زوج‌ها بخوانند؛ 11 تمرین مفید برای برقراری ارتباط مؤثر


زوج‌ها بخوانند؛ 11 تمرین مفید برای برقراری ارتباط مؤثر

احترام، اعتماد، عشق و ارتباط مؤثر اساس رابطه سالم محسوب می‌شوند. برای درک بهتر همسرتان در موقعیت‌های مختلف باید مهارت‌های ارتباط مؤثر را تمرین و تقویت کنید. در این مقاله، ۱۱ تمرین مفید برای تقویت ارتباط زناشویی را به شما معرفی می‌کنیم. با ما...

احترام، اعتماد، عشق و ارتباط مؤثر اساس رابطه سالم محسوب می‌شوند. برای درک بهتر همسرتان در موقعیت‌های مختلف باید مهارت‌های ارتباط مؤثر را تمرین و تقویت کنید. در این مقاله، ۱۱ تمرین مفید برای تقویت ارتباط زناشویی را به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

چرا تمرین ارتباط مؤثر برای زوج‌ها مهم است؟

یکی از رایج‌ترین باورهای زوج‌ها این است که «ما با هم زیاد صحبت می‌کنیم و واقعا خوبیم». در حالی‌ که ارتباط واقعی چیزی فراتر از صحبت‌کردن با یکدیگر است. معمولا وقتی همسرتان به خانه می‌آید با هم درباره اتفاقات روزتان صحبت می‌کنید، اما تکلیف احساسات، نیازها و موضوعات دیگری که به‌ندرت درباره‌اش صحبت می‌کنید، چه می‌شود؟

ما باید احساسات و نیازهایمان را با شریک زندگی‌مان در میان بگذاریم و متقابلا پذیرای احساسات و نیازهای او هم باشیم. البته همیشه شرایط طوری پیش نمی‌رود که بتوانیم با همسرمان ارتباط خوبی برقرار کنیم، اما تمرین ارتباط مؤثر باعث می‌شود در این مواقع هم عملکرد بهتری داشته باشیم. تلاش برای بهبود رابطه باعث می‌شود از نیازهای یکدیگر مطلع باشید، ضعف‌های هم را بشناسید و مشکلات رابطه را به‌خوبی حل کنید.

هدف از این تمرین‌های ارتباطی نحوه بیان افکار و احساسات به شیوه‌ای درست است. بر اساس پژوهش‌های متعدد، زوج‌هایی که می‌دانند چطور با هم ارتباط برقرار کنند، در مقایسه با زوج‌هایی که ارتباط ضعیفی با هم دارند، روابط شادتر و بادوام‌تری دارند.

بهترین تمرین‌های ارتباط مؤثر برای زوج‌ها

۱. گفت‌وگوی آرامش‌بخش در مکانی صمیمی

خودتان و همسرتان را در حال صحبت‌کردن در کنار شومینه یا هر مکان امن و صمیمی دیگر تصور کنید، لذت‌بخش است، نه؟ سعی کنید از هر خلوت امنی برای صحبت‌کردن صمیمانه با همسرتان استفاده کنید. در این گفت‌وگو صحبت درباره تفاوت‌های شخصیتی و رفتاری را کنار بگذارید و از سرزنش همسرتان دست بردارید. اگر بخواهید رفتارهای منفی مانند سرزنش‌کردن همسر را وارد گفت‌وگو کنید، قطعا نتیجه خوبی نخواهید گرفت. درباره سرگرمی‌ها، دوران کودکی، آرزوها و اهداف و مسائل موردعلاقه هر دویتان صحبت کنید.

۲. به‌اشتراک‌گذاری احساسات

یکی از تمرین‌های ارتباطی بسیار مهم برای زوج‌ها یادگیری نحوه درست به‌اشتراک‌گذاشتن احساساتشان است. شاید شما با خودتان بگویید این که کاری ندارد! اما برای برخی از زوج‌ها صحبت‌کردن درباره احساسات سخت‌ترین کار ممکن است. اگر این کار برایتان سخت است، سعی کنید کم‌کم پیش بروید.

زمانی را برای صحبت‌کردن انتخاب کنید که هر دو آرام باشید و تنشی نداشته باشید. غمگین، مضطرب یا کلافه‌اید؟ یا برعکس هیجان دارید و ذوق‌زده‌اید؟ فرقی نمی‌کند در این لحظه چه احساسی دارید، مهم این است که آن را به شیوه‌ای درست با همسرتان در میان بگذارید. با صحبت‌کردن درباره احساسی که دارید، حس می‌کنید باری از روی دوشتان برداشته شده است و کمی سبک‌تر می‌شوید.

۳. صحبت‌کردن نوبتی

یکی از بهترین تمرین‌های ارتباط مؤثر نوبتی صحبت‌کردن است. البته برای انجام این تمرین باید هر دو سرحال و باحوصله باشید. یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در بحث ارتباط مؤثر یاد می‌گیریم این است که همه‌چیز مشترک است و باید همان‌طور که به خودمان اهمیت می‌دهیم، به همسرمان هم توجه کنیم.

در تمرین نوبتی صحبت‌کردن مدت‌زمان کوتاهی را تعیین کنید مثلا ۳ تا ۵ دقیقه، سپس با فعال‌کردن تایمر نوبتی صحبت کنید. در این زمان فقط کسی صحبت می‌کند که نوبتش باشد و طرف مقابل می‌تواند فقط با نشانه‌های غیرکلامی تصدیق، درک یا همدلی خود را نشان دهد. این تمرین به‌ظاهر ساده احترام به همسر و گوش‌کردن فعالانه را به زوج‌ها آموزش می‌دهد.

۴. پرسیدن سؤالات باز

سؤالات باز سوالاتی‌اند که پاسخشان بیش از یک کلمه «بله» یا «خیر» است. مثلا به‌جای اینکه از همسرتان بپرسید «روز خوبی داشتی؟» بپرسید «امروز چطور گذشت؟». پرسیدن این سؤال علاوه‌بر اینکه ارتباط شما را تقویت می‌کند، به همسرتان می‌فهماند خوب یا بدبودن روزی که گذرانده برای شما مهم است. ممکن است فکر کنید این سؤالات بیهوده است، اما نقش شگفت‌انگیزی در بازگشت صمیمیت به رابطه عاطفی شما دارد.

۵. فهرست‌کردن نقاط قوت و ضعف یکدیگر

در این تمرین شما و همسرتان باید ۳ ویژگی مثبت و ۳ نقطه ضعف یکدیگر را یادداشت کنید و بعد درباره آنها صحبت کنید. هنگام صحبت‌کردن درباره نقاط قوت و ضعف همسرتان، ابتدا او را به‌خاطر خوبی‌هایش تحسین کنید و سپس نقاط ضعفش را با لحنی آرام و انتقادی سازنده بیان کنید. مراقب باشید که همسرتان را به‌خاطر ویژگی‌های منفی سرزنش نکنید. این روش یکی از مؤثرترین تمرین‌ها برای تقویت ارتباط زوج‌هاست.

۶. شروع‌کردن جملات با «من» به‌جای «تو»

شروع‌کردن جملات خطاب به همسر با کلمه «تو» باعث می‌شود احساس خطر کند و حالتی تدافعی به خود بگیرد. حتی اگر واقعا منظوری نداشته باشید، نحوه شروع جمله و لحن شما باعث می‌شود بحث کش‌دارتر شود و همسرتان اصلا به حرف‌هایی که می‌زنید، گوش ندهد. مثلا به‌جای اینکه بگویید «تو همیشه دیر می‌رسی.» بگویید «من واقعا ناراحتم از اینکه به‌موقع نیومدی.»

۷. نگاه‌کردن به چشم‌های یکدیگر

تمرین ارتباط چشمی زن و شوهر

نگاه‌کردن به چشم‌های یکدیگر یکی از تمرین‌هایی است که معمولا در زوج‌درمانی می‌بینیم، اما شما می‌توانید آن را در خانه هم به‌راحتی انجام دهید. دو صندلی روبه‌روی هم بگذارید، روی صندلی‌ها بنشینید و به‌مدت ۵ دقیقه هیچ حرفی نزنید و بدون هیچ شوخی و خنده‌ای فقط به هم نگاه کنید. روی افکارتان تمرکز کنید. در این لحظه چه حسی دارید؟ پس از گذشت ۵ دقیقه درباره احساسات و افکارتان با هم صحبت کنید. تمرین ارتباط چشمی ممکن است در ظاهر بی‌اهمیت به نظر برسد، اما احساسات و افکاری را آشکار می‌کند که برای درک بهتر زوج‌ها بسیار مهم‌اند.

۸. فکرکردن به حرف‌ها قبل از صحبت‌کردن

گاهی کلمات بُرنده‌تر از شمشیرند! بیشتر زن و شوهرها کلمات توهین‌آمیز، ناراحت‌کننده و تمسخرآمیزی را که از همسرشان شنیده‌اند، همیشه به یاد دارند؛ حتی اگر چندین سال از گفتن آن حرف‌ها گذشته باشد.

برای انجام این تمرین کنار هم بنشینید و چند مورد از ناراحت‌کننده‌ترین حرف‌هایی را که از یکدیگر شنیده‌اید، یادداشت کنید. سپس درباره اثر مخربی که آن حرف در گذشته و اکنون بر شما گذاشته، صحبت کنید. به همسرتان هم اجازه بدهید صحبت کند و خوب به حرف‌هایش گوش کنید. می‌بینید گاهی بدون اینکه حتی متوجه باشید، چه بی‌رحمانه یکدیگر را ناراحت کرده‌اید؟ به هم قول بدهید که از این به‌بعد قبل از حرف‌زدن فکر کنید و واقعا به این قول پایبند بمانید.

۹. بازی اعتماد و گوش‌کردن

در این تمرین قرار است شما و همسرتان یک بازی دونفره جذاب را آغاز کنید. یکی از شما دو نفر باید در مسیری مشخص چند مانع قرار دهید و دیگری چشم‌هایش را با چشم‌بند یا پارچه ببندد. حالا کسی که چشم‌هایش را بسته، در ابتدای مسیر قرار می‌گیرد و با گوش‌دادن به نشانه‌های کلامی همسر شروع به حرکت می‌کند. اگر در این مسیر خوب به حرف‌ها و نشانه‌ها گوش کنید، هرگز به موانع برخورد نخواهید کرد و با موفقیت به خط پایان خواهید رسید. هدف از این تمرین سرگرم‌کننده تقویت مهارت گوش‌کردن فعالانه است.

۱۰. صحبت‌کردن درباره اهداف و آینده

این تمرین دیگر شامل بازی و سرگرمی نیست، بلکه نوعی فعالیت آرامش‌بخش است. در رختخواب دراز بکشید و در این فضای آرامش‌بخش فقط درباره اهدافتان صحبت کنید. صحبت از دلخوری‌ها را کنار بگذارید، در این موقعیت فقط درباره اهداف انگیزشی مشترکتان صحبت کنید. این اهداف و برنامه‌ها هرچه باشند، مهم این است که ارتباط مؤثر بین شما دو نفر را تقویت کنند. با این کار علاوه‌بر مطرح‌کردن برنامه‌هایتان، از اهداف و آرزوهای عزیزترین شخص زندگی‌تان هم مطلع خواهید شد.

۱۱. برنامه‌ریزی برای مسافرت

یکی از بهترین روش‌های تقویت ارتباط مؤثر زوج‌ها سفررفتن است. خیلی وقت‌ها یکنواختی زندگی باعث فاصله‌گرفتن زن و شوهر می‌شود. در این شرایط انجام فعالیت‌های هیجان‌انگیزی مانند سفررفتن باعث می‌شود از دغدغه‌های روزمره دور شوید و قدر با هم‌ بودنتان را بیشتر بدانید.

سخن پایانی

هر رابطه‌ای در ابتدا شیرین و دلچسب است و کم‌کم دستخوش روزمرگی‌ها می‌شود و رنگ‌وبوی سابق را از دست می‌دهد. از همسرتان فاصله گرفته‌اید و فکر می‌کنید مشکلات بینتان روزبه‌روز بیشتر می‌شوند؟ لحظه‌ای به این فکر کنید که این انسان همان کسی است که روزی با نهایت خوشحالی انتخابش کردید. سعی کنید برای بهبود رابطه و برگرداندن صمیمیت به رابطه‌تان تلاش کنید.

شما چه توصیه یا تمرینی برای اضافه‌کردن به فهرست ما دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فال و طالع بینی روزانه 14 خرداد