الحاق هواپیمای سیمرغ به صنعت هوایی/ مهمان جدید آشیانه‌های نظامی چه ویژگی دارد؟+ فیلم


الحاق هواپیمای سیمرغ  به صنعت هوایی/ مهمان جدید آشیانه‌های نظامی چه ویژگی دارد؟+ فیلم

اقتصادنیوز : فرآیند دریافت گواهینامه‌های پروازی هواپیمای ترابری سیمرغ طی مراسمی با حضور رییس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و رییس سازمان هواپیمایی کشور برگزار شد.

به گزارش اقتصاد نیوز ،‌ در مراسمی رسمی با حضور رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و رئیس سازمان هواپیمایی کشور فرآیند دریافت گواهینامه‌های پروازی هواپیمای ترابری سیمرغ آغاز شد.

امیر خواجه فرد رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در این مراسم با بیان اینکه برای عملیاتی شدن هواپیمای ترابری سیمرغ فرآیند بسیار سخت و پیچیده ای توسط متخصصان کشورمان انجام شده است، گفت: «به فضل خداوند تست‌های پروازی اولین فروند از هواپیمای ترابری سیمرغ با موفقیت در حال سپری شدن است و ان‌شاءالله به زودی این هواپیما در چرخه‌ی عملیاتی قرار خواهد گرفت که با توجه کاربری‌های متنوع آن بخشی از نیاز هوایی کشور تأمین خواهد شد.»

محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور ضمن بازدید از توانمندی‌های سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع گفت: «به همت متخصصان و تلاشگران وزارت دفاع شاهد پیشرفت هرچه بیشتر کشور در حوزه محصولات هوایی به خصوص در بخش غیر نظامی هستیم و هواپیمای ترابری سیمرغ مثال بارز این موفقیت و حرکت رو به جلو است.»

در خرداد ماه سال 1402 سیمرغ نخستین هواپیمای ترابری ساخت ایران ‌، با موفقیت نخستین آزمایش پروازی خود را پشت سر گذاشت. هواپیمای سیمرغ را متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع بر پایه بازطراحی پلتفرم هواپیمای ایران ۱۴۰ ساخته اند. این پرنده، هواپیمایی با ویژگی‌های توان حمل شش تن بار یا پنجاه سرنشین نظامی برای عملیات‌های امداد و نجات، پرتاب چتر باز یا جابجایی مجروح تا فاصله دو هزار و پانصد کیلومتر با سرعت ۴۵۰ کیلومتر در ساعت و مداومت پروازی سه و ساعت و نیم است.

خبر مرتبط
ادعای تازه درباره جنگنده سوخو 35 ایران/ سوخوهای روسی وارد اصفهان شدند؟

اقتصادنیوز: سوخو 35 یک جنگنده پیشرفته ساخت روسیه است که قابلیت ها و امکانات بسیار زیادی را دارا هستند و پاییز سال گذشته جانشین وزیر دفاع از قطعی شدن ورود این جنگنده به ایران خبر داده بود.

پیشینه

ایران در دهه هفتاد پروژه مشترکی را به شرکت آنتونوف اوکراین به منظور تولید یک هواپیمای مسافربری در داخل ایران آغاز کرد که در حقیقت شامل انتقال خط تولید هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ به ایران و استقرار آن شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) بود که محصول نهایی آن هواپیمایی بنام IRAN-۱۴۰ شد؛ هواپیمایی که پس از تولید چند نمونه مسافری از آن به دلیل برخی ملاحظات فنی برای سرمایه‌گذاری خط تولیدش متوقف شد، در سال ۱۳۹۳ و پس از وقوع سانحه پرواز تهران-طبس پرواز آن از سوی سازمان هواپیمایی کشوری ممنوع اعلام شد و مهندسانی نیز که از سوی شرکت آنتونوف در ایران حضور داشتند، کشور را ترک کردند.

خبر مرتبط
الحاق سلاح توس 3 روسیه به ارتش/ اژدهای رعب آور مسکو را بشناسید+ فیلم

اقتصاد نیوز : اخیرا منابع غربی از الحاق یک موشک انداز روسی به نیروهای مسلح روسیه خبر دادند که توانایی ویرانی بلوک های یک شهر و استحکامات را دارد.

با اینحال خط تولید این هواپیما کماکان در کشور وجود داشت، شرکت هسا، تصمیم به بازطراحی هواپیمای ایران ۱۴۰ به منظور توسعه کاربری‌ها و استفاده از آن به منظور رفع نیازهای عملیاتی نیروهای مسلح گرفتند چراکه باید تغییراتی را در طراحی این هواپیما لحاظ می‌کردند تا بتوان از آن برای کاربری‌های دیگری از جمله حمل بار استفاده کرد و در صنعت هوانوردی نیز اعمال کوچکترین تغییرات در وسایل پرنده، نیازمند دانش فنی بالا و همچنین آزمون‌های سختگیرانه بسیار زیادی است.

ویژگی های خاص سیمرغ

هواپیمای سیمرغ برخوردار از دو موتور توربوپراپ با حداکثر سرعت ۵۳۰ کیلومتر بر ساعت، می‌تواند مسافتی ۳۹۰۰ کیلومتری را پرواز کند. این هواپیما برای برخاستن به باندی با طول دستکم ۱۴۵۰ متر و برای نشستن به باندی با طول حدود هزار متر نیاز دارد و می‌تواند تا ۶ تن بار را با خود حمل کند که، سیمرغ را به گزینه مناسبی برای بکارگیری در ناوگان ترابری نظامی و تجاری تبدیل کرده است. این هواپیما ۲۳ متر طول، ۲۵ متر عرض، ۸ متر ارتفاع دارد و می‌تواند ۶ تن بار را حمل کند.

یکی از قابلیت‌های هواپیمای سیمرغ جابجایی و حمل و نقل انواع بار از جمله وسایل چرخ‌دار سبک اعلام شده است. به گزارش اقتصاد نیوز، سیمرغ قادر است در حوزه ترابری مجروحین فعالیت کند و به همین منظور فضای داخلی آن قابلیت تجهیزشدن به ۲۴ برانکارد برای حمل مجروحین را دارد. حمل چترباز و انجام عملیات در حوادث غیر مترقبه جزو سایر قابلیت‌های هواپیمای سیمرغ عنوان شده است. نشست و برخاست در فرودگاه‌هایی با تجهیزات کم از دیگر توانایی‌های هواپیمای ترابری سبک سیمرغ محسوب می‌شود. هواپیمای ترابری سیمرغ پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ رونمایی شد.

خبر مرتبط
جنگنده نسل پنجم ایران در راه فتح آسمان/ قاهر 313 را بشناسید

اقتصادنیوز: اخیرا تصاویری از یک جت ناشناس در باند فرودگاه هواپیما سازی ایران منتشر شده است.

مقایسه ظاهری ایران ۱۴۰ با سیمرغ نشان‌دهنده تغییراتی در ساختار این هواپیما به ویژه در بخش انتهایی هواپیما Empennage که شامل اضافه شدن درب متحرک بارگیری (رمپ) و تغییر در ساختار سکان افقی هواپیما شامل سطوح ثابت و سطوح متحرک است.

برای افزودن درب متحرک بارگیری (رمپ) به قسمت انتهایی بدنه نیاز به محاسبات دقیق آیرودینامیکی و سازه‌ای بود که متخصصان ایرانی نخستین بار در تاریخ صنعت هوایی کشور بدون کمک طرف‌های خارجی، این ماموریت را در دفتر طراحی و شرکت هسا با موفقیت اجرا کردند.

از بخش‌هایی هواپیمای ترابری سیمرغ در مقایسه با هواپیمای ایران ۱۴۰؛ سکان افقی این هواپیماست که از شکل V مانند در نمونه قبلی، به سکان صاف در هواپیمای سیمرغ تغییرکرده است.

از دیگرتفاوت‌های عمده سیمرغ در مقایسه با هواپیمای ایران ۱۴۰ باز طراحی و باز مهندسی ویژه شکل بال از ذوزنقه‌ای به شکل مستطیل است که افزایش مساحت بال‌ها را به دنبال داشته است.

از مزیت‌های افزایش مساحت بال هواپیما، ایجاد پسای القایی (Induced Drag) بیشتر و افزایش ظرفیت مخازن سوخت هواپیما و همچنین کاهش مسافت باند لازم برای نشست و برخاست است.

طراحان سیمرغ در حوزه موتور نیز با انجام اقداماتی نسبت به بهینه‌سازی آن اقدام کردند. علت اصلی بهینه‌سازی و برخی تغییرات در موتور سیمرغ در مقایسه با ایران ۱۴۰ این بود که موتور قبلی مناسب پرواز در آب و هوایی ایران نبود و موتور هواپیمای ترابری سیمرغ متناسب با شرایط اقلیمی ایران بهینه شد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

20 متن و پیام تبریک تولد پسرم