دس لوراتادین چیست و برای درمان چه بیماری هایی کاربرد دارد؟


دس لوراتادین چیست و برای درمان چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

آنچه در این مقاله می‌خوانید دس لوراتادین یک داروی ضد حساسیت است که برای کنترل علائم حساسیتی مانند عطسه، سرفه و خارش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو معمولاً یک بار در روز مصرف می‌شود و می‌تواند عوارض جانبی نسبتاً کمتری نسبت به دیگر داروهای ضد حساسیت داشته باشد.

داروهای ضد آلرژی یا ضد حساسیت که با عنوان داروهای آنتی‌هیستامین هم شناخته می‌شوند، طیف گسترده‌ای دارند و از آنها در جهت تسکین علائم آلرژی و واکنش‌های حساسیتی بدن استفاده می‌شود. یکی از داروهای تجویزی، قرص خوراکی با نام دس لوراتادین یا به انگلیسی Desloratadine است. آنتی‌هیستامین‌ها با جلوگیری از اثر ماده‌ای به نام هیستامین که توسط بدن تولید می‌شود، عمل می‌کنند. هیستامین می‌تواند باعث خارش، عطسه، آبریزش بینی و آبریزش چشم شود. همچنین در برخی افراد هیستامین می‌تواند لوله‌های برونش (راه‌های هوایی ریه‌ها) را ببندد و تنفس را دشوار کند. هیستامین همچنین می‌تواند باعث ایجاد کهیر در برخی افراد با خارش شدید پوست شود. در این مقاله به صورت کامل با این دارو و کاربردهای آن آشنا می‌شویم. قبل از مصرف این دارو می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص آلرژی یا دکتر مشاوره دارویی ارتباط داشته باشید.

دس لوراتادین چیست؟

دسلوراتادین یک آنتی‌هیستامین است که برای تسکین علائم آلرژی مانند آبریزش چشم، آبریزش بینی، خارش چشم و بینی، عطسه، کهیر و خارش پوست بدن استفاده می‌شود. این ماده با مسدود کردن یک ماده طبیعی خاص (هیستامین) که بدن شما در طی یک واکنش آلرژیک تولید می‌کند، وارد عمل می‌شود. دس لوراتادین به عنوان دارویی با نام تجاری کلاریکس در دسترس است. همچنین به عنوان یک داروی ژنریک نیز موجود است. داروهای ژنریک معمولاً قیمت کمتری نسبت به نسخه برند دارند.

متن انگلیسی:
Desloratadine is an antihistamine. It is used to relieve the symptoms of hay fever and hives of the skin
ترجمه متن:
دس لوراتادین یک آنتی‌هیستامین است که برای تسکین علائم تب یونجه و کهیر پوستی استفاده می‌شود.

mayoclinic

داروی دس لوراتادین همان نئوتادین است؟

نئوتادین برای چیست؟ همان‌طور که گفته شد دس لوراتادین با نام‌های تجاری مختلفی در دسترس است که یکی از آنها، نئوتادین است. داروی دس لوراتادین یا همان نئوتادین، در دسته داروهای آنتی‌هیستامینی قرار دارند که برای تسکین علائم آلرژیک تجویز می‌شوند.

نحوه مصرف دس لوراتادین را از پزشک بپرسید.یکی از کاربردهای قرص دس لوراتادین درمان کهیر پوستی است.

نحوه مصرف دس لوراتادین

دس لوراتادین به صورت قرص، محلول خوراکی (مایع) و یک قرص متلاشی کننده خوراکی برای مصرف خوراکی عرضه می‌شود. فرم تجویزی و میزان استفاده بر اساس سن بیماران، وضعیتی که برای آن تحت درمان هستند، شدت بیماری و سایر شرایط پزشکی متفاوت است. معمولا یک بار در روز با غذا یا بدون غذا مصرف می‌شود.

دستورالعمل‌های روی برچسب نسخه خود را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز خود بخواهید نکات لازم برای مصرف این دارو را به شما بگوید. دس لوراتادین را دقیقاً طبق دستور مصرف کنید. از مصرف آن بیشتر یا کمتر از دوز تجویز شده توسط پزشک خودداری کنید. در خصوص کودکان زیر ۵ سال، بهتر است برای آنها از فرم شربت این دارو استفاده شود.

اگر از قرصی استفاده می‌کنید که به سرعت حل می‌شود، اجازه دهید قرص روی زبان حل شود و سپس آن را با آب یا بدون آب قورت دهید.

دس لوراتادین هر چند ساعت باید مصرف شود؟

دوز مصرفی و تعداد دفعات استفاده از دارو بسته به شرایط هر فرد، سن، پاسخ به درمان و دستور پزشک متفاوت است. با این حال معمولا مصرف این دارو باید هر ۲۴ ساعت یک‌بار باشد. از طرفی نیز ممکن است در کودکان دوز تجویز شده فرم شربت خوراکی به صورت هر ۸ ساعت یک‌بار با دوز کمتر باشد.

بهترین زمان مصرف دس لوراتادین

این دارو را به صورت خوراکی با یا بدون غذا طبق دستور پزشک، معمولاً یک‌بار در روز مصرف کنید. بهتر است دارو را هر روز در یک تایم مشخص مصرف کنید. با این حال اطلاعات موجود از این دارو نشان می‌دهد که دس لوراتادین مانند مکیتازین نیمه عمر نسبتاً طولانی ۲۷ ساعت دارد و زمان رسیدن به حداکثر سطح سرمی در حدود ۳ ساعت است. به همین دلیل انتظار می‌رود که دوز عصرانه این آنتی‌هیستامین باعث تسکین علائم بهتری نسبت به دوز صبحگاهی، در اوج علائم شود.

بهتره چه زمانی دس لوراتادین مصرف کنی؟

همین الان مشاوره بگیر.

دس لوراتادین چیست و برای درمان چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

نحوه مصرف امپول دس لوراتادین

نحوه استفاده از آمپول دس لوراتادین به صورت تزریق عضلانی یا تزریق در سرم است. برای بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال، دو آمپول در روز و برای کودکان ۲ تا ۵ سال، نصف محلول تزریقی در روز مصرف می‌شود.

موارد مصرف دس لوراتادین (دس لوراتادین برای چیست؟)

دس لوراتادین در بزرگسالان و کودکان برای درمان تب یونجه و همچنین علائم آلرژی، از جمله عطسه استفاده می‌شود. آبریزش بینی و چشم‌های قرمز، خارش‌دار یا چشم‌هایی که آبریزش شدید دارند می‌توان با دس لوراتادین تسکین داد. همچنین برای درمان کهیر پوستی (جوش‌ها، نواحی برجسته قرمزرنگ و خارش‌دار پوست) و درمان حساسیت پوستی، از جمله خارش و بثورات سراسر بدن نیز استفاده می‌شود. این دارو در برخی از افراد برای باز کردن مسیرهای هوایی ریه‌ها و بهبود تنفس تجویز می‌شود. در درمان علائم آلرژی‌های فصلی معمولا دس لوراتادین داروی تجویزی انتخابی است.

دوز مصرفی دس لوراتادین

دوز مصرفی بر اساس فرم دارو، موارد مصرف، سن بیمار، شرایطی که دارد، میزان پاسخ به درمان و مواردی از این دست، توسط پزشک معالج تعیین می‌شود. معمولا مصرف دارو به صورت تک‌دوز روزانه است. با این حال بسته به این که شرایط بیمار به چه صورت است و بعد از خوردن اولین دوز، چه واکنشی نشان می‌دهد، ممکن است دوز تجویز شده تغییر کند. در بزرگسالان، دوز روزانه ۵ میلی‌گرم در روز است. در کودکان معمولا دوز مصرفی دارو کمتر است و برای سنین ۶ سال تا ۱۱ سال، یک قرص ۲.۵ میلی‌گرمی یک بار در روز تجویز می‌شود.

قرص دس لوراتادین ۵ برای چیست؟

این قرص برای خارش بدن و سایر علائم حساسیت تجویز می‌شود. قرص‌های خوراکی دس لوراتادین به صورت قرص‌های ۵ میلی‌گرمی هستند که در بزرگسالان به صورت تک‌دوز برای تسکین علائم آلرژی تجویز می‌شود. در کودکان زیر ۵ سال هم معمولا باید نصف قرص مصرف شود.

دوز مصرفی دس لوراتادین را پزشک مشخص می کند. دس لوراتادین برای بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال تجویز می‌شود.

عوارض جانبی مصرف دس لوراتادین

دس لوراتادین ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. برخی از این علائم موقتی است و به تدریج از بین می‌رود. با این حال در صورت شدت یافتن علائم باید حتماً به پزشک اطلاع داد. اصلی‌ترین عوارض جانبی ناشی از مصرف دس لوراتادین شامل موارد زیر می‌شود:

  • سردرد
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • سرگیجه
  • گلودرد
  • دهان خشک
  • درد عضلانی
  • خستگی مفرط
  • خواب‌آلودگی
  • قاعدگی دردناک

برخی از عوارض جانبی می‌تواند جدی باشد. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، مصرف دس لوراتادین را متوقف کنید و فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • کهیر
  • خارش
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • تورم صورت، گلو، زبان، لب‌ها، چشم‌ها، دست‌ها، پاها، مچ پا یا پایین ساق پا

متن انگلیسی:
Desloratadine oral tablet may cause drowsiness. It can also cause other side effects
ترجمه متن:
قرص دس لوراتادین ممکن است باعث خواب‌آلودگی شود. همچنین می‌تواند عوارض جانبی دیگری هم ایجاد کند.

healthline

موارد احتیاط و منع مصرف دسلوراتادین

قبل از مصرف دس لوراتادین، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. حتی در صورت واکنش نسبت به داروهای مشابه هم ریسک واکنش آلرژیک با مصرف دس لوراتادین را در نظر داشته باشید؛ بنابراین حتماً در این باره با پزشک خود مشورت کنید. علاوه بر این، برخی از شرایط پزشکی نیز می‌تواند مانع مصرف داروهایی مانند دس لوراتادین شوند. این موارد شامل گزینه‌های زیر است:

  • بیماران کبدی: این افراد امکان پردازش و دفع درست دارو را ندارند و ممکن است در معرض خطرات بیشتری قرار بگیرند.
  • بیماران کلیوی: در این افراد دفع دارو کندتر می‌شود و ممکن است مشکلاتی به وجود آید.
  • بیماران فنیل کتونوری: قرص‌های متلاشی کننده خوراکی ممکن است حاوی آسپارتام باشند که می‌تواند وضعیت بیماری را بدتر کند.
  • بیماران دیابتی
  • افراد سالمند: افراد مسن ممکن است داروها را کندتر پردازش کنند. یک دوز معمولی بزرگسالان ممکن است باعث شود سطح دارو در بدن یک فرد سالمند، بالاتر از حد طبیعی باشد.
  • برای کودکان، ایمن و موثر بودن این دارو در کودکان کمتر از ۶ ماه ثابت نشده است. در کودکان کمتر از ۶ ماه نباید دس لوراتادین استفاده شود.
دس لوراتادین چیست و برای درمان چه بیماری هایی کاربرد دارد؟

دس لوراتادین فقط برای آلرژی فصلی موثره یا هر نوع حساسیتی؟ مشاوره بگیر.

مصرف دس لوراتادین در بارداری

دسلوراتادین یک داروی حاملگی دسته C است، به این معنی که تحقیقات روی حیوانات حاکی از اثرات نامطلوب در هنگام مصرف دارو توسط مادر برای جنین است. مطالعات کافی روی انسان انجام نشده تا مشخص شود که دس لوراتادین چگونه ممکن است بر جنین تأثیر بگذارد؛ بنابراین، در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید. ممکن است بنا به تشخیص پزشک از داروی دیگری به جای دس لوراتادین استفاده شود.

مصرف دس لوراتادین در شیردهی

دس لوراتادین وارد شیر مادر می‌شود و ممکن است در کودکی که با شیر مادر تغذیه می‌شود، عوارض جانبی ایجاد کند. اگر به کودک خود شیر می‌دهید با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است لازم باشد تصمیم بگیرید که شیردهی را متوقف کرده یا مصرف این دارو را قطع کنید.

تداخل دارویی دس لوراتادین ممکن است باعث خارش شود.گاهی مصرف دس لوراتادین همراه با داروهای آنتی بیوتیک باعث تشدید خارش و کهیر پوستی می‌شود.

تداخل دارویی دس لوراتادین

دس لوراتادین می‌تواند با سایر داروها، ویتامین‌ها یا داروهای گیاهی که ممکن است مصرف کنید تداخل داشته باشد. تداخل زمانی است که یک ماده نحوه عملکرد دارو را تغییر دهد. این فرایند می‌تواند مضر باشد یا از عملکرد خوب دارو جلوگیری کند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی بهتر است لیست تمامی داروهایی که مصرف می‌کنید به پزشک یا داروسازتان بدهید. برخی از داروهایی که می‌تواند با دس لوراتادین تداخل ایجاد کند شامل موارد زیر می‌شود:

  • داروهای ضد عفونت مانند کتوکونازول، اریترومایسین و آزیترومایسین؛ مصرف هم‌زمان این داروها با دس لوراتادین می‌تواند میزان اثر دارو در بدن را بیشتر کرده و موجب افزایش عوارض جانبی آن شود.
  • داروهای کلسترول مانند آترواستاتین یا جم فیبروزیل هم می‌تواند موجب افزایش میزان دس لوراتادین در بدن شده و عوارض جانبی آن را بیشتر کند.
  • داروهای عفونت HIV و ویروس هپاتیت C مانند لدیپاسویر، لوپیناویر، ساکویناویر، ریتوناویر و پاریتاپرویر
  • داروهای تنظیم‌کننده ریتم قلب مانند dronedarone
  • داروهایی که در درمان سرطان استفاده می‌شوند؛ مانند تاکرولیموس و تاموکسیفن
  • فلوکسیتین
  • سایمیتدین
  • کاربازماپین

علاوه بر تداخلات دارویی، این دارو ممکن است با برخی مواد غذایی نیز تداخل داشته باشد. برای مثال، آب گریپ فروت، فرآورده‌های گریپ فروت و میوه‌های مشابه میزان دس لوراتادین را در بدن افزایش می‌دهد. استفاده از نوشیدنی‌های حاوی الکل می‌تواند خطر خواب‌آلودگی ناشی از دس لوراتادین را افزایش دهد.

اطلاعات دارویی دس لوراتادین

در جدول زیر می‌توانید اسامی رایج، عوارض و تداخلات دارویی دس لوراتادین را مشاهده کنید.

اسامی رایج داروعوارضتداخلات دارویی
قرص دس لوراتادین اکسیر ۵ میلی گرمگلودردتداخل با داروهای قلبی
شربت دس لوراتادین اکسیر ۲.۵ میلی گرم/۵ میلی لیتر ۱۲۰ میلی لیترسردردداروهای چربی
قرص دس لوراتادین پورسینا ۵ میلی گرمخواب‌آلودگیداروهای سرطان
شربت دس لوراتادین آسا دارو ۲.۵ میلی گرم/۵ میلی گرم ۶۰ میلی لیتردرد عضلانیبرخی آنتی‌بیوتیک‌ها
قرص دس لوراتادین آفاشیمی ۵ میلی گرمکهیر
قرص دس لوراتادین اوه سینا ۵ میلی گرممشکل در تنفس
اطلاعات دارویی دس لوراتادین

مکانیسم عملکرد داروی دسلوراتادین

همان‌طور که گفته شد دس لوراتادین به دسته داروهای آنتی‌هیستامینی تعلق دارد؛ بنابراین نحوه عملکرد این دارو به این صورت است که از آزاد شدن ماده شیمیایی به نام هیستامین از سلول‌های بدن، جلوگیری می‌کند. به این طریق می‌تواند علائم آلرژیک را تسکین دهد.

مانند سایر مسدودکننده‌های H1، دس لوراتادین برای اتصال به گیرنده‌های H1 در دستگاه گوارش، رحم، رگ‌های خونی بزرگ و عضله صاف برونش با هیستامین آزاد رقابت می‌کند. این عمل هیستامین درون سلول‌ها را مسدود می‌کند که متعاقباً منجر به تسکین موقت علائم منفی (مثلاً احتقان بینی، آبریزش چشم) که توسط هیستامین ایجاد می‌شود، خواهد شد.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

داروی دس لوراتادین یک داروی ضد حساسیت است که در درمان کهیر، تب یونجه و آلرژی‌های فصلی تجویز می‌شود. با وجودی که این دارو را می‌توان بدون نسخه نیز از داروخانه تهیه کرد، اما به دلیل این که ممکن است این دارو برای برخی، محدودیت‌های مصرف داشته باشد یا با یک سری داروها تداخل مصرف داشته باشد، بهتر است بدون مشورت با پزشک، از این دارو استفاده نکرد.

با این حال تاثیری که دس لوراتادین در کنترل آلرژی دارد، می‌تواند عوارض ناراحت‌کننده ناشی از حساسیت‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و موجب بهبود علائم شود. یک فوق تخصص آلرژی بزرگسالان می‌تواند در خصوص نحوه استفاده از این دارو، راهنمایی‌های لازم را ارائه دهد.

قبل از مصرف این دارو شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با متخصص آسم و آلرژی در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره دکتر آلرژی آنلاین و همچنین دکتر مشاوره دارویی آنلاین وجود دارد.

دکترتو مراقب سلامتی شماست!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


فیلم / سحر دولتشاهی از جدایی نالید ! / همیشه زن دوم بود هم در رامبد هم در همایون !