کاهش زایمان سزارین در این شهر


کاهش زایمان سزارین در این شهر

رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از ۳۶ هزار نفر برای درمان ناباروری مراجعه کردند، گفت: «سال گذشته حدود ۶۰ درصد زایمان‌ها دربیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به‌صورت جراحی سزارین انجام شده و شیب افزایش سزارین در اصفهان در سال‌های اخیر کاهش یافته است.»

زهرا جوانمردی با بیان اینکه میزان مراجعه زوجین به مراکز سطح سه درمان ناباروری در اصفهان پارسال افزایش یافت، اظهار کرد: سال گذشته برای ۱۱۶۰ مورد درمان ناباروری از اهدای تخمک و رحم جایگزین استفاده شد، در سال ۱۴۰۲، حدود ۳۶ هزار و ۴۲۶ نفر برای درمان ناباروری به مراکز سطح سه ناباروری زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مراجعه کردند که نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰۰۰ نفر افزایش یافته است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به روش‌های درمانی مراجعه‌کنندگان، افزود: درمان ناباروری ۷۹۳۳ نفر از روش‌های جراحی مانند آی‌وی‌اف یا لقاح آزمایشگاهی (خارج رحمی) انجام شد، البته این آمار در سال ۱۴۰۱ معادل ۶۵۷۸ نفر بود. میزان موفقیت استفاده از روش‌های جراحی و لقاح آزمایشگاهی برای درمان ناباروری در مراکز سطح سه زیرپوشش این دانشگاه در سال گذشته ۳۴.۵ درصد بود.

رئیس اداره مامایی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به دیگر خدمات درمان ناباروری در استان، گفت: در کنار اقدام‌های تخصصی و فوق تخصصی برای درمان ناباروری مراکز سطح سه، مراکز سطح دو به ارائه خدمات مشاوره‌ای و سرپایی می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در حال تلاش برای افزایش تعداد ماما‌ها و بهبود این شاخص در استان است حدود ۹۰ ماما در سال گذشته برای طرح نیروی انسانی جذب شدند، خاطرنشان کرد: مقرر شده ۶ مرکز درمان ناباروری با خدمات سطح دو در استان ایجاد شود، این مسئله در حالی است که تاکنون سه مرکز در بیمارستان‌های شهید بهشتی اصفهان، شهید منتظری نجف‌آباد و امیرالمؤمنین (ع) شهرضا راه‌اندازی شده و تأسیس سه مرکز در شاهین‌شهر، نایین و بیمارستان امین اصفهان نیز در دست اقدام است. بیمارستان‌هایی که مراکز ناباروری سطح دو و سه (درمانی) را با هم دارند شامل شهید بهشتی و امین اصفهان هستند و دو مرکز خصوصی نیز در زمینه درمان ناباروری در شهر اصفهان (میلاد و شهرک سلامت) فعال است.

جوانمردی با اشاره به آمار زایمان‌های سال گذشته، تصریح کرد: سال گذشته در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۵۳ هزار و ۷۱۲ زایمان ثبت شده که حدود ۶۰.۴۴ درصد آن‌ها به‌صورت جراحی سزارین انجام شد، درحالیکه این شاخص در سال ۱۴۰۱ معادل ۵۹.۸۶ درصد بود و شیب افزایش سزارین در اصفهان در سال‌های اخیر کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه اصفهان در زمینه استفاده از روش‌های زایمان بدون درد دارویی در زایمان طبیعی رتبه نخست کشور را کسب کرده است، توضیح داد: در ۱۳ درصد از زایمان‌های طبیعی استان در سال ۱۴۰۲ از روش‌های زایمان بدون درد دارویی استفاده شده است، روش‌های غیردارویی کاهش درد زایمان نیز در ۵۱ درصد از زایمان‌های طبیعی استان در سال گذشته استفاده شد.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چگونه سوانح هوایی سرنوشت سیاسی کشورها را تغییر داد؟