تاثیر چشمگیر کابل های مخابراتی زمینی و هوایی در ارتباطات


 تاثیر  چشمگیر کابل های مخابراتی زمینی و هوایی در ارتباطات

کابل های مخابراتی سیگنال ها را انتقال می دهند. این کابل ها سیم های زوجی دارند که در بعضی موارد تعداد آن ها زیاد می شود و به 200 زوج هم می رسد. کابل های مخابرات مانند کابل های برق می تواند با...

کابل های مخابراتی سیگنال ها را انتقال می دهند. این کابل ها سیم های زوجی دارند که در بعضی موارد تعداد آن ها زیاد می شود و به 200 زوج هم می رسد. کابل های مخابرات مانند کابل های برق می تواند با استفاده از سیم کشی دائمی یا همان زمینی نصب شوند و هم به صورت هوایی به کار می روند.

کابل مخابراتی زمینی و هوایی با هم دیگر از نظر کارکرد، شکل ظاهری، روش نصب و ... با هم دیگر متفاوت باشند. ارسال، دریافت و انتقال سیگنال ها در سیستم های مخابراتی با استفاده از کابل تلفن انجام می شود. کابل های تلفن در انواع و اقسام مختلفی در بازار وجود دارند که یکی از اصلی ترین آن ها کابل های مخابراتی زمینی و هوایی می باشد. کابل های زمینی تلفن به رنگ مشکی بوده و دارای دوام زیادی هستند و کابل های هوایی نیز طوسی رنگ می باشند.

کابل مخابرات هوایی

کابل مخابرات هوایی یکی از مدل های کابل محسوب می شود که می تواند در برابر اشعه های خورشید، بارندگی و گرد و غبار و .... مقاومت نشان دهند. این کابل ها در فضاهای بیرونی استفاده می شود و معمولا رنگ آن ها به رنگ طوسی می باشد. کابل های هوایی می تواند روی دکل های مخابراتی استفاده شود، عایق این کابل از جنس PVC می باشد که انعطاف بالایی دارد.

کابل مخابرات زمینی

یکی دیگر از کابل های مخابراتی، زمینی است. کابل مخابرات زمینی از جمله کابل هایی می باشد که در بخش های داخلی و خارجی استفاده می شود. روکش کابل های زمینی از XLPE می باشد و بیشتر دارای رنگ مشکی است. این کابل ها در فضاهای زیر خاک و آزاد دارای مقاومت زیادی می باشد و می تواند حتی در لوله ها هم استفاده شود. کابل های زمینی از انعطاف کم تری در مقایسه با هوایی برخوردار است.

تفاوت کابل مخابراتی هوایی و زمینی

کابل مخابراتی به دو صورت هوایی و زمینی تولید میشوند. به صورت کلی کابل مخابراتی که درون و خارج بنا به شکل زمینی قرار می گیرند کابل مخابراتی زمینی است. کابل مخابراتی هوایی به صورت هوایی نصب میشوند. هر یک از این کابل ها برای ارسال و انتقال داده های مخابراتی و صوتی استفاده می شود. در ادامه به بررسی تفاوت های کابل مخابراتی زمینی و هوایی می پردازیم.

1) ساختار

کابل های از تعدادی سیم تشکیل شده اند. همانطوری که در کابل برق که وظیفه انتقال جریان برق را دارد، چند رشته سیم برق که جریان برق را از خود عبور میدهند، در کنار یکدیگر قرار میگیرند و کابل را ایجاد میکنند. در کابل های مخابراتی تعداد سیم که وظیفه انتقال داده را دارند، در کناریکدیگر این کابل ها را بوجود آورد اند. کابل مخابراتی زمینی در آن ها از روکش های قوی استفاده می شود. این روکش از کابل در مقابل موارد محیطی مانند گرد و غبار، بارندگی و حشرات محافظت کرده و همین طور وجود لایه محافظ در تولید کابل های زمینی باعث می شود تا انعطاف پذیری آن ها نسبت به کابل مخابراتی هوایی کاهش پیدا کند.

2) کاربرد

از این کابل ها در بخش های مختلفی استفاده می شود. به عنوان مثال از کابل های زمینی مشکی در بین پست تا خانه استفاده می کنند و در فضاهای داخلی منزل از کابل های طوسی بهره می گیرند، در واقع انتخاب یکی از این مدل کابل ها تا حد زیادی به فضایی که کابل قرار است نصب گردد، ارتباط دارد. حتی در دو فضاها می توان از هر دو مدل کابل بهره گرفت.

3) رنگ روکش و جنس

کابل های زمینی و هوایی در رنگ روکش و جنس با هم دیگر فرق دارد. کابل های زمینی بیشتر دارای روکش از جنس پلی اتیلن می باشد و همین طور دوام بالایی داشته، از طرفی کابل های هوایی از روکش های پی وی سی تشکیل می شود. از نظر رنگ هم باید بگوییم که کابل های هوایی رنگ طوسی و کابل زمینی مشکی می باشند.

4) ایمنی

از دیگر مواردی که می توان به تفاوت کابل مخابراتی زمینی و هوایی اشاره کرد، ایمنی می باشد. کابل هوایی اگر به شکل هوایی روی دکل قرار بگیرند، دور از دسترس می باشند و غیر از کارشناسان نمی توانند با آن ها تماس داشته باشند.

در زمانی که کابل های زمینی قابلیت دسترسی داشته باشند، به همین دلیل ایمنی کابل های هوایی بیشتر می باشد. از طرفی در دسترس بودن کابل هوایی سبب شده، خطر سرقت را بیشتر می کند. در صورتی که کابل هوایی و زمینی مخابرات باید استاندارد باشد و با توجه به اصول راه اندازی و نصب گردد.

5) حرارت و ظرفیت

یکی دیگر از تفاوت هایی که در بین کابل های هوایی و زمینی وجود دارد به ولتاژ کابل ها و حرارت آن ها ارتباط دارد. کابل هایی که در خارج از بنا قرار می گیرند و در معرض شرایط آب و هوایی هستند و روی آن ها تاثیر می گذارد، بدون شک اتلاف حرارت شان بیشتر است؛ چرا که کابل های زمینی از روکش های مقاوم تری برخوردارند و ظرفیت ولتاژ آن ها افزایش پیدا کرده و هدر رفتن حرارت آن ها کاهش میابد.

6) تعمیر و نگهداری

معمولا بیشتر کابل ها باید به خوبی نگهداری شوند تا به کارکرد خود بتوانند ادامه دهند. کابل های مخابراتی زمینی و هوایی به تعمیرات و نگهداری نیاز دارد. در زمانی که کابل های زمینی درون لوله ها به شکل دفنی استفاده می شوند، نگهداری، عیب یابی، تعمیر و حل مشکلات آن ها کمی سخت از کابل های هوایی می باشد، اما برای ارزیابی کابل های زمینی نیاز به تخریب و حفاری وجود دارد.


 تاثیر  چشمگیر کابل های مخابراتی زمینی و هوایی در ارتباطات

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قدِ کوتاهِ کارگردان افغانستانی در کنار جنیفر لارنس سوژه عکاسان شد!