باید به ازای هر دانشجو به فکر شغل آن هم باشید / گرایش محسوس زنان به حرفه آموزی به جای ادامه تحصیل/ انبوه فارغ التحصیلان زن و بیکار


 باید به ازای هر دانشجو به فکر شغل آن هم باشید / گرایش محسوس زنان به حرفه آموزی به جای ادامه تحصیل/  انبوه فارغ التحصیلان زن و بیکار

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، گرایش مردم و به خصوص زنان جامعه به حرفه آموزی به جای تحصیلات؛ امروزه به یک ارزش تبدیل شده است. بسیاری از زنان بعد از تحصیل نمی توانند در شغل مرتبط به رشته خود...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، گرایش مردم و به خصوص زنان جامعه به حرفه آموزی به جای تحصیلات؛ امروزه به یک ارزش تبدیل شده است. بسیاری از زنان بعد از تحصیل نمی توانند در شغل مرتبط به رشته خود مشغول به کار شوند، بنابراین بیشتر آنها به مهارت آموزی مشغول و بعضی دیگر مهاجرت می کنند.

به گزارش رکنا، آمار های منتشر شده از ورودیان دانشگاهی نشان دهده افزایش روزافزون محصلان زن نسبت به مرد است. آمار داوطلبان کنکور سال جاری نشان می‌دهد از مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب که در نوبت اول آزمون سراسری 1403 ثبت‌نام کرده‌اند تنها ۳۷ درصد آنها مرد و 63 درصد دیگر زن هستند.

طبق آخرین داده های مرکز آمار ایران، در زمستان 1402 سهم جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران 39 درصد بوده است. این سهم در بین زنان نسبت به مردان بالاتر است. در سال 1402 ایران از نظر مشارکت اقتصادی زنان در بین ۱۴۶ کشور، رتبه ۱۴۴ را داشته همچنین نرخ بیکاری زنان تحصیل‌کرده به 60 درصد رسیده است. در ارتباط با گرایش جامعه به حرفه آموزی به خصوص در ارتباط با زنان به گفت و گو با یونس اکبری، جامعه شناس، پرداخته ایم.

انبوه فارغ التحصیلان زن و بیکاری آنها

یونس اکبری، در گفت و گو با رکنا، با انتقاد از افزایش بی رویه دانشگاه ها بدون در نظر گرفتن شغل کافی گفت: باید به ازای هر دانشجو به فکر شغل آن هم باشیم، ما نمیتوانیم همه ی افراد را وارد سیستم اداری کنیم و سیستمی که این حجم عظیم فارغ التحصیل را در خود جای دهد تبدیل به یک بروکراسی عظیم می شود که برای دولت هم مسئله ساز است.

وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی شغلی قبل از ورود افراد به دانشگاه افزود: این مسئله که بیشتر جمعیت تحصیل کرده در شغل مربوط به تحصیل خود کار نمی کنند تنها مربوط به زنان نیست و در مردان هم این اتفاق افتاده است. باید این عامل را که بسیاری از افراد نه با علاقه خود بلکه به اجبار خانواده یا جامعه وارد رشته تحصیلی خود می شوند را هم در نظر داشت؛ چرا که در این شرایط فرد برای خود آینده ای نمی بیند.

ترجیح حرفه به سواد

این جامعه شناس، با تاکید بر یکی نبودن سواد و علم گفت: بسیاری از افراد دارای مدارک دانشگاهی نیستند اما علاقه مند به فلسفه، جدید ترین کتابهای دنیا یا به عبارتی به افزایش اطلاعات خود گرایش دارند. این افراد دارای علمی هستند که لزوما سواد دانشگاهی نیست. گرایش به علم دانشگاهی و مدرک و رفتن به سمت حرفه آموزی در سراسر دنیا در بسیاری از رشته ها رو به افزایش است و میتوان این مطلب را از آمار های بین المللی دریافت کرد.

وی، با بیان اینکه بسیاری از افراد با علاقه وارد رشته دانشگاهی خود نشدند بنابراین رفتن به سمت حرفه آموزی لزوما بد نیست، افزود: مسئله ای که امروزه با آن مواجه هستیم ارزش گذاری جامعه برای حرفه هایی است که معمولا زنان در آن مشغول به کار می شوند. بیشتر خانم ها وارد حرفه های زیبایی می شوند، و زمانی که جامعه ارزش زیادی را برای این نوع حرفه ها ایجاد می کند طبیعتا به معنای این است که مبالغ زیادی آنجا در جریان است، و زنان برای سهم بردن از بخشی از این مبالغ وارد این حوضه می شوند. این حرفه ها کاربردی نیستند؛ یعنی جامعه را رو به جلو نمی برد. ما می توانیم مهارت های دیگری را در کنار این حرفه داشته باشیم بسیاری از جوامع با ارزش گذاری صحیح در حرفه های مختلف مثل ساعت سازی توانسته اند در اقتصاد جهانی حرفی برای گفتن داشته باشند. اگر شرایط به گونه ای پیش رود که ارزش های جامعه به سمت مهارت های دیگر هم گرایش پیدا کند می توان شاهد تعادل در حرفه های مختلف جامعه بود.

اقتصاد در حال بلعیدن دیگر حوضه های جامعه است

یونس اکبری با تاکید بر اهمیت جایگاه اقتصاد در جهان امروز گفت: امروزه اقتصاد در حال بلعیدن دیگر حوضه های جامعه است. اقتصاد حرفه هارا ارزش گذاری می کند و حرفه ای ارزشمند دانسته میشود، که آورده مالی بیشتری داشته باشد. نکته مهم این است که جهت گیری ما به صورتی باشد که در دل اقتصاد بتوانیم جایی برای خود به دست آوریم. برای جایگزینی حرفه های رواج یافته امروز، باید حرفه ای مشخص شود که ارزش و سیاست کاری دولت در آن جهت باشد، به لحاظ اقتصادی به آن ارج و قرب داده شود، به آن بها دهد و سرمایه گذاری کند باید توجه داشت این ارزش و بها خلاقیت افراد را به همراه دارد.

به گزارش بانک جهانی: هنگامی که توسعه مهارت ها به درستی انجام شود، بیکاری و کم کاری را کاهش، بهره وری را افزایش و استانداردهای زندگی را بهبود می بخشد. سرمایه گذاری در ارتقاء مهارت یا مهارت مجدد افراد برای مشاغل آینده منطقی اقتصادی است. یکی از مولفه های موفقیت در بازار کار قرن بیست و یکم توجه بر مهارت‌های تخصصی است، که به دانش، تخصص در انجام یک کار خاص، ابزارها یا فناوری‌های مورد نیاز اشاره دارد. حدود 450 میلیون جوان (7 نفر از 10 نفر) به دلیل نداشتن مهارت های کافی برای موفقیت در بازار کار، از نظر اقتصادی درگیر هستن. آموزش فنی و حرفه ای می تواند به جوانان، به ویژه زنان، مهارت هایی بدهد تا برای مشاغل با درآمد بهتر رقابت کنند.

توسعه مهارت کلیدی برای بهبود ظرفیت خانوار، استقلال و قابلیت اشتغال زنان است. همچنین باعث افزایش معیشت و توسعه پایدار آنها در دراز مدت می شود.


 باید به ازای هر دانشجو به فکر شغل آن هم باشید / گرایش محسوس زنان به حرفه آموزی به جای ادامه تحصیل/  انبوه فارغ التحصیلان زن و بیکار

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پرسپولیس با 3 هفته صدرنشینی قهرمان شد!