چرا بازار مسکن ترکیه رو به افول گذاشت؟ / کاهش 50 درصدی خرید ملک از سوی خارجی‌ها


گزارش‌های منتشرشده از سوی اداره آمار ترکیه حاکی از آن است که خرید خانه...
گزارش‌های منتشرشده از سوی اداره آمار ترکیه حاکی از آن است که خرید خانه در این کشور از سمت اتباع خارجی و بومی‌ها کاهش چشمگیری پیدا کرده است؛ تا آنجا که طی ماه گذشته، در مجموع ۷۵ هزار و ۵۶۹ ملک مسکونی در ترکیه فروخته شده است. اما کدام عوامل از جذابیت‌های خرید خانه در ترکیه کاسته و این بازار بزرگ را رو به افول برده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، خبرهایی که طی ماه‌های گذشته از کشور ترکیه به گوش می‌رسد نشان می‌دهد خرید خانه در این کشور، به‌ویژه از سوی خریداران خارجی، کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

بر اساس داده‌هایی که ایسنا از اداره آمار ترکیه منتشر کرده است، طی ماه گذشته در مجموع ۷۵ هزار و ۵۶۹ ملک مسکونی در این کشور فروخته شده که نسبت به ۱۰۵ هزار و ۳۹۴ ملک فروخته‌شده در ماه مارس و ۸۵ هزار و ۶۵۲ فقره فروش خانه در ماه آوریل ۲۰۲۳ کاهش بسیاری پیدا کرده است.

خارجی‌ها 50 درصد کمتر از پارسال خانه خریدند

همچنین خرید ملک از سوی اتباع خارجی در ماه آوریل امسال با ۵۰.۳ درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۱۲۷۲ واحد رسیده است. در این بین، شهر تفریحی آنتالیا با ۴۵۴ معامله، بیشترین سهم فروش را به خریداران خارجی داشته است.

استانبول، پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه، نیز با ۴۰۷ واحد در رتبه بعدی قرار گرفته، در حالی که استان جنوبی مرسین با ۱۴۹ فقره در مقام سوم قرار دارد.

ایرانی‌ها 117 ملک در ترکیه خریدند

طی ماه آوریل، روس‌ها با خرید ۲۹۳ ملک در صدر فهرست خریداران غیربومی و پس از آن ایرانی‌ها با ۱۱۷ ملک و اوکراینی‌ها با ۹۱ ملک در رده‌های بعدی قرار دارند. اما دلیل کاهش رونق خرید ملک در ترکیه چه بوده است؟

چرا خرید ملک در کشور ترکیه کاهش یافت؟

کاهش فعلی خرید خانه در کشور ترکیه معلول اتفاقات مختلفی‌ است که در اقتصاد این کشور به وقوع پیوسته است. تورم عمومی و افزایش قیمت خانه یکی از اصلی‌ترین این دلایل است.

تورم در ترکیه طی سال‌های اخیر افزایش چشمگیری یافته، تا آنجا که در مارس 2024 به 61.1 درصد رسیده است. این امر هم قدرت خرید مردم را در ترکیه کاهش داده و هم باعث شده جذابیت سرمایه‌گذاری در این کشور برای خارجی‌ها کاهش یابد.

تورم مسکن نیز در این کشور روند افسارگسیخته‌ای را طی می‌کند. بر اساس شاخص قیمت مسکن Endeksa، تورم سالانه مسکن در ترکیه طی مارس 2024 به 133.7 درصد رسیده است. همچنین قیمت مسکن در ترکیه در یک سال گذشته، به‌ طور متوسط 133.7 درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.

عامل بعدی را می‌توان افزایش نرخ بهره دانست. بانک مرکزی ترکیه برای مقابله با تورم صعودی در این کشور، به‌ طور مداوم نرخ بهره را افزایش می‌دهد. این اقدام وام مسکن را نیز گران‌تر کرده و باعث شده است دریافت آن دیگر برای خریداران به‌صرفه نباشد.

مشکلات اقتصادی نیز در سال‌های اخیر ارزش لیر ترکیه را نیز نسبت به قیمت دلار در سراشیبی قرار داده که این امر می‌تواند دو اثر متضاد را در بازار مسکن ترکیه بر جا گذارد. از یک سو، کاهش ارزش لیر در برابر ارزهای خارجی به معنای خرید ارزان ملک برای خارجی‌هاست که با دید مصرفی، به‌صرفه است.

با این حال، به دلیل همین افت ارزش لیر، چشم‌انداز سرمایه‌گذاری و رشد بازدهی چندان مطلوب نیست و بر همین اساس، سرمایه گذاری در بخش مسکن را برای اتباع خارجی خالی از جذابیت کرده است.

قوانین خرید ملک از سوی اتباع خارجی در ترکیه تغییر کرده است

علاوه بر مواردی که برشمرده شد، ترکیه محدودیت‌هایی را نیز برای خرید ملک از سوی اتباع خارجی وضع کرده که دلسردی آنها را نسبت به خرید خانه در این کشور به دنبال داشته است.

برای مثال، اتباع خارجی دیگر نمی‌توانند بیش از 300 هکتار زمین در ترکیه خریداری کنند. همچنین برای اخذ تابعیت ترکیه از طریق خرید ملک نیز شرایط جدیدی اعلام شده است. شرایطی از قبیل اینکه متقاضی باید ملکی به ارزش حداقل 250 هزار دلار آمریکا خریداری و آن را برای حداقل سه سال حفظ کند.

در این بین قانونی نیز تصویب شده که بر اساس آن اتباع خارجی که در ترکیه خانه می‌خرند، مشمول مالیات جدیدی هستند؛ این مالیات معادل چهار درصد ارزش ملک است.

چرا علاقه ایرانی‌ها به خرید ملک در ترکیه کاهش یافته است؟

عوامل مذکور بر تصمیم ایرانی‌ها نیز مانند دیگر اتباع خارجی تاثیر مشخصی گذاشته است، اما عوامل داخلی‌ای نیز در این کاهش تقاضای خرید مسکن در کشور ترکیه دخیل بوده است.

یکی از محوری‌ترین این دلایل، رکودی است که بازار مسکن ایران طی سال 1402 تجربه کرده است. رکود معاملات، قیمت مسکن را در مسیر کاهشی قرار داده و طی این مقطع برخی از ایرانیان که قصد خرید ملک در ترکیه را داشته‌اند، منتظر مانده‌اند تا مشخص شود قیمت‌ها در ایران دچار چه سرنوشتی خواهد شد.

همچنین مشابه با کشور ترکیه، تورم صعودی در ایران نیز توان اقتصادی مردم را تا حد چشمگیری کاهش داده و تعداد زیادی از مردم دیگر سرمایه‌ای برای خانه، چه در ایران و چه در ترکیه، ندارند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری
روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته