کاهش سن مصرف دخانیات در کشور/ افزایش مصرف دخانیات در دختران 13 تا 15 سال


کاهش سن مصرف دخانیات در کشور/ افزایش مصرف دخانیات در دختران 13 تا 15 سال

دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با هشدار نسبت به کاهش سن مصرف دخانیات در کشور گفت: روند نگران کننده‌تر نیز آن است که گروه هدف مافیای دخانیات، اغلب دختران نوجوان است.

دکتر محمدرضا مسجدی دبیر کل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران امروز در یک نشست خبری که در آستانه هفته بدون دخانیات برگزار شد، با اشاره به فعالیت حدود ۴۰ ساله این جمعیت، گفت: متاسفانه استعمال دخانیات به عنوان یک رهاورد و محصول استعماری سوداگرانه در دنیا به اشکال مختلف روند رو به گسترش خود را ادامه می‌دهد و بر همین اساس نیز سازمان جهانی بهداشت « محافظت از جوانان و نوجوانان در مقابل ترفندهای صنعت دخانیات» را به عنوان شعار امسال در نظر گرفته است.

وی با هشدار نسبت به کاهش سن استعمال دخانیات در کشور افزود: متاسفانه آمارها حاکی از آن است که استعمال دخانیات در کشور به سنین ۹ و ۱۰ سالگی رسیده است و روند نگران کننده‌تر آن است که گروه هدف هم بیشتر دختران نوجوان کشور هستند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران همچنین گفت: آمارهای رسمی کشور در مطالعات انجام شده در سال‌های ۹۶ و ۱۴۰۰ حاکی از آن است که استعمال دخانیات در دختران سن ۱۳ تا ۱۵ سال حدود ۱۳۵ درصد افزایش داشته است. بنابراین این آمارها برای همه به نوعی هشدار است و بیشتر از همه برای والدین، آموزش و پرورش و مجموعه‌های مرتبط با سلامت هشدار دارد.

مسجدی ادامه داد: مایه تاسف است که سریال‌هایی که در صدا و سیما پخش می‌شود صحنه‌های استعمال دخانیات در آنها به وفور دیده می‌شود. همچنین سریال‌ها و فیلم‌های شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی متاسفانه به وفور صحنه‌های استعمال دخانیات را دارا هستند. متاسفانه محبوب‌ترین هنرمندان مصرف دخانیات دارند؛ این در حالیست که مبارزه با استعمال دخانیات یک مسئولیت اجتماعی برای تمام افراد مطرح در سطح کشور است؛ از جامعه هنری گرفته تا جامعه ورزشی نویسندگان شاعران و غیره.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس پروفایل قهرمانی پرسپولیس