تعطیلی شنبه ها چرا مهم است| نظر مراجع درباره تعطیلی شنبه


تعطیلی شنبه ها چرا مهم است| نظر مراجع درباره تعطیلی شنبه

تعطیلی شنبه ها که توسط مجلس به تصویب رسیده قانونی مهم برای مراودات اقتصادی با جهان است.

تعطیلی شنبه ها توسط مجلس یازدهم به تصویب رسید که باعث شد صدای فعالان اقتصادی شنیده شود و موضوع مهمی بود که سرانجام مجلس یازدهم برای بهتر شدن اوضاع اقتصادی کشور این طرح را به تصویب رساند.
محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: با تعطیلی روز پنج‌شنبه عملاً چهار روز تعامل ما با دنیا قطع می‌شود.
کسانی درباره تعطیلی پنج‌شنبه صحبت می‌کنند که کاری در حوزه اقتصادی نکرده است. ۳۶ تشکل اقتصادی در مجلس شورای اسلامی درخواست تعطیلی شنبه را مطرح کردند تا ارتباط‌مان با دنیا قطع نشود؛ چرا به فعالان اقتصادی اهمیت نمی‌دهیم؟
وی اظهار کرد: تعطیلی روز شنبه کم‌هزینه‌ترین و پرفایده‌ترین کار برای عرصه اقتصاد است. بنده در این مورد از دفتر مراجع سوال کردم با دفتر آیت‌الله آملی لاریجانی صحبت کردم که متن استفتای دفتر ایشان بدین شرح است: «از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار داد و ستدهای اقتصاد جهانی است و مؤثر در حل برخی مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه با مخالفین نیست، بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه علاوه بر روز جمعه مانعی ندارد.»
پیرهادی گفت: اکثر کشورهای منطقه روز شنبه را تعطیل کردند، چرا که آنها برای منافع اقتصادی کشورشان برنامه دارند پس با احساسات تصمیم‌گیری نکنیم و در راستای کمک به اقتصاد حرکت کنیم. اگر اشکال فقهی هم به این موضوع وارد باشد، شورای نگهبان بررسی می‌کند.
ما باید به فعالان اقتصادی، تولید کنندگان و سرمایه گذاران احترام بگذاریم و کاری نکنیم که افراد مهاجرت کنند. باید همه تلاشمان حضور پررنگ اقتصاد باشد و اگر اقتصاد اصلاح شود، سفره مردم هم اصلاح می‌شود.
در پی طرح مسئله ساماندهی تعطیلات پایان هفته و تغییر آن به جمعه و شنبه، از برخی مراجع عظام تقلید و بیوت ایشان استفتا شده که پاسخ ایشان به شرح زیر است:
دفتر استفتائات آیت‌الله العظمی جوادی آملی
بسمه تعالی
از آنجا که تعطیلی روز شنبه هماهنگ شدن با بازار و داد و ستدهای اقتصادی جهانی است و موثر در حل برخی از مشکلات اقتصادی و مهار تورم است و قصد تشبه به مخالفین نیست بلکه تعامل است، لذا تعطیلی روز شنبه، علاوه بر روز جمعه، مانعی ندارد.»
1
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی بیات زنجانی
بسم الله الرحمن الرحیمبا سلام تحیت؛ پاسخ استفتاء جنابعالی بدین شرح می باشد: تعطیلی روزها و مسائلی از این دست از مصادیق عنوان های حرام نیست و تابع عناوینی است که بر آن ها منطبق می شود و ممکن است دارای هر یک از احکام پنج گانه باشد. بنابراین اگر عناوینی ایجابی اقتضا کند و برای مثال مصالحی برای نظام اسلامی داشته باشد امری مطلوب خواهد بود.
2
دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی
( استفتای تلفنی انجام شده ،صوت موجود است)سوال: ایراد گرفتن به تعطیل کردن روز شنبه برای ارتقای تعاملات بین المللی و رونق بخشیدن به اقتصاد کشور با این ادله که تعطیلی شنبه، تشبه با یهودیت محسوب می شود و تعطیل کردن این روز حرام است، صحیح است؟
دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی: صرف تعطیل کردن شنبه تشبه با یهودیت نیست باید کلیت موضوع و انگیزه را دید و شنید.باید دلیل و انگیزه کسانی که خواستار تعطیلی شنبه هستند را شنید شاید دلایل تجاری، اقتصادی و جهانی داشته باشند، این بستگی به تصمیم دولت و مجلس دارد، روز تعطیل اصلی مسلمانان جمعه است که تغییر در آن ایجاد نخواهد شد، بنابراین تعطیل کردن روز شنبه بحث قانون را می طلبد. لزوما تعطیل کردن شنبه تشبه با یهودیت نیست باید مسئله را دید.
دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی
(استفتا تلفنی انجام شده، صوت موجود است)سوال: ایراد گرفتن به تعطیل کردن روز شنبه برای ارتقای تعاملات بین المللی و رونق بخشیدن به اقتصاد کشور با این ادله که تعطیلی شنبه، تشبه با یهودیت محسوب می شود و تعطیل کردن این روز حرام است، صحیح است؟
دفتر آیت الله العظمی نوری همدانی: بحث انتخاب روز تعطیلی مسئله حکومتی و حاکمیتی است و چنانچه در این مسئله که بحث حکومتی و حاکمیتی حاکم شرع بیانی داشته باشد و با درنظر گرفتن مسائل و موضوعات کشور و بر حسب مصالح کشور، حاکم شرع تشخیص دهد که تعطیلی این تغییر را داشته باشد، حکم حاکم شرع در تعیین تعطیلی روزهای هفته متبع است.
در هر صورت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه روز چهارشنبه صحن مجلس در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری موسوم به افزایش تعطیلی آخر هفته با تصویب تبصره ۳ لایحه به شرح زیر موافقت کردند:تبصره ۳- تمامی دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی به استثنای واحدهای نظامی، انتظامی، امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت‌رسانی از قبیل بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی‌درمانی، مراکز بهزیستی، بانک‌ها و اماکن ورزشی وظیفه دارند ساعات کار خود را در پنج روز هفته از روز یکشنبه تا پنجشنبه تنظیم کنند.
فهرست کامل بخش عملیاتی واحدهای خدمات‌رسانی موضوع این تبصره ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.همچنین حمیدرضا صالحی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در گفتگویی، از مزایای تعطیلی شنبه‌ها به جای پنجشنبه‌ها سخن گفت.
صالحی با اشاره به اینکه تعطیلی پنجشنبه‌ها بخش عمده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی را با مشکل مواجه می‌کرد، اظهار داشت: تعطیلی شنبه می‌تواند فرصت بیشتری برای فعالیت‌های اقتصادی و افزایش تولید، کاهش تورم و کسب درآمدهای ارزی بیشتر فراهم کند.
وی این اقدام را حرکتی بزرگ، یک صدا و شجاعانه از طرف مجلس دانست که با تایید دفتر مقام معظم رهبری و علمای دیگر از جمله آقای جوادی آملی همراه شده است.
صالحی در پاسخ به منتقدان این طرح که معتقدند تعطیلی شنبه‌ها در شرایط تحریم فایده‌ای ندارد، گفت: اولاً قرار نیست تا ابد در شرایط تحریم بمانیم و ثانیاً حتی در حال حاضر نیز حدود ۱۰۰ میلیارد دلار تبادلات مالی با دنیا داریم که نشان می‌دهد تعطیلی شنبه می‌تواند در این رابطه هم کورسوی امیدی باشد و در سال آینده حجم مبادلات تجاری ما به بیش از مقدار فعلی برسد.عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پایان تاکید کرد: تعطیلی شنبه‌ها با شعار سال "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین" هم‌خوانی دارد و می‌توانیم بگوییم یکی از دستاوردهای مهم تحقق شعار سال، تعطیلی شنبه‌ها است.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

میدونین ماجرای واقعی این عکس معروف اینشتین چیه ؟