روایت یک بازی ناتمام


روایت یک بازی ناتمام

دنیای اقتصاد : زری خوشکام، بازیگر قدیمی سینما، همسر علی حاتمی و مادر لیلا حاتمی، در ساعات واپسین پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه در ۷۶سالگی درگذشت. این هنرمند متولد ۱۳۲۶ بود و در سال‌های قبل از انقلاب با کارگردان‌هایی همچون خسرو هریتاش، رضا میرلوحی و علی حاتمی همکاری داشت.

روایت یک بازی ناتمام

زری خوشکام پس از ازدواج با علی حاتمی، کارگردان، و به دنیا آوردن فرزندشان لیلا در سال ۱۳۵۱ از سینمای فیلمفارسی دور شد و تا قبل از انقلاب ۱۳۵۷ فقط در یک نقش در سریال «سلطان صاحبقران» بازی کرد. خودش در مصاحبه‌ای گفته: «من درواقع قبل از ازدواجم، فقط حدود یک ‌سال در سینمای ایران کار کردم. سال ۵۰ که ازدواج کردم، انقلابی در خودم به‌ وجود آوردم. شرط ازدواجمان این نبود که کار نکنم، اما هر دو ترجیح دادیم فقط در کار‌های علی حضور داشته باشم. ما می‌خواستیم کانون گرم خانواده تشکیل دهیم. به‌خصوص که من سه ماه بعد از ازدواجم هم باردار شدم و دیگر نتوانستم تا مدتی کار کنم. همان زمان که ازدواج کردیم، ١٥ قرارداد ٢٠٠هزار تومانی داشتم که آن زمان قرارداد‌های واقعا گرانی محسوب می‌شد.»

خوشکام پس از انقلاب به جز چند سکانس در سریال «هزاردستان» ساخته همسرش که البته در نسخه اکران‌شده برخی از آنها حذف شده بود و همچنین سکانس‌هایی از آخرین فیلم علی حاتمی یعنی «جهان‌پهلوان تختی» که ناتمام ماند، بازی کرد و سپس خانه‌نشین شد و به گفته خودش ۳۰ سال ممنوع‌التصویر ماند.

او در این باره هم گفته بود: «ما نیمی از کار را فیلم‌برداری کرده بودیم و من نقش مقابل آقای انتظامی را بازی می‌کردم. یک‌دفعه نامه‌ای به دست آقای حاتمی از شبکه رسید که از ممنوع ‌بودن نمایش چهره من خبر می‌داد و در آن گفته شده بود دیگر من در ادامه پروژه همکاری نداشته باشم.»خوشکام سرانجام در سال ۱۳۸۲ در بخش‌هایی از فیلم «سیمای زنی در دوردست» به کارگردانی علی مصفا به صورت افتخاری حضور پیدا کرد و توانست به سال‌های عدم حضورش در سینما پایان دهد. بعد از آن بازی طنازانه‌اش در فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» به کارگردانی صفی یزدانیان در سال ۱۳۹۳ بود که مورد توجه و استقبال بسیاری از منتقدان و مخاطبان سینما قرار گرفت و نام این بازیگر را بار دیگر بر سر زبان‌ها انداخت، چنان‌که دو کارگردان دیگر یعنی حمید نعمت‌الله و ابراهیم شیبانی نیز برای بازی در فیلم‌های «شعله‌ور» و «طلاخون» از او دعوت به کار کردند. خوشکام در مصاحبه‌ای درباره حضور دوباره‌اش در سینما گفته بود: «حضور دوباره در سینما آرزوی من بود. اصلا نمی‌توانستم از سینما دور باشم. ٣٠ سال اصلا اجازه نداشتم جلوی دوربین بیایم. مرا ممنوع‌الچهره کرده بودند.» مراسم تشییع این هنرمند امروز شنبه ۲۹اردیبهشت ساعت ۱۱ صبح در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ببینید | شوخی بامزه کاربران فضای مجازی با اظهارنظر احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات ریا...