ماجرای ارتباط سیگنال با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا چیست؟


بانکداری ایرانی- یک توفان عمومی بین تلگرام و سیگنال به راه افتاده و تلگرام، رقیب خود را هدف حمله قرار داده و متهم کرده است با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا ارتباط دارد. به گزارش ایسنا، هر دو طرف مدعی هستند امن‌ترین سیستم پیام‌رسانی را عرضه...

ماجرای ارتباط سیگنال با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا چیست؟

بانکداری ایرانی- یک توفان عمومی بین تلگرام و سیگنال به راه افتاده و تلگرام، رقیب خود را هدف حمله قرار داده و متهم کرده است با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا ارتباط دارد.

به گزارش ایسنا، هر دو طرف مدعی هستند امن‌ترین سیستم پیام‌رسانی را عرضه می‌کنند. خواه پیام‌رسانی برای ارتباط با خانواده و دوستان باشد یا برای کسب و کار، حریم خصوصی برای همه ضروری است. روزهایی که کاربران و شرکت‌ها، اهمیت چندانی نمی‌دادند داده‌های آنها چگونه مدیریت می‌شود، سپری شده است.

حالا دیگر، قابلیت استفاده نیست که مورد توجه است بلکه موضوع مهم این است که داده، کجا ذخیره می‌شود، چه روش رمزنگاری استفاده می‌شود، این پلتفرم چقدر امن است و کدام قابلیت‌های حریم خصوصی و امنیتی را عرضه می‌کند.

جنگ جدید تلگرام و سیگنال

پاول دوروف، مدیر عامل تلگرام، به تازگی در کانال تلگرام خود، سیگنال را متهم کرده است امن نیست و با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا ارتباط دارد و رمزنگاری نقطه به نقطه خود را مورد تردید قرار داد و مدعی عدم وجود شفافیت نرم افزاری شد. با این حال، هیچ شواهدی از این که سیگنال آن طور که دوروف توصیف کرده است با دولت آمریکا ارتباط دارد، وجود ندارد.

به نظر می‌رسد این اظهارات تحت تاثیر گزارش سیتی ژورنال مطرح شده که به شرح منشا سیگنال پرداخته که با کمک سه میلیون دلاری صندوق فناوری باز دولت آمریکا، آغاز به کار کرد. این مقاله، احتمال ارتباط نزدیک سیگنال و سیستم اطلاعاتی آمریکا را مطرح کرد و به کاترین ماهر، رئیس فعلی بنیاد سیگنال اشاره کرد که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۱، برای موسسه دموکراتیک ملی کار کرد که یک سازمان غیرانتفاعی مورد حمایت دولت آمریکا است.

طبق این گزارش، ماهر، «عامل تغییر رژیم» در طول بهار عربی بود و با مخالفان در خاورمیانه و شمال آفریقا ارتباط داشت. ماهر موقعیت‌های قابل توجه دیگری هم داشته است که شامل فعالیت به عنوان مدیر ارزش بازرگانی در ویکی‌مدیا از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ و سپس مدیرعامل آن از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ بود و از سال ۲۰۲۲ تا ژانویه گذشته، در هیات سیاست امور خارجه، یک کرسی در اختیار داشت و دو پست مدیرعامل و رئیس شبکه رادیویی آمریکا (ان پی آر) را در مارس گذشته داشت.

به نظر می‌رسد دوروف از مقاله سیتی ژورنال، برای نقطه شروع انتقاد خود از سیگنال استفاده کرده و گفته است: دولت آمریکا، سه میلیون دلار برای ساخت رمزنگاری سیگنال هزینه کرده است و اکنون، همان رمزنگاری در واتس‌اپ، مسنجر فیس‌بوک، گوگل مسیج و حتی اسکایپ، پیاده شده است. به نظر می‌رسد غول فناوری در آمریکا اجازه ندارد پروتکل‌های رمزنگاری خاص خود را بسازد که مستقل از مداخله دولت باشد.

مدیرعامل تلگرام همچنین مدعی شده است پیام‌های سیگنال در پرونده‌های دادگاه یا در رسانه‌ها مطرح شده است که نشان می‌دهد رمزنگاری این اپلیکیشن کاملا امن نیست. با این حال، دوروف به اظهارات افراد مهمی که با آنها صحبت کرده است، اشاره کرد و به مورد خاصی از این اتفاق اشاره ای نکرد.

بر اساس گزارش رجیستر، شاید منظور دوروف، «سم بنکمن فراید» باشد که پیام‌هایش در سیگنال، بخش مهمی از محاکمه او بود و باعث مجرم شدن مدیرعامل سابق صرافی «اف تی ایکس» شد. با این حال، ممکن است دریافت‌کنندگان این پیام که دو شامل دو شاهد محاکمه بوده اند، آنها را به دادستان‌های فدرال داده باشند.

اظهارات دوروف درست چند ماه پس از آن مطرح شد که او، احتمال عرضه اولیه عمومی تلگرام را مطرح کرد که به او و شرکتش، انگیزه مالی مهمی برای انتقاد از خدمات رقیب می‌دهد.

ایلان ماسک وارد غائله شد

جنگ حریم خصوصی بین تلگرام و سیگنال، اظهارنظر ایلان ماسک را به دنبال داشت. وی که پیش از این، علنا از سیگنال برای حمایت‌های حریم خصوصی کاربر، حمایت کرده بود، اکنون به نظر می‌رسد نظر خود را تغییر داده و می‌گوید آسیب پذیری‌های شناخته شده ای درون سیگنال وجود دارد که مورد رسیدگی مدیریت آن قرار نگرفته است.

با توجه به نفوذ ایلان ماسک در فضای فناوری، اظهارنظر ماسک درباره سیگنال، در بحث‌های فعلی در خصوص رمزنگاری، تاثیرگذار است و به گفته یک کارشناس، رمزنگاری، کاربران را به سوی گزینه‌های دیگر سوق می‌دهد.

ماسک درباره این آسیب پذیری‌ها توضیح نداد اما اظهارات او، واکنش مردیت ویتاکر، رئیس سیگنال را به دنبال داشت که به توضیح درباره کد متن باز این اپلیکیشن پرداخت و بر پایبندی این شرکت به حریم خصوصی کاربران، تاکید کرد. ویتاکر نوشت: ما از رمزنگاری استفاده می‌کنیم تا داده‌ها دور از دسترس همه و خود سیگنال باشد. پروتکل سیگنال، استاندارد طلایی در صنعت است و بیش از یک دهه است که هدف حمله قرار گرفته و همچنان در برابر آزمون زمان، ایستاده است.

رئیس سیگنال گفت: ما شواهدی از گستردگی آسیب پذیری‌ها نداریم و از چیزی مطلع نشده‌ایم. سیگنال، شیوه‌های افشای مسئولانه را دنبال کرده و به دقت امنیت را رصد می‌کند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ازبکستان و هدف گذاری جذب سالانه 15 میلیون گردشگر تا سال 2030