معرفی مینی سریال چرنوبیل - Chernobyl


معرفی مینی سریال چرنوبیل - Chernobyl

نام سریال : چرنوبیل ژانر : درام تاریخی سازنده : کریگ مازن نویسنده : کریگ مازن کارگردان : یوهان رنک سازنده موسیقی متن : هیلدور گودنادوتیر کشور سازنده : ایالات متحدهٔ آمریکا، بریتانیا زبان اصلی : انگلیسی سال انتشار : 2019 امتیاز (imdb): 9.3...

معرفی مینی سریال چرنوبیل - Chernobyl

نام سریال : چرنوبیل

ژانر : درام تاریخی

سازنده : کریگ مازن

نویسنده : کریگ مازن

کارگردان : یوهان رنک

سازنده موسیقی متن : هیلدور گودنادوتیر

کشور سازنده : ایالات متحدهٔ آمریکا، بریتانیا

زبان اصلی : انگلیسی

سال انتشار : 2019

امتیاز (imdb): 9.3

شمار فصل ها : 1

شمار قسمت ها : 5

بازیگران : جرد هریس، اســتلان اسکارشگورد، امیلی واتسون، آدام نگیتیس، جسی باکلی، دیوید دنسیک، پاول ریتر، سم تروتان، رابرت امس، آدریان رالینز، کان اونیل، ناتاشا رادسکی، بری کیوگن، رالف اینسون، مارلی لویس جونز، الکس فرنز، آلن ویلیامز و ...


خلاصه داستان : در ۲۵ و ۲۶ آوریل ۱۹۸۶ متصدیان رآکتور برای انجام آزمایش قطعی برق سیستم ایمنی رآکتور را غیرفعال کردند (کندکننده‌های نوترون را از آن خارج کردند). هدف متصدیان از این آزمایش این بود که بدانند آیا توربین‌های چرنوبیل در هنگام قطع برق قادر به تولید برق کافی برای ادامه کار نیروگاه خواهند بود یا خیر.

نتیجه آن رآکتوری بدون کندکننده مناسب و از کنترل خارج شدن آن بود. بدون توانایی در کنترل رآکتور، دمای آن به حدی رسید که بیشتر از میزان حرارت خروجی طرح‌ریزی شده بود...

آنچه از آن به عنوان فاجعه چرنوبیل یاد می‌شود، بزرگترین حادثه اتمی و غیرعمدی در طول تاریخ بود که در نیروگاه اتمی چرنوبیل در اوکراین و در سال ۱۹۸۶ رخ داد. دلیل فاجعه نامیدن این اتفاق اثرات گسترده و تبعات عمیقی است که در نتیجه دو انفجاری که پشت سر یکدیگر رخ دادند، رقم خورد. در این حادثه چیزی قریب به ۵ میلیون نفر آسیب دیدند و در حدود ۵ هزار واحد مسکونی به دلیل پراکنده شدن ذرات رادیواکتیو در روسیه سفید، اوکراین و فدراسیون روسیه آلوده شدند.

این سریال به بررسی برخی از روایات ناشناخته یا کمتر مورد توجه قرار گرفتهٔ این فاجعه می‌پردازد. سه مرد که داوطلب می‌شوند به منظور قطع آب، که آن آب می‌توانست وارد هسته شود و انفجار دیگری را رقم زند، وارد زیرزمین نیروگاه شوند. این کار برای جلوگیری از انفجار حرارتی باید انجام می‌گرفت.

گزارش‌های رسمی بعدها به این نتیجه رسیدند که اگر این کار انجام نمی‌شد، انفجار حرارتی قطعاً اتفاق می‌افتاد و می‌توانست صدها کیلومتر مربع از فضای غیر مسکونی و مسکونی را دربرگیرد و آلوده کند.در پایان قسمت ۵ ذکر شد که برخلاف تصور عموم و برخی رسانه‌ها، هر سه داوطلب از هرگونه تأثیر منفی مواد رادیواکتیویته جان سالم به در برده و زنده ماندند.

بازخورد و امتیازها

راتن تومیتوز گزارش کرد که ۹۵٪ منتقدان نظر مثبتی دربارهٔ سریال داشته‌اند که این درصد از روی ۵۶ نقد به‌دست آمده و در مجموع امتیاز ۸٫۸۴ از ۱۰ را نصیب سریال می‌کند.در سایت متاکریتیک نیز با احتساب ۲۶ نقد، امتیازِ ۸۳ از ۱۰۰ را به خود اختصاص داده که به معنای «تحسین همگانی» است. همچنین در مجله و وبسایت فرانسوی آلوسینه، این سریال با دریافت امتیاز از ۱۳ منتقد، به امتیازِ ۴٫۱ از ۵ دست یافت[۴۴] و همچنین در بخش بهترین سریال‌ها، در رتبهٔ اول قرار گرفت.

آیشاتو لورن از برین دمیج : «تماشای این مجموعه بسیار سخت است، غم‌انگیز و ملال‌آور است، اما ضروری است. همه باید آن را ببینند؛ زیرا یک بخش بسیار مهم در تاریخ بشریت را این سریال به نمایش کشیده‌است».

بازخوردها در ایران

در ۴ ژوئن ۲۰۱۹ (۱۴ خرداد ۱۳۹۸) حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور ایران، در حساب توییتر خود توییتی را منتشر کرد که در آن با اشاره به سریال چرنوبیل، سیاستمداران و رهبران سیاسی را به گرفتن درس عبرت از این سریال و دیالوگ اصلی آن یعنی جملهٔ «بهای دروغ چقدر است؟» تشویق کرده‌بود.

حاشیه ها در روسیه

جدا از این‌که تلویزیون ملی روسیه اعلام کرده نسخهٔ متفاوتی از واقعه را با حضور یک مأمور سی‌آی‌ای در دل قصه روایت خواهد کرد، کمونیست‌های روسیه پنجشنبه شب از سازمان تنظیم مقررات این کشور درخواست کردند تا دسترسی مردم را به این سریال «تهوع‌آور» محدود کند. این حزب مارکسیست-لنینیست که نباید با حزب قدرتمندتر کمونیست‌های روسیه اشتباه گرفته شود، می‌خواهد نویسنده، کارگردان و تهیه‌کنندگان سریالی که به ادعای آنان از یک تراژدی به عنوان ابزاری برای فریب ایدئولوژیک استفاده کرده و رژیم و مردم شوروی را پلید و شیطانی به تصویر کشیده‌است، به صورت قانونی به نشر اکاذیب متهم کند.

لینک کوتاه کپی لینک

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)