی با معرفی پلتفرمی جدید در خانواده محصولات AmpereOne خود پردازنده 192 هسته‌ای را معرفی کند که با حافظه‌های رم 12 کانال DDR5 سازگاری کامل دارد.

دیگر اطلاعاتی که امروز از سوی Ampere منتشر شد نشان می‌‌دهد که این شرکت به منظور طراحی یک شتاب دهنده هوش مصنوعی قدرتمند با کوالکام وارد همکاری شده است. قرار است در قالب این همکاری با استفاده از پردازنده‌های Ampere و همچنین شتاب دهنده Cloud AI 100 Ultra شرکت کوالکام راه‌کار جدیدی برای پردازش فرامین مبتنی بر هوش مصنوعی و استفاده از مدل‌های زبان بزرگ معرفی شود. هنوز از زمان معرفی و عرضه این شتاب دهنده‌های جدید اطلاعاتی در دسترس قرار نگرفته است.

در حال حاضر عملکرد پردازنده‌های Ampere در حوزه هوش مصنوعی چندان مناسب نیست. بنا به گفته این شرکت پردازنده 128 هسته‌ای AmpereOne در این زمنیه قدرتی مشابه با شتاب دهنده A10 انویدیا را فراهم می‌کند. بدون شک Ampere به منظور رقابت با شتاب دهنده‌های جدید انویدیا نظیر A100 و H100 به راهکارهای قدرتمندتری نیاز دارد. به نظر می‌رسد دلیل همکاری این شرکت با کوالکام تولید محصولاتی قدرتمندتر و رقابت بهتر با انویدیا باشد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سازمان حج و زیارت توسط گروه IRLeaks هک شد