جنوب مشهد طی 30سال توسعه ناپایدار یافت/ تمام زهکش‌های طبیعی با احداث بلوار نماز و شهرک های سیدی تخریب و مسدود شد


جنوب مشهد طی 30سال توسعه ناپایدار یافت/ تمام زهکش‌های طبیعی با احداث بلوار نماز و شهرک های سیدی تخریب و مسدود شد

دکتر مهدی زارع زمین شناس و پژوهشگر به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت:حدود نیم ساعت بارندگی در کوه های جنوب مشهد در بعد از ظهر چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 آغاز شد، به دلیل ساختار زمین شناختی و تخریب...

دکتر مهدی زارع زمین شناس و پژوهشگر به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت:حدود نیم ساعت بارندگی در کوه های جنوب مشهد در بعد از ظهر چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 آغاز شد، به دلیل ساختار زمین شناختی و تخریب اکوسیستم، آب های سطحی در هنگام سیل عمدتا به صورت رواناب بسیار آلوده ای شد که با حمل رسوبات زیاد خسارات ناشی از سیلاب گسترده تر نیز شد.

دکتر مهدی زارع در ارزیابی سیل وقوع یافته در خراسان و میزان آسیب هایش به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: منطقه جنوب مشهد عمدتا در طی سی ساله گذشته توسعه ای بسیار ناپایدار یافته و تمامی زهکش های طبیعی در این محدوده با شهرک های سیدی و محدوده میدان انقلاب و در نهایت طی بیست ساله اخیر با احداث بلوار نماز کاملا تخریب و مسدود شده است.

زارع تاکید کرد: آنچه در سیلاب 26 اردیبهشت 1403 در مشهد رخ داد علاوه بر بارش شدید و گسترده در محدوده کوههای جنوبی مشهد نفوذناپذیری کل دامنه های جنوبی شهر تا محدوده فرودگاه بود که با سیلاب ناگهانی موجب تلفات 7 نفر و تعداد بیشتر مفقود شد.

او با این پیشنهاد ادامه داد: برای کاهش خسارت سیلاب های بعدی باید شهرسازی سازگار با محیط زیست و تاب آور با مخاطرات طبیعی و اکولوژیک در دستور قرار گیرد. پیش بینی سیل و جلوگیری از خسارات آن با توسعه سامانه های هشدار سریع سیلاب نیز ممکن است. با مطالعه ارتفاع و شیب حوضه، جهت شیب، شاخص رطوبت، توپوگرافی، شاخص خشکسالی، فاصله از آبراهه‌ها، زمین‌شناسی، کاربری اراضی، تراکم آبراهه‌ها، و حداکثر میانگین بارندگی سالانه به مدلسازی خطر سیلاب می انجامد.

او با تاکید بر این که نقص در شهرسازی باعث بروز سیلاب های هولناک می شود افزود: سیل یک خطر طبیعی بزرگ با تأثیر بسیار زیاد بر سامانه های اجتماعی-اکولوژیکی است. اگر با شهرسازی بدون توجه به مخاطرات محیط زیستی ادامه دهیم خسارت بسیار بزرگتری در آینده قابل انتظار خواهد بود.


جنوب مشهد طی 30سال توسعه ناپایدار یافت/ تمام زهکش‌های طبیعی با احداث بلوار نماز و شهرک‌های سیدی تخریب و مسدود شد

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ورود مخبر به ماجرای پرداخت مطالبات گندمکاران خوزستانی / 48 ساعت مهلت پرداخت!