سهم بالای ترکیه در بازار چاپ و بسته‌بندی منطقه


سهم بالای ترکیه در بازار چاپ و بسته‌بندی منطقه

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با بیان اینکه به دلیل نبود حمایت مناسب و قیمت بالای ماشین‌آلات صنعت چاپ، بیشتر چاپخانه‌ها نمی‌توانند به‌روز شوند، گفت: ترکیه بیش از ۵۰ درصد بازار منطقه را گرفته است؛ چراکه تولیدکنندگان در این کشور برای تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات مشکل ندارند، برای صادرات عوارض گمرکی پرداخت نمی‌کنند و ۱۳ درصد هم مشوق صادراتی دارند.

سهم بالای ترکیه در بازار چاپ و بسته‌بندی منطقه

به گزارش ایران اکونومیست، احمد ابوالحسنی در نشست خبری اظهار کرد: در صنعت چاپ بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد ماشین‌آلات و بیش از ۷۰ درصد مواد اولیه وارداتی است. با این حال مشکلاتی در زمینه تخصیص ارز وجود دارد که با تعامل با وزارت صمت سعی می‌کنیم با اولویت‌بندی این مشکل را برطرف کنیم و در مجموع می‌توان گفت شاهد کمبود مواد اولیه در بازار نیستیم.

وی افزود: با این حال برای ورود به بازارهای صادراتی مشکل داریم. در مجموع می‌توان گفت برای نسبت به شرایط تحریم وضعیت تامین مواد اولیه مناسب است، اما نسبت به شرایط روز دنیا، وضعیت خوبی حاکم نیست.

ابوالحسنی با بیان اینکه به دلیل نبود حمایت مناسب و قیمت بالای ماشین‌آلات صنعت چاپ، بیشتر چاپخانه‌ها نمی‌توانند به‌روز شوند، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت ماشین آلات صنعت چاپ بیش از پنج تا شش میلیون دلار است و با توجه به مشکلات مالی، چاپخانه‌داران مجبور هستند ماشین زیر مدل وارد کنند. البته تولیدکنندگان ایران سعی می‌کنند با هنر خود با رقبای منطقه، به‌ویژه ترکیه رقابت کنند.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با بیان اینکه ماشین‌آلات صنعت چاپ بیشتر از آلمان و ایتالیا و بعد چین وارد می‌شود، گفت: مواد اولیه هم بیشتر از چین وارد می شود، اما از اروپا هم در این حوزه واردات داریم.

ابوالحسنی با اشاره به موانع صادراتی در این صنعت، تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی، نبود زیرساخت‌های مناسب برای صادرات است. این در حالی است که ترکیه بیش از ۵۰ درصد بازار منطقه را گرفته است. چراکه تولیدکنندگان در این کشور برای تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات مشکل ندارند، برای صادرات عوارض گمرکی پرداخت نمی‌کنند و ۱۳ درصد هم مشوق صادراتی دارند. اما در ایران بیشتر تولیدکننده‌ها برای تامین مواد اولیه و تخصیص ارز مشکل دارند. تفاوت فرهنگی با مشتریان نیز از دیگر موانع صادرات است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره ۱۱ شهریور به مناسبت روز ملی صنعت چاپ، گفت که این جشنواره امسال به دلیل مصادف شدن با با آخر ماه صفر، در روز دیگری برگزار می‌شود که اطلاع‌رسانی خواهد شد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

قیمت افغانی امروز 13 خرداد 1403