کشتی یونانی جزیره کیش در حال نابودی + فیلم


کشتی یونانی جزیره کیش در حال نابودی + فیلم

به گزارش رکنا، صبح پنج‌شنبه ویدئویی تلخ از جزیره کیش مخابره شد. کشتی یونانی یکی از جاذبه‌ های گردشگری جزیره کیش است که آوازه آن شهرت جهانی دارد. طبق آخرین تصاویری که خبرگزای ایرنا منتشر کرده،...

به گزارش رکنا، صبح پنج‌شنبه ویدئویی تلخ از جزیره کیش مخابره شد. کشتی یونانی یکی از جاذبه‌ های گردشگری جزیره کیش است که آوازه آن شهرت جهانی دارد. طبق آخرین تصاویری که خبرگزای ایرنا منتشر کرده، کمر این کشتی شکسته شده و یک قدم دیگر به نابودی نزدیک‌تر شده است.

تاریخچه کشتی یونانی

کشتی یونانی در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت «ویلیام همیلتون» در گلاسکو ساخته شد؛ وزن آن در هنگام ساخت هفت هزار و ۶۱ تن و طول آن نیز ۱۳۶ متر بوده‌ است. این کشتی پس از دست به دست شدن بین مالکان مختلف، در نهایت به یک فرد یونانی فروخته شد.

کشتی یونانی تاریخچه

گفته می‌شود که این کشتی برای اولین بار در سال ۱۹۴۳ میلادی ( معادل با سال ۱۳۲۵ شمسی) توسط وزارت حمل‌ و نقل جنگ در لندن خریداری و نام «امپایر ترومپت» گرفت. داستان‌های زیادی از جمله غرق تعمدی برای دریافت غرامت از بیمه یا عشق ناخدای کشتی به یک دختر ایرانی در مورد کشتی یونانی مطرح است،‌ اما علت به گل نشستن کشتی همچنان در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.

کشتی یونانی دقیقا کجاست؟

کشتی یونانی یکی از جاذبه های گردشگری کیش به‌ حساب می‌آید. این کشتی در ۴مرداد۱۳۴۵ در نزدیکی روستای باغو به‌گل نشست. وزن این کشتی در هنگام ساخت ۷۰۶۱ تن و طول آن به بیش از ۱۳۶ متر بوده است . نام‌های این کشتی به ترتیب ( امپایر ترومپت، نچرالیست، کوروش پارسی ، همدان و در آخر کولا اف) شد.

افراد زیادی فکر می‌کنند که این کشتیِ پرتغالی‌ها است که در این شهر به‌گل‌نشسته و کشتی یونانی در شهر قشم قرار دارد، اما حقیت این است که این کشتی متعلق به یونان بوده که در جزیره کیش قرار دارد و در چند سال اخیر هم تبدیل به یکی از جاذبه‌های گردشگری شده است.

داستان‌های مختلف درباره به‌گل‌نشستن کشتی یونانی

داستان و نقل‌قول‌های بسیار زیادی درمورد کشتی یونانی وجود دارد، به طور مثال بعضی می‌گویند که ناخدای این کشتی عاشق یک دختر ایرانی می‌شود، اما خانواده این دختر با این موضوع مخالفت می‌کنند روزی ناخدا با دختر قرار می‌‎گذارد تا آن را با خود به یونان ببرد تا این کشتی به‌گل‌نشسته و این ازدواج اتفاق نمی‌افتد.

یکی دیگر از نقل‌قول‌های ذکرشده این است که صاحب کشتی درحال ورشکستگی مالی بسیار سنگینی بوده است، به همین دلیل با همکاری ناخدای کشتی و ملوانان این اتفاق را رقم می‌زنند تا بتوانند از شرکت‌های بیمه خسارت دریافت کنند. همچنین عده‌ای از بومیان این منطقه نقل کرده‌اند که ناخدای این کشتی تحت‌تاثیر مشروبات الکلی بوده و این حالت باعث رخداد این اتفاق شده است.اما دلیل منطقی‌تر نسبت به سایر گفته‌ها وجود دارد و تعداد بیشتری درست بودن این موضوع را تایید کرده‌اند که هوا بسیار مه‌آلود بوده و به‌دلیل نبود فانوس‌های دریایی کشتی به‌سمت جزیره آمده و این اتفاق رقم خورد است.

الماسی که دودستی به خاک سپرده می‌شود

مدتی پیش قرار بر این بوده که این کشتی به عنوان یکی از نمادهای اصلی گردشگری کیش، بازسازی و پذیرای گردشگران در عرشه کشتی باشد؛ اما در سایه بی توجهی‌ها و وعده‌های عملی نشده برای احیای آن، پیکر به گل نشسته آن نابود شد تا شمارش معکوس برای از بین رفتن این اثر مهم گردشگری آغاز شود.

خبرگزاری ایرنا در این باره نوشت: به دلیل تعلل در جلوگیری از نابودی و احیای این کشتی، نه تنها دیگر امیدی برای حفظ آن نیست بلکه برنامه‌ای نیز در این راستا تعریف نشده است؛‌ هرچند مدیران گردشگری امروز جزیره کیش به توضیحات کلی در مورد آغاز مطالعات مربوط به احیای این کشتی اکتفا می‌کنند، اما مسئله این است که آیا اصلا فرصتی برای احیا باقیست؟ یا نفس‌های عروس به گل نشسته کیش در یک غفلت سرنوشت ساز طی دهه گذشته، سال‌ها پیش ایستاده و امروز همگان از خاکسپاری آن واهمه دارند؟

در دنیایی که همین بیخ گوشمان شهر «وان» ترکیه با ساخت چند المان گربه بدون هیچ قدمت تاریخی و داستان سرایی در مورد آن، سالانه هزاران گردشگر جذب می‌کند،‌ قطع یقین کشتی یونانی الماسی بود که در لابه لای ندانم کاری‌های دولت‌های گذشته، دو دستی به خاک سپرده شد. شاید سرنوشت تلخ این کشتی شاید یک عشق نیمه تمام باشد؛ عشقی که حتی پیکر به گل نشسته آن نیز گردشگرانی از سراسر جهان را برای دیدن غروب دل انگیز خورشید به کنارش فرا می‌خواند.


کشتی یونانی جزیره کیش در حال نابودی + فیلم

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

زنان کدام کشور بیشتر آرایش می کنند؟