مقایسه کی ام سی A5 با کی ام سی X5، شاسی‌بلندهای کرمان موتور


مقایسه کی ام سی A5 با کی ام سی X5، شاسی‌بلندهای کرمان موتور

کی‌ام‌سی X5 و کی‌ام‌سی A5 دو کراس‌اوور کرمان موتور هستند که ابعاد و قیمت مشابهی دارند اما کدام‌یک انتخاب بهتری خواهد بود؟ آنچه در این مطلب می‌خوانید: معرفی خودروهاطراحی بیرونیداخلامکانات و تجهیزاتپیشرانهقیمت و جمع‌بندیمقایسه مشخصات فنی کرمان...

کی‌ام‌سی X5 و کی‌ام‌سی A5 دو کراس‌اوور کرمان موتور هستند که ابعاد و قیمت مشابهی دارند اما کدام‌یک انتخاب بهتری خواهد بود؟

کرمان موتور که سال‌ها به مونتاژ شاسی‌بلندهای جک مشغول بود، کمتر از یک سال پیش در نمایشگاه خودروی مشهد ۱۴۰۲ شاسی‌بلندی از یک شرکت چینی دیگر را با نام کی‌ام‌سی A5 رونمایی کرد. به‌تازگی نیز فروش این کراس‌اوور چینی آغاز شده است. KMC A5 اما از لحاظ قیمت و ابعاد تقریباً هم‌سطح یکی دیگر از شاسی‌بلندهای کرمان موتور یعنی KMC X5 است و بنابراین این دو خودرو به‌نوعی رقیب داخلی یکدیگر محسوب می‌شود. به همین دلیل، در ادامه قصد مقایسهٔ این دو کراس‌اوور کرمان موتور را داریم تا ببینیم کدام‌یک می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

همچنین بخوانید:

اعلام مشخصات کرمان موتور KMC X5 جایگزین جک S5 در ایران

کرمان موتور KMC A5 مشخصات و قیمت SWM G01F مونتاژ ایران

معرفی خودروها

کرمان موتور در سال ۱۳۹۳ کراس‌اوور جک S5 را روی خط تولید برد که بسیار موفق عمل کرد و به یکی از پرفروش‌ترین شاسی‌بلندهای چینی بازار کشورمان تبدیل شد. این خودرو حدود یک دهه در ایران تولید شد اما علیرغم عرضهٔ نسخهٔ فیس‌لیفت آن از اواخر سال ۱۳۹۹ با پیشرانهٔ جدید، S5 کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته بود و توان رقابت با کراس‌اوورهای جدیدتر چینی را نداشت. به همین دلیل، کرمان موتور از حدود یک سال پیش، شاسی‌بلند جدیدی بنام کی‌ام‌سی X5 را به‌عنوان جایگزین S5 به بازار فرستاد. این خودرو درواقع یک فیس‌لیفت کلی روی همان S5 است که در نمایشگاه پکن ۲۰۲۲ توسط برند سهول جک با نام X6 معرفی شد

کی ام سی A5 یا X5

همان‌طور که اشاره شد، کی‌ام‌سی A5 برخلاف شاسی‌بلندهای قبلی کرمان موتور ارتباطی با شرکت جک ندارد و محصول شرکتی بنام SWM است. SWM یک شرکت موتورسیکلت‌سازی قدیمی ایتالیایی بود که در سال ۱۹۷۱ در میلان تأسیس شد و در سال ۲۰۱۴ شرکت چینی شینری گروپ آن را خرید. این شرکت چینی دو سال بعد در جولای ۲۰۱۶ برند خودروسازی SWM را تأسیس کرد. مرکز طراحی این برند در میلان تأسیس و خط تولید آن در چین راه‌اندازی شد. گروه شینری برای تولید خودرو از طریق برند SWM، با برلیانس جوینت ونچری را راه‌اندازی کرد.

کی ام سی A5 یا X5

خودرویی که با نام KMC A5 توسط کرمان موتور عرضه می‌شود، درواقع SWM G01 نام دارد که اوایل سال ۲۰۱۸ در ایتالیا رونمایی شد و در نمایشگاه خودروی پکن هم به نمایش درآمد. این اما اولین باری نیست که G01 را در کشورمان می‌بینیم زیرا این کراس‌اوور چینی را ابتدا سیف خودرو در سال ۱۳۹۹ به ایران آورد. سیف خودرو تا سال ۱۴۰۰ به مونتاژ G01 پرداخت اما نهایتاً به دلیل مشکلات مختلف، عرضه این خودرو پایان یافت تا اینکه حدود دو سال بعد، کرمان موتور سراغ کراس‌اوور SWM رفت و امتیاز تولید آن را در اختیار گرفت. بدین ترتیب، پس از مدتی وقفه، SWM G01 با نام و برندی متفاوت دوباره راهی بازار کشورمان خواهد شد.

طراحی بیرونی

هرچند KMC X5 که در سال ۲۰۲۲ معرفی شده خودروی جدیدتری نسبت به KMC A5 متعلق به سال ۲۰۱۸ محسوب می‌شود اما همان‌طور که گفته شد، این کراس‌اوور درواقع فیس‌لیفتی روی همان جک S5 قدیمی است و در طراحی بیرونی با وجود تغییرات بزرگی که تجربه کرده است، همچنان ریشه‌های قدیمی خود را نشان می‌دهد. البته در قسمت جلوی خودرو با جلوپنجره بسیار بزرگ و چراغ‌های T شکل، شاهد نمای کاملاً جدیدی هستیم که در نگاه اول هرگز به نظر نمی‌رسد با یک جک S5 طرف باشیم اما هرچه به سمت عقب حرکت می‌کنیم ذات قدیمی خودرو بیشتر نمایان می‌شود زیرا X5 در پروفیل جانبی هیچ تغییر بزرگی را تجربه نکرده و دماغه کاملاً جدید و اغراق‌شده در پیوند با پروفیل جانبی ساده و قدیمی، عدم هماهنگی عجیب و ناخوشایندی را ایجاد کرده است. در عقب KMC X5 نیز حجم تغییرات به‌اندازه جلو زیاد نیست زیرا بخش عمده‌ای از چراغ‌ها تقریباً دست‌نخورده باقیمانده و فقط حالا توسط نواری باریک به هم متصل شده‌اند.

کی ام سی A5 یا X5

از سوی دیگر، SWM G01 که در سال ۲۰۱۸ رونمایی شد و توسط سیف خودرو به ایران آمد هم ظاهری ساده و تا حدودی خسته‌کننده داشت اما شرکت چینی در اوایل سال ۲۰۱۹ نسخه اسپرت این خودرو را با نام G01F به بازار فرستاد و کرمان موتور نیز همین نسخه را برای مونتاژ انتخاب کرده است. این نسخه با بهره‌مندی از کیت بدنه اسپرتی با ورودی هوای بسیار بزرگ در جلو، تریم مشکی براق، سپر عقب اسپرت با دیفیوزر بزرگ، دو سر اگزوز در طرفین و چراغ مه شکن مرکزی به سبک خودروهای فرمول یک، نمای بسیار جذاب‌تر و هیجان‌انگیزتری پیدا کرده و در جلو تا حدودی شبیه محصولات دوج به نظر می‌رسد؛ بنابراین، در طراحی بیرونی باید A5 را برتر بدانیم. از لحاظ ابعاد هم این کراس‌اوور با ۴,۶۷۰ میلی‌متر طول کمی از X5 با ۴,۵۰۵ میلی‌متر طول بزرگ‌تر است.

کی ام سی A5 یا X5

داخل

کی‌ام‌سی X5 در داخل از داشبورد کاملاً جدیدی بهره می‌برد که به‌طور کامل از نو طراحی شده و هیچ شباهتی با کابین قدیمی و از مد افتاده S5 ندارد. ویژگی اصلی در اینجا نمایشگر بزرگ ۱۲.۸ اینچی در بالای داشبورد است که صفحه آمپر دیجیتالی و غربیلک فرمان چهارپره هم آن را همراهی می‌کنند. از سوی دیگر داشبورد کی‌ام‌سی A5 هرچند هنوز هم طراحی قابل‌قبولی دارد اما در قیاس با خودروهای جدیدتر چینی تا حدودی قدیمی به نظر می‌رسد. همچنین تنها تفاوت داخلی A5 با G01 مونتاژ سیف خودرو هم در تریم قرمزرنگ داخلی و شیفتر الکترونیکی دوار بجای دسته‌دنده خلاصه می‌شود. به‌طورکلی، هرچند طراحی داخلی KMC A5 منسجم‌تر به نظر می‌رسد اما KMC X5 از کابین مدرن‌تری بهره می‌برد.

کی ام سی A5 یا X5
کی ام سی A5 یا X5

امکانات و تجهیزات

در جدول زیر امکانات و تجهیزات این دو کراس‌اوور را باهم مقایسه می‌کنیم:

KMC X5 KMC A5
صندلی راننده برقی ۶ جهته برقی ۶ جهته
صندلی سرنشین دستی ۴ جهته دستی ۴ جهته
نمایشگر مرکزی ۱۲.۸ اینچی ۱۰.۰ اینچی
صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی دیجیتالی ۷ اینچی
سیستم صوتی ۱۰ بلندگو+ساب‌ووفر ۸ بلندگو+ساب‌ووفر
گرم‌کن صندلی‌های جلو دارد دارد
سردکن صندلی‌های جلو ندارد دارد
حافظه صندلی راننده دارد ندارد
کول باکس دارد ندارد
ایربگ ۴ عدد ۶ عدد
ترمز اضطراری دارد دارد
هشدار برخورد جلو ندارد دارد
هشدار خروج از مسیر ندارد دارد
سنسور نقطه کور ندارد دارد
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل کشش دارد دارد
ترمز پارک برقی دارد دارد
اتوهلد دارد دارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد دارد
سنسور پارک عقب جلو و عقب
کروز کنترل دارد دارد
سنسور نور و باران دارد دارد
سانروف دارد دارد
آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن تاشو برقی با گرم‌کن
در صندوق برقی ندارد دارد
دوربین ثبت وقایع ندارد دارد
شارژر بی‌سیم ندارد دارد
نورپردازی داخلی ندارد دارد
با توجه به این جدول، در بخش امکانات و تجهیزات برتری کاملاً با A5 است. البته X5 هم از لیست امکانات قابل‌قبولی بهره می‌برد اما کراس‌اوور SWM در بخش ایمنی با ۶ ایربگ و سیستم‌های کمک‌راننده، دست بالاتر را دارد. از لحاظ امکانات رفاهی هم با شارژر بی‌سیم گوشی، در صندوق برقی، نورپردازی داخلی و… هم A5 برتری دارد.
کی ام سی A5 یا X5
کی ام سی A5 یا X5
کی ام سی A5 یا X5
کی ام سی A5 یا X5

پیشرانه

KMC X5 از همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو GDI استفاده می‌کند که در فیس‌لیفت S5 ارائه شد. این پیشرانه ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و به یک گیربکس شش سرعتهٔ دوکلاچه متصل است. زیر کاپوت KMC A5 هم یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو قرار دارد اما برخلاف X5، این موتور از سیستم تزریق مستقیم سوخت بی‌بهره است و به همین دلیل خروجی پایین‌تری برابر با ۱۳۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۲ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ دوکلاچه صورت می‌گیرد. از آنجایی این دو کراس‌اوور وزن یکسانی دارند، پیشرانهٔ X5 شتاب و کشش بسیار بهتری را فراهم می‌کند درحالی‌که ۱۳۷ اسب بخار برای کراس‌اووری به‌اندازهٔ A5 رقم کمی به نظر می‌رسد و نشان از بازدهی پایین پیشرانهٔ این خودرو دارد.

کی ام سی A5 یا X5
کی ام سی A5 یا X5

قیمت و جمع‌بندی

کرمان موتور KMC X5 را با قیمت یک میلیارد و ۳۸۷ میلیون تومان عرضه می‌کند درحالی‌که برای KMC A5 قیمت یک میلیارد و ۲۸۶ میلیون تومان را اعلام کرده است؛ بنابراین، دو خودرو تنها صد میلیون تومان باهم اختلاف قیمت دارند که انتخاب مدل برتر را سخت‌تر می‌کند. بااین‌حال، X5 را به لطف پیشرانهٔ قوی‌تر، کابین بروزتر و سابقهٔ بسیار بیشتر در بازار کشورمان می‌توان با اختلاف اندکی گزینهٔ برتر دانست اما از سوی دیگر، A5 هم با طراحی جذاب‌تر و امکانات بیشتر، حرف‌هایی برای گفتن خواهد داشت به شرطی که بتوانید با پیشرانهٔ ضعیف آن کنار بیایید.

مقایسه مشخصات فنی

KMC X5 KMC A5
پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو
قدرت ۱۷۲ اسب بخار ۱۳۷ اسب بخار
گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر ۲۱۲ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دوکلاچه ۷ سرعته دوکلاچه
محور محرک جلو جلو
وزن ۱۵۶۰ کیلوگرم ۱۵۵۰ کیلوگرم
طول ۴,۵۰۵ میلی‌متر ۴,۶۷۰ میلی‌متر
عرض ۱,۸۵۰ میلی‌متر ۱,۸۵۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۹۸ میلی‌متر ۱,۷۴۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۶۶۰ میلی‌متر ۲,۷۵۰ میلی‌متر
قیمت ۱ میلیارد و ۳۸۷ میلیون تومان ۱ میلیارد و ۲۸۶ میلیون تومان

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

20 متن و پیام تبریک تولد پسرم