روسیه: طالبان دشمن ما نیست


روسیه: طالبان دشمن ما نیست

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان امروز جمعه با مقامات هند در باره اوضاع کنونی افغانستان دیدار و مذاکره کرده و گفت که «طالبان» افغانستان دشمن روسیه نیست.

ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان در دیدار با جی‌پی سینگ، دبیرکل منطقه‌ای وزارت امور خارجه هند پیرامون نتایج رایزنی‌های این دو کشور درباره افغانستان در دهلی نو به خبرگزاری تاس گفت: "نمی‌خواهم بگویم که طالبان به دوست شماره یک ما (روسیه) تبدیل شده است، اما مشخصا دشمن ما هم نیست. "

به گزارش ایرنا، وی تاکید کرد که اگرچه روابط مسکو و حکومت سرپرست طالبان در حال گسترش است، اما «محدودیت‌های سیاسی خاصی هم برای این منظور وجود دارد»، با این وجود «روسیه همچنان رژیم کنونی در کابل را به رسمیت نشناخته، اما از طریق سفارت خود در کابل روابط را حفظ کرده است، به دفتر نمایندگی طالبان در روسیه در سطح کاردار اجازه فعالیت داده شده است و یک وابسته نظامی و تجاری داریم.»

در بیانیه‌ای که وزارت امور خارجه هند در باره نتایج دیدار کابلوف با مقامات هند منتشر کرد آمده است: «امروز هند و روسیه، در دهلی‌نو درباره افغانستان مذاکرات دوجانبه برگزار کردند. ضمیر کابلوف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان و جی پی سینگ، نماینده مشترک وزارت خارجه هند در امور افغانستان، پاکستان و ایران، وضعیت کنونی افغانستان را مورد بحث قرار دادند و بر ضرورت ارائه کمک‌های توسعه‌ای برای رفاه مردم افغانستان تاکید کردند.»

در عین حال، حکومت سرپرست طالبان این دیدار‌ها را بیانگر ایجاد هماهنگی خوب منطقه‌ای دانست و افزود که کشور‌ها با در نظر گرفتن پیشرفت و امنیت کنونی افغانستان با حکومت سرپرست طالبان همکاری کنند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت سرپرست طالبان در این باره به طلوع‌نیوز گفت: «افغانستان خواهان روابط نیک با همه کشور‌ها است. در همه بخش‌ها و به ویژه در بخش دیپلماتیک هم خواهان اعتماد و باور همه جانبه است. دیدگاه مثبت کشور‌های منطقه درباره افغانستان هم به نفع منطقه و هم به نفع مردم افغانستان است.»

طارق فرهادی کارشناس امور سیاسی درباره این دیدار‌ها به طلوع‌نیوز گفت: «کمتر کشوری مانند هند هم دوست روسیه است و هم حرفش در سازمان ملل شنیده می‌شود، پس این ملاقات‌ها در اینجا برای این است که پیرامون اجلاس دوحه که درباره افغانستان است گفتگو شود.»

ادریس محمدی زازی یکی دیگر از کارشناسان امور سیاسی در گفتگو با این رسانه افغان، رایزنی‌های این دو مقام روسی و هندی درباره موضوعات مشترک از جمله رابطه این دو کشور با حکومت سرپرست طالبان در افغانستان را موثر خواند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...