آخرین وضعیت مرزهای پاکستان و افغانستان/ آتش بس برقرار شد؟


آخرین وضعیت مرزهای پاکستان و افغانستان/ آتش بس برقرار شد؟

اقتصادنیوز: رسانه پاکستانی «داون» گزارش داد که ایفای نقش سران قبایلی در دو طرف مرزهای پاکستان و افغانستان منجر به آتش بس و برقراری آرامش در نوار مشترک مرزی شد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سایت روزنامه انگلیسی زبان داون امروز نوشت که پس از چهار روز درگیری‌های شدید میان مرزبانان پاکستانی و طالبان افغانستان ریش سفیدان (روسای قبایلی) دو کشور و همچنین مسوولان مرزی بر آتش بس توافق کردند.

در این گزارش آمده است: نشست رئیسان قبال دو کشور در نقطه مرزی "کرالچی" واقع در منطقه "کُرم" با حضور مسوولان انتظامی و مرزی برگزار شد و بر آتش بس فوری توافق شد. به گفته جلال بنگش یکی از سران قبیله ای در منطقه؛ آرامش به مرز دو کشور بازگشته و به زودی تردد ساکنان به هر دو طرف مرز ازسرگرفته می‌شود.

مسوولان انتظامی پاکستان و طالبان افغانستان توافق کردند که چنین نشست‌ها برای کمک به پایداری صلح در مرز ادامه یابد و برای این مهم کمیته مشترکی نیز تشکیل شد.

ممتاز زهرا سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان جمعه گذشته درخصوص تشدید تنش‌های مرزی میان پاکستان و افغانستان از جمله گزارش‌ها پیرامون تبادل آتش در مناطق مرزی دو کشور، گفت: اسلام‌آباد نگرانی‌های جدی خود درباره اوضاع امنیتی در مرزها را به کابل منتقل کرده و همزمان آمادگی خود را برای دفاع از خاک خود در برابر هرگونه تهدید خارجی اعلام می‌کند.

نوار مرزی پاکستان و افغانستان موسوم به «خط دیورند» که ۱۲۸ سال پیش از سوی یک تبعه انگلیسی به عنوان مرز بین این دو کشور همسایه تعیین شد به اختلافی کهنه بین آنان تبدیل شده و در ماه‌های اخیر این زخم کهنه بین دو کشور سرباز زده است.

دولت اسلام‌آباد خط دیورند را به عنوان مرز بین‌المللی بین دو کشور به رسمیت می‌شناسند. اما افغان ها نظر متفاوتی داشته و سال‌هاست معتقدند، خط دیورند که در سال ۱۸۹۶ احداث شد، حاصل اقدام یک تبعه انگلیسی به نام «مورتیمور دیورند» است که بخشی وسیع از خاک افغانستان را با این خط جدا کرده و موجب اختلافات مرزی امروزی با پاکستان شده است.

پاکستان و افغانستان ماه‌های اخیر، شاهد تنش های زیادی بودند و گذرگاه های مرزی به عنوان دروازه های تجارت میان دو کشور، بارها بسته شده و مشکلات زیادی را برای تجار و مردم ایجاد کرده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

سرنگونی هواپیما در افغانستان