مجلد سوم کتاب نفیس گنجینه پاسارگاد رونمایی شد


آیین رونمایی از مجلد سوم"گنجینه ‌پاسارگاد" در محل باغ‌موزه نگارستان با همت شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان برگزار شد. به گزارش روابط‌عمومی بانک‌پاسارگاد، در مراسمی که در تاریخ 26اردیبهشت‌ماه1403 با حضور محمود سالاری معاون امور هنری، مجید قاسمی...

مجلد سوم کتاب نفیس

آیین رونمایی از مجلد سوم"گنجینه ‌پاسارگاد" در محل باغ‌موزه نگارستان با همت شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی بانک‌پاسارگاد، در مراسمی که در تاریخ 26اردیبهشت‌ماه1403 با حضور محمود سالاری معاون امور هنری، مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد، محمد خراسانی‌زاده مدیر‌‌کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شعیب حسینی مقدم قائم‌مقام موزه هنرهای معاصر تهران، علی‌اکبر امین‌تفرشی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارس‌آریان و جمعی از فرهیختگان و علاقمندان به هنر، در محل باغ موزه نگارستان برگزار شد، سومین مجلد کتاب نفیس "گنجینه پاسارگاد" رونمایی گردید.

در این مراسم علی اکبر امین تفرشی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان اندیشه تشکیل " گنجینه هنر‌های تجسمی معاصر پاسارگاد" را حاصل تفکر خلاقانه و خردمندانه دکتر مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد و در راستای ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی این بانک و گروه پاسارگاد برشمرد.

وی در ادامه افزود: با گزینش آگاهانه رشته‌های هنرهای تجسمی مدرن و معاصر به‌عنوان درگاه اصلی حمایت از هنر و هنرمندان ایران‌زمین، تأسیس گنجینه هنر‌های تجسمی معاصر پاسارگاد توسط شرکت پارس آریان آغاز گردید.

امین‌تفرشی اشاعۀ فرهنگ و هنر ایران زمین، حمایت از هنرمندان فرهیخته و تأثیرگذار هنرهای تجسمی معاصر ایران و همچنین ارتقاء جایگاه هنر ایران در سطوح بین‌المللی را از اهم اهداف و راهبردهای این حرکت و رویکرد فرهنگی و اجتماعی دانست که با استفاده و همکاری کارشناسان مجرب و خبره، به تدریج منجر‌ به ایجاد مجموعه ارزشمند و منحصر‌به‌فرد "گنجینه پاسارگاد" شده است.

مدیرعامل شرکت پارس‌آریان ضمن اشاره به روند شکل‌گیری موزه پاسارگاد از تاریخ 12‌اسفندماه1387 با 137 اثر گفت: درحال‌حاضر "موزه پاسارگاد" در محوطه باغ‌موزه تاریخی و زیبای نگارستان با در اختیار‌داشتن بیش از 610 شاهکار هنری از 171 هنرمند معاصر و با بهره‌گیری از کارشناسان خبره و مجرب، مجموعه متنوعی از بهترین شاهکارهای هنرهای تجسمی معاصر را گردهم آورده و این فرصت را در اختیار پژوهشگران، دانشجویان، اساتید دانشگاه‌ها، دوستداران و علاقه‌مندان هنرهای تجسمی معاصر ایران قرار داده تا مجموعۀ منحصر‌به‌فردی را برای مرور "تاریخ هنر مدرن ایران" در اختیار داشته باشد.

وی پس از ارائه توضیحاتی در مورد موزه، توضیحاتی در مورد آثار هنری و هنرمندانی که آثار آن‌ها به نمایش درآمده است ارائه کرد.

در ادامه مراسم محمود سالاری معاون امور‌ هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت‌های خود را با تشکر از مدیران فرهیخته‌ای که موزه گنجینۀ هنر‌های تجسمی معاصر پاسارگاد را به‌عنوان مجموعه‌ای گران‌سنگ جمع‌آوری و در اختیار عموم گذاشته‌اند آغاز کرد.

وی در ادامه گفت: در رسانه‌هایی مانند تلویزیون و سینما، کارگردان انتخاب می‌کند که شما چه صحنه‌ای را ببینید، در مدل هنرهای تجسمی نمایشگاه‌گردان نقش کارگردان را ایفا می‌کند و انتخاب می‌کند که از مجموعه آثار یک استاد کدام‌ را ببینیم. آن مولفه‌ای که باعث می‌شود یک اثر انتخاب شود حائز اهمیت است و به نظر من آن عنصر و مؤلفه، گفتمان است.

گفتمان‌ها سوار بر نشانه‌ها هستند؛ این گفتمان است که تعیین می‌کند ما چه اثری را بخریم. معمولا برگزارکنندگان نمایشگاه‌ها یک بیانیه می‌نویسند و اعلام می‌کنند که با چه مؤلفه‌هایی یک اثر را انتخاب کرده‌اند.

سالاری در پایان ضمن تبریک دهه کرامت و میلاد امام رضا (ع) افزود: همه ما ذیل عنایات این بزرگوار هستیم، امیدوارم در این دهه هنر، فرهنگ و فضیلت‌های این مملکت روز‌به‌روز بیش از پیش متجلی شوند و ما از دیدار هم‌جواری و هم‌صحبتی با هنرمندان بیشتر بهره‌مند شویم.

در ادامه مراسم مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد صحبت‌های خود را با اشاره به رضوی‌بودن گروه پاسارگاد آغاز کرد و پس از قرائت صلوات خاصه امام رضا(ع) افزود: راهبران کلان بانک پاسارگاد از ابتدا این عهد با اهل بیت را به عنوان عهد ناگسستنی خودشان مطرح کرده‌اند. با استعانت حضرت از امام رضا(ع) از ایشان در جهت اجرای دقیق بانکداری اسلامی که کار بسیار سختی است مدد خواستیم؛ الحمدلله ضمن رعایت این اصول در بین هزار بانک برتر دنیا رتبه دویست‌وپنجم را کسب کرده‌ایم که این برای ما افتخار بزرگی است. همچنین در بین بانک‌های خاورمیانه از نظر بازدهی دارایی و بازدهی سرمایه در جایگاه اول هستیم.

قاسمی ضمن اشاره به اهمیت فرهنگ، هنر و ادب کشور گفت: یکی از مسائلی که بانک پاسارگاد از ابتدا وجهه همت خودش قرار داده است مسائل مهم فرهنگی بود. پیامی که در بطن آثار هنری وجود دارد اصل فرهنگ و هنر و تاریخ یک جامعه است.

مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به چگونگی انتخاب نام بانک پاسارگاد از میان 1198 نام با کمک اساتید برجسته زبان‌شناسی باستانی و مشورت با اساتید خبره و بزرگانی هم‌چون مرحوم آقای دکتر حبیبی، تأکید داشتند که تاریخ چند هزار سالۀ ما یک تاریخ توحیدی است. تاریخی که مزین به دین مبین اسلام است و این اعتقادات مایه افتخار ماست. در چنین چارچوبی و با این اعتقادات ما شروع به فعالیت بانک پاسارگاد و فعالیت‌های فرهنگی کردیم.

وی در ادامه افزود: اولین کار مهمی که ما انجام دادیم، ورود به اقتصاد هنر بود و علت ورود ما به این حوزه‌، گرامیداشت بزرگان خلاق این هنرها بود تا بتوانیم اقتصاد هنر را رونق بخشیم. در این چارچوب بحث‌ها و مسائل مختلفی مطرح می‌شود. هدف اصلی ما این بود که آیندگان و هنرمندان جوان امروز ما با مشاهده مراقبت و تجلیل از آثار گذشتگان، تشویق شوند که آثار خودشان را به روی کاغذ و تابلو بیاورند. الحمدلله در مسیری قرار گرفتیم که پاسخ‌های مناسبی دریافت کردیم و آثار بسیاری از هنرمندان به‌خصوص جوانان برای ما ارسال شده است. ما به‌نوبۀ خود از آنها تجلیل می‌کنیم و اگر حمایتی نیاز داشته باشند از آن‌ها حمایت خواهیم کرد تا در این مسیر موفق باشند. در ادامه همین مسیر مصحف شریف خراسان که به خط مرحوم طباخ خطاطی شده است و از بی‌نظیرترین مصحف‌هایی است که در تاریخ خطاطی قرآن خلق شده است مورد توجه و حمایت بانک قرار گرفت.

قاسمی در ادامه گفت: هم اکنون یکی از بحث‌هایی که با جدیت در حال پیگیری آن هستیم بازسازی دارالفنون در تاریخ علم و فرهنگ کشور است، ما اولین دارالفنون کشور را در مهم‌ترین مرکز دفاعی کشور در شهرستان دزفول ساختیم. از اهمیت دفاع در دزفول باید به این نکته اشاره کرد که اگر دزفول و جوانان دزفولی نبودند و عراقی‌ها را پشت کرخه متوقف نکرده بودند خوزستان در همان هفته اول از ایران جدا می‌شد و این‌که هنوز خوزستان در خاک ایران عزیز جای‌گیر است نتیجه غیرت جوانان دزفولی بود. افتتاح دارالفنون در آن شهر به احترام همین جوانان است. دومین دارالفنون در شهرستان اردبیل که خاستگاه و محل تقویت تفکر شیعی ما است در مساحت 10 هزار متر مربع جهت استفاده مقطع متوسطه برای پسران و دختران عزیزمان ساخته‌ایم. این در حالی است که این مسیر در مراکز استان‌ها ادامه خواهد داشت.

مدیر‌عامل بانک پاسارگاد با تأکید‌ بر بی‌تفاوت نبودن گروه پاسارگاد به آثار تاریخی کشور عزیزمان، به جمع‌آوری شاهنامه شاه‌طهماسبی که اوراقش پراکنده شده بود اشاره کرد که با همت مرحوم آقای دکتر حبیبی و فرهنگستان هنر جمع‌آوری و با حمایت بانک به شکل بسیار فاخری به چاپ رسید.

قاسمی با تأکید بر اهمیت فعالیت‌های فرهنگی به ساخت ۲۲ کتابخانه‌ و بیش از 56 مدرسه در مناطق محروم کشور توسط بانک پاسارگاد اشاره کرد و در این خصوص گفت: بنا داریم که اجازه ندهیم فرزندان با استعداد این مرز و بوم که بنابر جبر جغرافیایی در شهرستان‌های محروم ساکن شده‌اند، همچنان محروم باقی بمانند. تمام این فعالیت‌ها در حیطه انجام وظیفه مسئولیت اجتماعی بانک پاسارگاد بوده است و هدف ما هم حمایت اقتصادی از هنر و هنرمند و ارزش‌آفرینان این مرز و بوم می‌باشد.

وی در پایان با اشاره به تاریخ ارزشمند کشور عزیزمان و اهمیت زنده نگاه‌داشتن و انتقال آن به نسل‌های بعدی به صحبت‌های خود پایان داد.
شایان ذکر است در راستای توسعه و گسترش فرهنگ هنرهای تجسمی معاصر، بانک پاسارگاد تاکنون دو مجلد از مجموعه آثار موجود در موزه را به شیوهای مناسب و فاخر و به دو زبان فارسی و انگلیسی تحت عنوان "گنجینه پاسارگاد" به زیور طبع آراسته و در این مراسم با کمال افتخار مجلّد سوم "گنجینه پاسارگاد" جهت معرفی هنرمندان و شاهکارهای هنری خلق‌شده توسط آنان، به دوستداران هنرهای تجسمی تقدیم گردید.

لینک کوتاه کپی لینک

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تمدید مجوز قبولی اتکایی بیمه پاسارگاد برای هفدهمین سال پیاپی