رئیسی: آمار سقط جنین بالا و نگران‌کننده است/ همه باید بدانند «سقط جنین» برای مرتکب، مباشر و معاون آثار حقوقی و وضعی دارد


رئیسی: آمار سقط جنین بالا و نگران‌کننده است/ همه باید بدانند «سقط جنین» برای مرتکب، مباشر و معاون آثار حقوقی و وضعی دارد

تسنیم: سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور پیش از ظهر امروز در دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت طی سخنانی ضمن تبریک ایام ولادت امام رضا (ع)، بیان کرد: باید گره‌های ذهنی که درخصوص تشکیل خانواده، فرزندآوری و افزایش جمعیت وجود دارد، باز شود. این...

تسنیم: سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور پیش از ظهر امروز در دومین رویداد اهدای جایزه جوانی جمعیت طی سخنانی ضمن تبریک ایام ولادت امام رضا (ع)، بیان کرد: باید گره‌های ذهنی که درخصوص تشکیل خانواده، فرزندآوری و افزایش جمعیت وجود دارد، باز شود. این کار در گروی تبیین و اقناع از سوی رسانه‌هاست.

وی عنوان کرد: موضوع فرزندآوری و جمعیت، بُعد فرهنگی و اقتصادی دارد؛ دولت باید مشوق‌هایی برای این امروز قرار دهد، وام ازدواج را تسهیل کرده و مسکن و توان پرداخت تسهیلات آن را فراهم کند. هم‌چنین من همواره تأکید کردم که وام ازدواج، اشتغال و مسکن از مواردی است که نظام بانکی باید نسبت به آن همت بیشتری داشته باشد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: قوانین خوبی در این‌زمینه داریم، ولی باید حین اجرا، رصد انجام بگیرد تا سهم هرکدام از این مشوق‌ها در افزایش جمعیت چقدر است و مجری این وظیفه را دارد و ما این موارد را به نمایندگان مجلس گفته‌ایم.

رئیسی گفت: پرداخت وام ازدواج به‌موقع می‌تواند نقش بیشتری در تشکیل خانواده داشته باشد؛ در عین حالی که باید تشویق‌های دیگر هم در نظر گرفته شود.

وی گفت: باید اقداماتی که در زمینه جمعیت و فرزندآوری صورت می‌گیرد، رصد و بررسی شود تا چه میزان پیش می‌رود. باید از این طریق، جمعیت را جوان نگه داشت و تولید قدرت کرد.

رئیسی تصریح کرد: باید جلوی سقط جنین گرفته شود جز مواردی که پزشک حاذق اعلام می‌کند که ضرورت دارد. آمار سقط جنین بالاست و نگران‌کننده است و همه دست‌اندرکاران باید در این زمینه فعال شوند و ابتدا باید اقناع صورت بگیرد تا همگان بدانند این «قتل نفس» است و آثار آن را برای کسی که مرتکب می‌شود و برای مباشر و معاون آثار حقوقی و وضعی دارد. باید گفته شود که این کار حرام شرعی است و آثار متعددی دارد.

وی گفت: ثانیاً باید بعد از اقناع، قانون با قدرت اجرا شود؛ لذا از مسئولان دولتی و دستگاه قضایی می‌خواهیم اقداماتی که تاکنون انجام شده را تکمیل کنند که جریان سوداگری که دنبال پول است مورد پیگیری قرار بگیرند. باید این آمار نگران‌کننده در آینده‌ی نزدیک، کاهش جدی یابد و از بین برود.

رئیس‌جمهور بیان کرد: اقدام وزارت بهداشت برای زوج‌های نابارور و فراگیری این مراکز در سراسر کشور و رایگان‌کردن این خدمت ارزشمند است و باید ادامه یابد. هم‌چنین رایگان کردن درمان کودکان زیر ۷ سال باید ادامه یابد و هم‌چنینی غنای تغذیه کودکان از مجموعه اقدامات دولت است که باید تدوام داشته باشد.

رئیسی عنوان کرد: بخش‌های مختلف همت کنند تا خوابگاه‌های متأهلی افزایش یابد چراکه این امر در تشکیل خاناوده و ازدواج دانشجویان موثر خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان می‌کوشند که جمعیت کشور رشد نکند و نهاد خانواده در کشور از بین برود و یا کم‌رنگ شود و آن‌ها در این قضیه سرمایه‌گذاری بسیار کردند. اینکه بنده در سخنرانی سازمان ملل، مسئله‌ی خانواده را مطرح کردم این علت است که دشمنان در این عرصه می‌کوشند.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: باید همه دستگاه‌ها برای حل مسئله‌ی مسکن خانواده‌ها گام بردارند و دولت در این زمینه فعال است و بخش‌های حمایتی هم می‌کوشند و اخیراً در کمیته امداد ۱۰۰ هزار مسکن به خانواده‌های تحت حمایت تحویل داده شد. البته تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد.

رئیسی گفت: امیدواریم ستاد جمعیت و اجرای دستگاه‌های مسئول در این زمینه بتواند در جهت رشد جمعیت و فرزندآوری و حمایت از مادران و کودکان موثر واقع شود.

وی بیان کرد: موفقیت ما در امر جمعیت، در گروی مشارکت مردم است و این کار با دستور و بخشنامه حل نمی‌شود. مسئله‌ی اقتصادی و مسکن مهم است، اما علت اصلی نیست و باید انگیزه‌ی فرزندآوری وجود داشته باشد. دشمن سال‌ها کوشیده تا در جامعه بگوید «فرزند کمتر؛ زندگی بهتر»؛ بعداً مشخص شد که این نگاه نادرستی است و رهبر معظم انقلاب هم به‌موقع هشدار دادند.

لینک کوتاه کپی لینک

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ببینید | شوخی بامزه کاربران فضای مجازی با اظهارنظر احمدی‌نژاد برای شرکت در انتخابات ریا...