پیش ‌بینی قیمت دلار 29 اردیبهشت 1403 / «بازار ارز توافقی»؛ طرح سوال برانگیز بانک مرکزی برای نجات از تله دلار؟


پیش ‌بینی قیمت دلار 29 اردیبهشت 1403 / «بازار ارز توافقی»؛ طرح سوال برانگیز بانک مرکزی برای نجات از تله دلار؟

قیمت دلار در هفته پایانی اردیبهشت به کریدور ۵۰ هزار تومانی برگشت و پیوسته در کف‌های معاملاتی عقب‌نشینی کرد. دلار در هفته اخیر بیشترین کاهش بازدهی را در میان سایر بازارها داشت. معامله‌گران دلیل روند نزولی قیمت دلار را اعتراض مجلس در کنار اصرار بانک مرکزی برای مهار قیمت و ارائه بسته‌های خلاقانه می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار در هفته چهارم اردیبهشت با افت پلکانی، کریدور ششم را به‌ عنوان منطقه مهم معاملاتی از دست داد و بعد از گذشت دو ماه در کریدور پایین‌تر معامله شد. اسکناس آمریکایی در هفته اخیر بیشترین ریزش ارزش را در سایر بازارها داشت و ۴.۷۳ درصد کاهش بازدهی را پشت سر گذاشت.

دلار در سه روز معاملاتی هفته پایانی اردیبهشت در کریدور ۵۰ هزار تومانی معامله شد و به‌راحتی خطوط حمایت را شکست و در نهایت در نیمه کانال هشتم از کریدور پنجم بسته شد.

چرا دلار کاهشی شد؟

با وجود اینکه قیمت دلار در دومین ماه سال به طور پیوسته بازدهی منفی داشته است اما ماندگاری آن در کریدور ششم، همواره مورد انتقاد نمایندگان مجلس بود؛ همین فشار به بانک مرکزی پای محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، را برای ارائه توضیح به مجلس و صداوسیما باز کرد.

در پی این رخدادها بازارساز ارزپاشی را در بازار تقویت کرد و همزمان، مقامات رسمی بانک مرکزی با اعلام سیاست‌های ارزی جدید به بازار سیگنال کاهشی دادند. همچنین فرزین از فروش سه میلیارد دلار اوراق مرابحه ارزی خبر داد. او هدف از فروش این اوراق را تامین مالی طرح‌های کشور و برقراری تعادل و پایداری در بازار ارز اعلام کرد.

موازی‌کاری در دستور بانک مرکزی قرار گرفت

به نظر می‌رسد فشار بر بانک مرکزی در هفته‌های اخیر به اندازه‌ای بوده که این نهاد، سیاست موازی‌کاری را در دستور کار قرار داده و این موضوع منجر به ابداع طرح‌هایی نه‌چندان تازه در بازار شده است. از جمله از این طرح‌ها می‌توان به راه‌اندازی بازار ارز توافقی برای صادرکنندگان بخش خصوصی اشاره کرد.

در این اقدام، صادرکنندگان خرد بخش خصوصی می‌توانند ارز خود را با قیمت توافقی در بازار رسمی و ضابطه‌مند عرضه کنند و بستر این اقدام نیز مرکز مبادله ارزی خواهد بود. بانک مرکزی در حالی از راه‌اندازی بازار ارز توافقی خبر داده است که اصولاً فلسفه وجودی مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز همین امر بود و صادرکنندگان و واردکنندگان بر اساس توافق، انواع ارز را خرید و فروش می‌کردند!

این ایده بانک مرکزی که آن را به‌ عنوان طرحی جدید جا زده است، این شائبه را در ذهن افراد ایجاد کرده که آیا مرکز مبادله برخلاف ادعا، نرخ ارز را پیش از این به صورت دستوری اعلام می‌کرده و خبری از نرخ توافقی نبوده است؟ سوال این است که نرخ ارز قرار است با کدام شیوه پیشتر تجربه‌نشده‌ای در تالار ارز توافقی بانک مرکزی کشف شود؟ کشف قیمت در این بازار تا چه میزان شفاف است؟

پیش بینی قیمت دلار

سیگنال‌های ورودی به بازار ارز، دلار را در هفته چهارم اردیبهشت به کریدور پایین‌تر برگرداند. در همین راستا برخی از کارشناسان بازار پیش‌بینی می‌کنند دلار در خرداد به منطقه ۵۲ هزار تومانی برگردد؛ اما کارشناسان اقتصادی دوام این روند کاهشی را بلندمدت نمی‌دانند و معتقدند این اقدامات چسب زخمی است بر بیماری مزمن اقتصادی که تورم پیوسته به آن دامن می‌زند.

گفتنی است افت پلکانی قیمت دلار برای روزهای پایانی اردیبهشت و هفته ابتدایی خرداد از سوی کارشناسان اقتصادی همچنان پیش‌بینی می‌شود، به شرطی که سیگنال نامساعدی به‌ویژه در حوزه سیاسی بازارها را دچار التهاب نکند.

درهم به کف کانال ۱۶ هزار تومانی برگشت

قیمت درهم روز پنجشنبه به کف کانال ۱۶ هزار تومانی برگشت و تتر روی رقم ۵۹ هزار و ۱۰۰ تومانی ایستاد و کاهش ۳۰۰ تومانی داشت.

قیمت پوند انگلیس با کاهش ۵۰۰ تومانی در کف کانال ۷۴ هزار تومانی معامله شد و یورو نیز با افت ۴۰۰ تومانی روی رقم ۶۳ هزار و ۵۰۰ تومانی ایستاد.

گفتنی است اسکناس و حواله دلار روز پنجشنبه بدون تغییر قیمت معامله شدند. اسکناس دلار با رقم ۴۴ هزار و ۸۶۸ تومان و حواله دلار با رقم ۴۱ هزار و ۸۹۴ تومان عرضه شد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قیمت دلار و یورو و نرخ ارز امروز 12 خرداد 1403+ جدول