«سیل مشهد» پیش‌بینی شده بود


«سیل مشهد» پیش‌بینی شده بود

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی گفت: زمانی که بیش از ۱۰۰ میلیمتر بارش و بروز خسارات گسترده پیش‌بینی شود، اقدام به صدور هشدار قرمز می‌کنیم این در حالیست که در مشهد ۳۲ میلیمتر باران بارید.

به گزارش تجارت‌نیوز، صادق ضیاییان افزود: تولید بارش به رنگ‌های مختلف یک ماتریس است که یک ضلع آن احتمال وقوع پدیده و ضلع دیگر خسارات محتمل است. بخش دوم را از نظر تجربی پیش‌بینی می‌کنیم. در مناطقی که امکان خطر باشد، هشدار نارنجی صادر می‌کنیم که به‌درستی این هشدار برای استان خراسان رضوی صادر شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صدور هشدار قرمز (بالاترین سطح هشدار) برای استان خراسان رضوی لازم نبود؟ توضیح داد: آخرین هشدار قرمز هواشناسی مربوط به استان سیستان و بلوچستان بود. بیش از ۲۰۰ میلیمتر بارش در آن استان ثبت شد این در حالیست که بارش مشهد ۳۲ میلیمتر بود بنابراین درست نبود برای این میزان بارش، هشدار قرمز صادر شود.

رییس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اضافه کرد: هشدار قرمز برای بارش‌های بیش از ۱۰۰ میلیمتر منتشر می‌شود و حجم خسارات به‌گونه‌ای است که نیاز به امدادرسانی در سطح ملی و اقدامات استان‌های معین و آن منطقه ماه‌ها درگیر خسارات ناشی از مخاطره جوی مانند بارش‌های سیل‌آساست اما در بارش‌های کمتر از این مقدار تنها کمک‌های منطقه‌ای کافی است و استان توانایی حجم خسارات وارد شده را دارد. با توجه به بارش ۳۲ میلیمتری در مشهد، استان امکان مدیریت شرایط را داشت بنابراین صدور هشدار در سطح نارنجی کافی بود.

وی درباره انتقادات نسبت به ناکافی بودن اطلاع‌رسانی درباره‌ بارش‌های سیل‌آسا در استان خراسان رضوی گفت: بارش‌های رگباری و سیل در این منطقه ۲۶ اردیبهشت‌ماه رخ داد. اداره کل هواشناسی استان خراسان رضوی ۲۴ اردیبهشت هشدار زرد صادر و با تشدید ناپایداری‌های جوی ۲۵ اردیبهشت هشدار نارنجی منتشر کرد و حتی احتمال وقوع سیل را بخش‌هایی از مشهد پیش‌بینی کرد.

ضیاییان در پایان تاکید کرد: هشدارهای هواشناسی از چند روز قبل از مخاطرات جوی مانند بارش‌های سیل‌آسا صادر می‌شود تا مردم و مسوولان آگاه شوند و تمهیدات لازم را بیندیشند. تداوم صدور هشدار در زمان وقوع یک واقعه، فایده‌ای ندارد.

منبع : ایسنا
به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ریزش 6800 واحدی شاخص کل بورس