فیبر نوری زیرساخت اصلی برای انقلاب صنعتی چهارم است/هزار میلیارد تومان هزینه مخابرات اصفهان در این حوزه+فیلم


فیبر نوری زیرساخت اصلی برای انقلاب صنعتی چهارم است/هزار میلیارد تومان هزینه مخابرات اصفهان در این حوزه+فیلم

به گزارش رکنا از اصفهان؛ قربانی مدیر شرکت مخابرات منطقه اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه در روز جهانی مخابرات و هفته ارتباطات اظهار کرد: سال جدید سال مشارکت مردم است. یکی از امکاناتی که...

به گزارش رکنا از اصفهان؛ قربانی مدیر شرکت مخابرات منطقه اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه در روز جهانی مخابرات و هفته ارتباطات اظهار کرد: سال جدید سال مشارکت مردم است. یکی از امکاناتی که می‌تواند در مسیر رشد از آن استفاده کرد ارتباط در فضای مجازی و فضاهایی بر بستر مجازی است. هرچه روبه جلو می‌رویم چسبندگی مردم، کسب و کارها و خدمات به اینترنت و فضای مجازی بیشتر می‌شود.

وی افزود: مسئولیت ما در دوران رشد وابستگی مردم به فضای مجازی ارائه خدمات باکیفیت و فراهم کردن نیازهای گسترده مردم در فضای مجازی است که بتوانیم در مسیر رشد اقتصادی جامعه مفید باشیم که برکات و سود آن به همه مردم برسد و مخابرات نقش خود را در این مسیر به خوبی ایفا کند.

مدیر مخابرات منطقه اصفهان با بیان اینکه شعار امثال مخابرات کشور نوآوری دیجیتال برای توسعه پایدار است، ادامه داد: دنیا در حال حرکت به سمت دیجیتالی شدن است. مفهوم دیجیتالی در ۱۰-۱۵ سال گذشته در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه بسیار پرکاربرد است، مفاهیمی مثل اینترنت اشیا و رباتیک که به نوعی به استفاده از فضای دیجیتال می‌پردازد به ما کمک می‌کند که از این ظرفیت برای بهتر شدن زندگی مردم و کاهش هزینه‌های جامعه بهره ببریم و ظرفیت‌ها و وسعت گسترده‌ای در آن وجود دارد.

قربانی اضافه کرد: برد پرسرعت مبتنی بر شبکه مسی که تحت عنوان ایکس دی اس ال سرعت ۴۰ مگابیت بر ثانیه دارد و ای دی اس ال سرعت ۱۵ مگابیت بر ثانیه دارد. در استان ۶۱۵ هزار مشترک ای دی اس ال و ۱۳ هزار برد ایکس دی اس ال و ۴۵ هزار برد مبتنی بر فیبر نوری وجود دارد. همچنین ۱۹۵ هزار مشترک از طریق شرکت‌های مختلف از مخابرات اینترنت مبتنی بر سیم مسی دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: در استان اصفهان ۲ میلیون و ۴۲۰ هزار تلفن ثابت دایر است . همچنین سیم کارت همراه اول با ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار سیم‌کارت واگذار شده و ۵ میلیون و 450 هزار سیم‌کارت فعال همراه اول در اصفهان وجود دارد و ۶۵ درصد سهم بازار تلفن همراه را همراه اول در اختیار دارد.

مدیر مخابرات منطقه اصفهان با اشاره به اهمیت ارتباطات روستاها تصریح کرد: اگر دنبال عدالت اجتماعی و مهاجرت معکوس به روستاها هستیم باید ارتباطی موردنیاز را برای روستاها فراهم کنیم که این موضوع در شرکت مخابرات ایران و اصفهان پیگیری می‌شود و در حال حاضر هزار و 760 روستا و شهرک صنعتی در اصفهان وجود دارد، که از این تعداد هزار و 693 روستا دارای سکنه هستند و هزار و 430 روستا دارای ارتباط هستند.

وی با بیان اینکه یکی از تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد ارتباط برای روستاهای بالای 20 خانوار است، اضافه کرد: در استان اصفهان 929 روستای بالای 20 خانوار وجود دارد که از این تعداد 919 روستا دارای ارتباط قانونی هستند. همچنین 783 روستا به سیستم اینترنت مبتنی بر سیم متصل هستند که از این تعداد 641 روستا بالای 20 خانوار هستند.

مخابرات 1

قربانی اضافه کرد: یکی از اتفاقاتی که در 15 سال گذشته در کشور پیگیری می‌شد توسعه فیبر نوری در سطح استان است، تا حدود 5 سال پیش ارتباط بین شهری و بین مراکز مخابراتی مبتنی بر فیبر نوری بود و از 5 سال پیش تاکنون شرکت مخابرات تلاش کرد دسترسی مردم به اینترنت و فضای مجازی را از طریق فیبر نوری فراهم کند که تا امروز هزار و 490 کیلومتر فیبر نوری در بستر شهری، 4 هزار و 26 کیلومتر دسترسی بین مراکز، 3هزار و 391 کیلومتر بین شهری و دو هزار و 959 کیلومتر فیبر روستایی اجرا شده است.

وی در خصوص استفاده از ترافیک دیتا در استان سال گذشته گفت: این مقدار رشد ۳۸ درصدی داشت و متوسط سرعت شبکه 4G به ۱۶.۸ و کمینه سرعت شبکه دیتا همراه به ۴.۸ مگابیت در ثانیه رسید.

مدیر مخابرات منطقه اصفهان با بیان اینکه افزایش ترافیک دیتا در شبکه‌های تلفن همراه باعث کاهش نرخ گذردهی شبکه می‌شود که نیاز به توسعه دائمی ظرفیت دارد، سال گذشته مخابرات منطقه اصفهان با انجام ۶۸۸ پروژه، نرخ گذردهی شبکه را افزون بر پنج درصد افزایش داد، اضافه کرد: هم‌اکنون بیش از یک هزار و۸۰۰ سایت در کل استان در اختیار شبکه همراه است و سال گذشته برای نخستین بار ۶۵ سایت ۵G شبکه همراه در کلانشهر اصفهان نصب شد.

وی با اشاره به برنامه نصب ۱۶۰ سایت ۵G در اصفهان در سال جاری گفت: بزرگترین پروژه‌ مخابراتی که از سال گذشته در اصفهان آغاز شد و ظرف ۲ سال تکمیل می‌شود پروژه‌ای تحت عنوان «نهضت جهادی توسعه فیبر نوری شرکت مخابرات ایران» موسوم به «نجما» است. فیبرنوری، تکنولوژی روز دنیاست و می‌تواند نیازهای زیرساختی امروز و فردای فضای دیجیتالی کشور را تامین کند.

قربانی توسعه شبکه فیبرنوری را لازمه توسعه اقتصاد دیجیتال کشور دانست و گفت: مخابرات در حال حرکت به سمت برخورداری از امکاناتی مانند شهرهای هوشمند است و سال گذشته افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال توسط شرکت مخابرات برای توسعه این شبکه در استان هزینه شد. جهان از ۱۰ سال پیش وارد انقلاب چهارم صنعتی شده و فیبر نوری زیرساخت اصلی برای تحقق این انقلاب صنعتی است و امروزه توسعه شبکه فیبر نوری به مهمترین اولویت کشورهای پیشرفته و در حال توسعه تبدیل شده است.

مخابرات 2وی اضافه کرد: کاهش هزینه‌ها، رونق کسب و کارهای کوچک و بازکردن قفل رشد اقتصادی کشور نیازمند توسعه فضای دیجیتال است و فناوری دیجیتال می تواند نقش مهمی در گشودن قفل تولید در کشورمان داشته باشد. مخابرات اصفهان زیرساخت‌های لازم برای توسعه فیبر نوری را داراست و هم اکنون تمام ۱۱۵ شهر استان از طریق فیبر نوری به شبکه مخابرات ایران متصل هستند.

مدیر شرکت مخابرات اصفهان گفت: اصفهان بعد از تهران از لحاظ زیرساخت‌ فیبر نوری رتبه دوم کشور را داراست و نخستین شهری بود که در سال ۱۳۹۵ طرح استفاده از فیبر نوری برای مصارف خانگی را اجرا کرد. امنیت شبکه مخابراتی اصفهان بالاست. شبکه و تجهیزات مخابراتی استان از فضای اینترنت قابل دسترس نیست از این رو به هیچ عنوان این زیرساخت حیاتی استان نمی‌تواند تحت تاثیر حملات سایبری از بیرون مرزهای کشور قرار گیرد.

وی با بیان اینکه توسعه شبکه ملی اطلاعات باید هرچه سریعتر اتفاق بیفتد، گفت: باید این اتفاق بیفد تا بتوان از این بستر برای توسعه فضای دیجیتالی کشور بهره برد و شرکت مخابرات آمادگی بسترسازی زیرساختی در این زمینه را داراست. هزینه نگهداری شبکه خطوط تلفن ثابت که از جنس مس است، بسیار بیشتر از آبونمان دریافتی از مشترکین ثابت بوده و اکنون در اصفهان هزینه نگهداری خطوط ثابت ماهیانه حدود ۴۰ هزار تومان برای هر خط است.

اصفهان/ بهمن راعی



فیبر نوری زیرساخت اصلی برای انقلاب صنعتی چهارم است/هزار میلیارد تومان هزینه مخابرات اصفهان در این حوزه+فیلم

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جزئیات جدید از فروش اینترنتی نان | چگونه اینترنتی نان بخریم؟