برای اولین بار در ایران اتفاق افتاد / اهدای عضو پس از ایست قلبی !


برای اولین بار در ایران اتفاق افتاد / اهدای عضو پس از ایست قلبی !

به گزارش رکنا، اهدای اعضای بدن افرادی که مرگ مغزی می‌شوند امری رایج است اما اهدای عضو بعد از مرگ قلبی، به گفته کارشناسان بسیار پیچیده است و پیچیده‌تر از آن زمانیست که فرد براساس آمبولی ریه،...

به گزارش رکنا، اهدای اعضای بدن افرادی که مرگ مغزی می‌شوند امری رایج است اما اهدای عضو بعد از مرگ قلبی، به گفته کارشناسان بسیار پیچیده است و پیچیده‌تر از آن زمانیست که فرد براساس آمبولی ریه، فوت می‌کند.

با تلاش متخصصان ایرانی در بیمارستان فیروزگر برای نخستین بار، اعضای بدنی فردی اهدا شد که به دلیل آمبولی ریه و ایست قلبی فوت شده بود.

در این اقدام، قلب به صورت مصنوعی زنده نگه داشته شد و با یک سری داروها ضربان قلب حفظ شد؛ در آمبولی ریه مدت زمان برای نجات بسیار کم است و این کار فوق‌العاده سختی است که ایران در آن به یک موفقیت جهانی دست یافت.

در این عمل موفقیت‌آمیز در عرض 1.5 ساعت 73 نفر از اعضای کادر درمان بیمارستان و واحد فراهم‌آوری اعضا دور هم جمع شدند تا این کیس را به اتاق عمل برسانند که این اهدای اعضا با موفقیت به سه نفر از بیماران، جان تازه بخشید.

در این اقدام منحصر به‌فرد پزشکی، کلیه، قرنیه و کبد فرد برای اهدا در اختیار گروه پیوند قرار گرفت؛ نوآوری‌های صورت گرفته در طراحی پمپ قلبی ـ ریوی موجب موفقیت این عمل شد.

فناوری این اقدام چند رشته‌ای است؛ این اقدام بدین صورت است که بیمار بر روی دستگاه قلبی عروقی ریوی خاص می‌رود و جریان خون از بدن بیمار خارج می‌شود و بعد از خارج شدن جریان خون بر روی فیلترهای خاص می‌رود که آن فیلترها سمومی که در حین ایست قلبی ایجاد شده است را از بین می‌برد.

بر اساس آمار وزارت بهداشت هر دو ساعت یک فردی که در فهرست دریافت عضو است به دلیل نرسیدن عضو جان خود را از دست می‌دهد که با این گونه فناوری‌ها تا 30 درصد از این آمار کاسته خواهد شد.


برای اولین بار در ایران اتفاق افتاد / اهدای عضو پس از ایست قلبی !

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)