جزئیات تازه از تکمیل پروژه وب سرویس «کروکی آنلاین» در بیمه تجارت‌نو


«کروکی‌آنلاین»، پروژه‌ای است که می‌تواند چالش‌های مهم حوزه تصادفات را حل و فصل کند و در تسریع فرآیند رسیدگی به خسارات و انتقال اطلاعات به شرکت‌های بیمه‌ای که از این اطلاعات برای تحلیل ریسک استفاده می‌کنند، موثر باشد و شرکت بیمه تجارت‌نو از...

جزئیات تازه از تکمیل پروژه وب سرویس «کروکی آنلاین» در بیمه تجارت‌نو

«کروکی‌آنلاین»، پروژه‌ای است که می‌تواند چالش‌های مهم حوزه تصادفات را حل و فصل کند و در تسریع فرآیند رسیدگی به خسارات و انتقال اطلاعات به شرکت‌های بیمه‌ای که از این اطلاعات برای تحلیل ریسک استفاده می‌کنند، موثر باشد و شرکت بیمه تجارت‌نو از شرکت‌های پیشتاز در پیاده سازی و استفاده از این فناوری بوده است .

آرش طاهری، مدیر فناوری اطلاعات بیمه تجارت‌‌نو درباره آخرین وضعیت کروکی آنلاین و عملیاتی کردن آن با خبرنگار پایگاه خبری خرد و کلان گفت و گو کرده است.

اجرا کردن پروژه کروکی آنلاین از چه زمانی آغاز شد؟

اقدامات اولیه این پروژه از دو سال پیش به صورت مشترک بین بیمه‌مرکزی و راهنمایی و رانندگی فراجا آغاز شد تا در یک فرایند مشخص، نسخه‌های کاغذی کروکی تصادفات حذف شود. بخشی از این پروژه بر عهده بیمه مرکزی و بخشی نیز بر عهده فراجا بود.

13 آذر سال گذشته همزمان با روز بیمه، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، عملیاتی شدن این طرح را اعلام کرد و از آن تاریخ به بعد، عمده کروکی‌های تصادف توسط افسران پلیس از طریق تبلت ثبت می‌شود. سپس این اطلاعات از طریق وب سرویس به بیمه مرکزی ارسال می‌شود و بیمه مرکزی هم داده ها را به شرکت‌های بیمه منتقل می‌کند.

چرا می گویید عمده کروکی‌ها؟ یعنی هنوز به طور صددرصدی عملیاتی نشده است؟

گویا هنوز همه افسران پلیس به تبلت مجهز نشده‌اند، اما گفته شده است که تا پایان خرداد ماه، این فرایند تکمیل می شود.

کروکی آنلاین چه مشخصاتی دارد؟

ابتدا فقط فایل پی‌دی‌اف کروکی به شرکت‌های بیمه ارسال می‌شد، اما در حال حاضر توسعه پیدا کرده و علاوه بر کروکی، 45 مورد اطلاعات تکمیلی هم به شرکت بیمه ارسال می‌شود. این موارد شامل پارامترهایی مربوط به صحنه تصادف، محیط تصادف، وضعیت آب و هوای منطقه تصادف، نقطه جغرافیایی محل تصادف، مشخصات رانندگان و ... است، بنابراین شرکت‌های بیمه می‌توانند از این اطلاعات برای تحلیل داده‌ها و ریسک بیمه‌نامه و رانندگان استفاه کنند.

یعنی در حال حاضر همه شرکت‌های بیمه کروکی آنلاین دریافت می‌کنند؟

وب سرویس مربوطه توسط بیمه مرکزی در اختیار شرکت‌های بیمه قرار داده شده است، ولی برخی شرکت‌ها در حال حاضر فقط به استفاده از فایل پی‌دی‌اف کروکی اکتفا کرده‌اند، این در حالی است که شرکت بیمه تجارت‌نو با پیاده‌سازی سرویس اختصاصی خود، علاوه بر کروکی آنلاین، از پارامترهای اطلاعاتی ثبت شده در محل تصادف نیز به منظور تحلیل داده‌ها استفاده می‌کند.

همان طور که می دانید، بیمه شخص ثالث به سمت راننده محور شدن در حال حرکت است و دریافت چنین اطلاعاتی می‌تواند در تعیین نرخ و شرایط بیمه‌نامه اثرگذار باشد.

کروکی آنلاین، در اختیار زیان دیده تصادف هم قرار می گیرد؟

طبق قانون، کروکی کاغذی باید به صورت رایگان در اختیار طرفین قرار حادثه بگیرد و از زمان پیاده سازی کروکی آنلاین، یک نسخه هم برای طرفین حادثه ارسال می‌شود. به عبارت دیگر، زمانی که افسر پلیس کروکی را در تبلت خود ثبت می‌کند، پیامکی به طرفین حادثه ارسال می شود که با کلیک بر روی آن، کروکی الکترونیکی قابل مشاهده است.

آیا امکان اعتراض به کروکی الکترونیکی وجود دارد؟

بله وجود دارد. هم طرفین سانحه و هم شرکت بیمه می‌توانند به آن اعتراض کنند و مراجع قانونی درباره اعتراض تصمیم گیری خواهند کرد.

با وجود کروکی الکترونیک، اگر کسی با کروکی کاغذی به شرکت مراجعه کند، به درخواستش رسیدگی نمی‌شود؟

در این زمینه مشکلی وجود ندارد و هر مشتری با مستندات قانونی به شرکت مراجعه کند، خدمات دریافت خواهد کرد.

نگار کریمی

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

حراج شمش طلا برگزار نمی شود