چرا بازار مس از تب و تاب نمی‌افتد؟ / جنگ بر سر منابع مس بالا گرفت!


چرا بازار مس از تب و تاب نمی‌افتد؟ / جنگ بر سر منابع مس بالا گرفت!

ایالات متحده و چین در به دست آوردن فلزی ضروری برای خودروهای الکتریکی و مراکز داده با یکدیگر رقابت می‌کنند. همچنین این فلز، در مرکز نبرد 43 میلیارد دلاری برای تصاحب قرار دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از اینکه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مس جهان اخیراً با بحران مالی مواجه شد، دولت بایدن با سرمایه گذاران بالقوه برای گرفتن سهمی در معادن زامبیا این شرکت به ارزش 3 میلیارد دلار درگیر شد.

بر اساس گزارشی از وال استریت ژورنال، جستجو به شرکت‌های آمریکایی محدود نمی‌شود و نهادهایی از امارات متحده عربی، ژاپن و عربستان سعودی (که همگی دوستدار منافع ایالات‌متحده هستند) علاقه خود را به سهام شرکت First Quantum Minerals FM کاهش دادند. به گفته افراد آشنا، هدف ایالات متحده و دوستدارانش دور نگه داشتن چین از کنترل و جلوگیری از افزایش کنترل ابرقدرت آسیایی بر عرضه جهانی فلزات و مواد معدنی حیاتی است. این مناقصه که انتظار می‌رود اواخر امسال به نتیجه برسد، بخشی از یک عجله جهانی برای به دست آوردن مس بیشتر است؛ یک جز کلیدی در همه چیز، از خودروهای الکتریکی گرفته تا خطوط انتقال و مراکز داده که انقلاب هوش مصنوعی را تامین می‌کنند.

پیشنهاد خرید بی‌اچ‌پی گروه بی‌اچ‌پی، با مبلغی نزدیک به ۴۳ میلیارد دلار، که روز دوشنبه رد شد، تقاضای شدید مس را مورد توجه قرار می‌دهد. در حالی که انگلو که در فهرست بورس لندن قرار دارد، طیف وسیعی از کالاها را از الماس گرفته تا نیکل، تولید می کند. BHP چشم‌انداز‌های استرالیا روشن کرده است و بیشترین امتیاز را به دارایی‌های مس این شرکت می دهند. Anglo ماه گذشته اولین پیشنهاد BHP را رد کرد و گمان می‌رود که سایر شرکت‌ها در حال بررسی پیشنهادات رقبا باشند.

مناطق 5 و 10، گل سرسبد معاملات مسکن در تهران

به گفته افراد مطلع، در حالی که دولت ایالات متحده هیچ نظارتی بر توافق پیشنهادی ندارد، مقامات به مدیران انگلیسی اعلام کرده‌اند که نگران هستند تجمیع عرضه کلی مس را محدود کند. ایالات متحده همچنین نگران است که چین امکان دارد بر بی اچ پی فشار بیاورد تا برخی از دارایی‌های خود را بفروشد یا با فروش بیشتر مس خود به این کشور موافقت کند تا نگرانی های ضدرقابتی احتمالی را برطرف کند.

برای ایالات متحده، شور و هیجان فعلی اهمیت تلاش سال‌ها را برای ایجاد ذخایر فلزات و مواد معدنی حیاتی برای انتقال انرژی سبز نشان می‌دهد. انتظار می رود با بسته شدن برخی معادن یا کاهش تولید، تقاضا برای مس افزایش یابد. معاملات آتی مس امسال 20 درصد افزایش یافته است. ایالات متحده وزارت معدن، صندوق سرمایه‌گذاری مستقل یا بخش عمده ای از صنایع معدنی داخلی ندارد. این امر چین را در مضیقه قرار داده است؛ زیرا می‌تواند شرکت‌های دولتی خود را صرف سرمایه‌گذاری سنگین بدون توجه به عملکرد قیمت کالاها کند.

دولت ایالات متحده در میزان پولی که می‌تواند مستقیماً به پروژه‌های امنیت ملی تزریق کند محدود است. این بدان معناست که باید با شرکت‌های خصوصی در داخل و خارج و همچنین کشورهای دوست با سرمایه‌های مستقل همکاری کند تا آنها را به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مفید برای منافع ملی ترغیب کند.

رابطه ورود پول به صندوق‌های طلا و بازار ارز معکوس شد؟

به عنوان مثال، وال استریت ژورنال سال گذشته گزارش داد که ایالات متحده و عربستان سعودی مذاکراتی را برای توافقات احتمالی در جمهوری دموکراتیک کنگو انجام داده‌اند که بر اساس آن عربستان سعودی در معادن سهام خواهد داشت و شرکت‌های آمریکایی برخی از حقوق آنها را تضمین می‌کند. یکی از مشاوران ارشد بایدن، آموس هوخشتاین، محور اصلی این تلاش است. هوچستاین و یک تیم کوچک در وزارت امور خارجه در سراسر جهان پرواز کرده‌اند و یک روز با مقامات دولتی در جنوب صحرای آفریقا و روز دیگر با سرمایه‌گذاران آمریکایی ملاقات می‌کنند.

هاخشتاین در مصاحبه ای گفت: در مورد مس، "ما عرضه های جدید زیادی در سراسر جهان آنلاین نداریم." چیزی که من را نگران می‌کند این است که حتی زمانی که یک اکتشاف انجام می‌شود، ممکن است بین 7 تا 15 سال طول بکشد تا اولین مس ظاهر شود. ایالات متحده بیش از 1 میلیارد دلار به کریدور لوبیتو برای توسعه زیرساخت‌های محلی، از جمله برق پاک و راه‌آهن اتصال آنگولا، کنگو و زامبیا برای صادرات مواد معدنی حیاتی متعهد کرده است. همچنین در زامبیا، ایالات متحده سال گذشته از امارات متحده عربی خواست تا سرمایه‌گذاری در معادن مس موپانی را در نظر بگیرد. این تلاش موفقیت آمیز بود و زامبیا در ماه دسامبر، هلدینگ منابع بین المللی امارات متحده عربی را به عنوان شریک جدید سهام انتخاب کرد. هوچستاین گفت که او و تیمش به دولت‌های آفریقایی شفاف‌سازی کرده‌اند که ایالات متحده در تلاش است مدل جایگزینی را ارائه دهد که منجر به بدهی، فساد و تخریب محیط‌زیست نشود.

بخش مرکزی تلاش ایالات متحده، شرکت مالی توسعه بین المللی است؛ یک آژانس فدرال که به تامین مالی پروژه‌های خارج از کشور کمک می‌کند. این آژانس با سرمایه گذاری 740 میلیون دلاری در سال گذشته در بخش معدن موافقت کرد که در مقایسه با 245 میلیون دلاری که برای پروژه های معدنی قدیمی متعهد شده بود، افزایش یافت. به گفته افراد آشنا، این نهاد در حال حاضر در حال مذاکره برای تامین مالی یک معدن چند میلیارد دلاری مس در پاکستان است که وقتی در سال 2028 آنلاین شود، یکی از بزرگترین پروژه های مس جهان خواهد بود.

یک شرکت ایرلندی به نام TechMet یکی از سرمایه‌گذاری‌های امضا شده آن است. در دولت ترامپ و بایدن، آژانس حدود 105 میلیون دلار بودجه به TechMet داده و دومین سهامدار بزرگ آن شده است. یک شرکت سرمایه‌گذاری تحت حمایت یکی از فرزندان خانواده والتون نیز در جدیدترین دور جمع‌آوری سرمایه، سرمایه‌گذاری کرد و ارزش شرکت را بیش از یک میلیارد دلار برآورد کرد.

برایان منل، مدیر عامل TechMet، در آفریقای جنوبی گفت: «ما در یک جنگ سرد دوم قرار داریم. باید به طور فزاینده‌ای طرف‌هایی را انتخاب کرد. برای من هرگز یک لحظه شک نبود. این رقابت بین ارزش‌های غربی و دیکتاتوری است.» TechMet سهام شرکت‌های استخراج‌کننده لیتیوم، کبالت، نیکل، وانادیوم و خاک‌های کمیاب دارد.

در همین حال، معدنچ‌های چینی، با حمایت دولت، به سرعت در حال تصاحب دارایی‌ها هستند. بر اساس گزارش مرکز توسعه و مالی سبز در دانشگاه فودان در شانگهای، در کشورهای کمربند و جاده، که برزیل یا استرالیا را شامل نمی شود، چین سال گذشته بیش از 19 میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در فلزات و معادن هزینه کرد که 158 درصد نسبت به سال 2022 افزایش داشته است. این بالاترین سطح از سال 2013 است.

به گفته افراد مطلع، در آخرین نمونه، یک شرکت چینی برای خرید Chemaf که یک تولیدکننده فلزات بوده و در حال توسعه یک معدن کبالت و مس در کنگو است؛ در حال مذاکره پیشرفته است. این موضوع، از جمله شرکت Chilean Cobalt Corp یا C3 (یک شرکت آمریکایی که در شمال شیلی فعالیت های مس-کبالت دارد) حداقل دو خواستگار غربی به خرید این شرکت علاقه‌مند بودند.

دانکن بلونت، مدیر اجرایی C3، گفت که با شرکت مالی توسعه بین‌المللی و وزارت امور خارجه در مورد ارائه پیشنهاد صحبت کرده است، اما به این نتیجه رسیده که این پیشنهاد بسیار گران بوده است. با این حال، او گفت: «آنها در این سرمایه‌گذاری و پروژه‌های دیگر بسیار مفید بودند. آن‌ها مشتاق دیدن کسب‌وکارها و کارآفرینان آمریکایی هستند که به کنگو بازگردند.»

منبع : اکوایران
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

حماس از پیشنهاد جدید بایدن استقبال می‌کند