عرض اندام جنگنده کان ترکیه برای اف 35؛ آنکارا روی دست واشنگتن بلند شد


عرض اندام جنگنده کان ترکیه برای اف 35؛ آنکارا روی دست واشنگتن بلند شد

جنگنده‌های نسل پنجم ترکیه، موسوم به KAAN، تا سال ۲۰۲۸ به نیروی هوایی ترکیه تحویل داده خواهد شد. این جنگنده که به عنوان جاه طلبانه‌ترین پروژه ترکیه در عرصه فناوری‌های هوا فضا یاد می‌شود، اولین پرواز خود را در فوریه و دومین پرواز خود را در اوایل این ماه به پایان رساند.

اخیرا" تصاویری از تست نخستین جنگنده بومی نسل پنجم ترکیه موسوم به‌کان Kaan منتشر شده است، جنگنده‌ای که به نظر می‌رسد به رقیب سرسختی برای اف-۳۵ تبدیل شده است.

به گزارش اقتصادنیوز، ترکیه اخیرا تست نخستین جنگنده بومی خود موسوم به‌کان (Kaan) را انجام داده است؛ جنگنده‌ای از نسل پنجم که توان رقابت با جنگنده‌های F-35 آمریکا را دارد و مجهز به تسلیحات پیشرفته‌ای است که امکان انجام نبردهای هوایی و حملات فراصوت دقیق را برایش فراهم می‌کند.

اوراسیاتایمز در گزارشی در معرفی این جنگنده بومی ترکیه، آوره است که «جنگنده‌های نسل پنجم ترکیه، موسوم به KAAN، تا سال ۲۰۲۸ به نیروی هوایی ترکیه تحویل داده خواهد شد. این جنگنده که به عنوان جاه طلبانه‌ترین پروژه ترکیه در عرصه فناوری‌های هوا فضا یاد می‌شود، اولین پرواز خود را در فوریه و دومین پرواز خود را در اوایل این ماه به پایان رساند.»

تمل کوتیل، مدیرکل صنایع هوافضای ترکیه، اخیراً اعلام کرد که «این شرکت تا سال ۲۰۲۸ حداقل ۲۰ فروند هواپیمای نسل پنجم KAAN را تحویل می‌دهد. این خبر ممکن است تعجب‌آور نباشد، اما ادعاها در مورد توانایی این جت جنگنده تیتر خبرها شده است.»

کوتیل در گفتگو با یک نشریه محلی، روزنامه ترکیه، در جریان رویدادی در آنکارا مدعی شد: «این هواپیما بهتر از F-35 (آمریکا) است. F-35 توانای حمل شش تن مهمات را دارد اما این جنگنده‌های نسل جدید توانایی حمل ۱۰ تن مهمات را دارد، در مقایسه با تک موتور F-35 دارای دو موتور است که انرژی بیشتری را در اختیار آن قرار داده است.»

کوتیل همچنین در مورد اهداف آینده این پروژه گفت: «قصد داریم تا سال ۲۰۲۸ تعداد ۲۰ هواپیمای KAAN را تحویل بدهیم. همچنین بین سال‌های ۲۰۳۰ تا ۲۰۳۳ بسیاری دیگر را تحویل خواهیم داد و ناوگان ترکیه شامل صدها هواپیمای KAAN خواهد بود.»

نکته جالب توجه اینجاست که پس از گزارش کوتیل، ناظران ارتش طرفدار ایالات متحده در رسانه‌های اجتماعی به این اظهارات واکنش نشان داده و تاکید کردند «جنگنده F-35 نیز توانایی حمل ۶ تا ۱۰ تن محموله را دارند»

اخراج ترکیه از کنسرسیوم جنگنده F-35

آنکارا در حالی نخستین جنگنده بومی نسل پنجم خود را آماده پرواز کرده است که چندی پیش بخشی از کنسرسیوم جنگنده F-35 بود و در حال توسعه قطعات این هواپیمای رادارگریز نسل پنجم بود. اما در سال ۲۰۱۹ به دنبال خرید سامانه پدافند هوایی اس-۴۰۰ روسیه از این برنامه اخراج شد. این اخراج، رجب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه را خشمگین کرد، او سپس مجوز توسعه بومی یک هواپیمای نسل پنجم را برای پر کردن شکاف توانایی کلیدی در نیروی هوایی این کشور داد.

پس از چندین سال کار اختصاصی بر روی طراحی و توسعه این هواپیما، KAAN اولین پرواز خود را در ژانویه ۲۰۲۴ انجام داد و راه را برای ترکیه هموار کرد تا به یکی از معدود کشورهایی تبدیل شود که برخلاف اکثر کشورهای ناتو، هواپیمای نسل پنجم خود را توسعه داده است.

در اوایل سال جاری، گزارش‌هایی مبنی بر تلاش آمریکا برای ترغیب ترکیه به کنار گذاشتن سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه و تغییر قرارداد با اف-۳۵ منتشر شد. با این حال، با شکل گیری KAAN، دولت ترکیه ظاهراً این مذاکرات را قطع و از آمریکا درخواست غرامت کرد.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه به همتای آمریکایی خود گفته است که «آنکارا بر «غرامت» برای F-35‌ها پافشاری دارد. »

همچنین یاشار گولر، وزیر دفاع ملی ترکیه گفته است «آنکارا معتقد است «می‌تواند پولی را که برای F-35 پرداخت کرده است، پس بگیرد و این مذاکرات ادامه دارد.»

طبق اعلام مقامات ترکیه، آنکارا به دنبال صادرات این هواپیما به کشورهای دیگر است و این می‌تواند سیاست خارجی آمریکا و فروش اف ۳۵ را مختل کند.

ویژگی جنگنده نسل پنجم‌کان

اما جنگنده بومی ترکیه چه ویژگی‌هایی دارد؟ با توجه به هوش مصنوعی (AI) و کمک شبکه عصبی، این هواپیمای جنگی می‌تواند قابلیت‌های جنگی را افزایش دهد. این جنگنده توانایی نبرد هوا به هوا را با سلاح‌های نسل بعدی دارد و با سرعت مافوق صوت به ضربات دقیق از قفسه‌های سلاح داخلی برسد.

اگرچه وظیفه اصلی KAAN برتری هوایی است، اما می‌تواند ماموریت‌های حمله زمینی را نیز انجام دهد. در نقش هوا به هوا، این هواپیما به موشک Bozdoğan ترکیه، موشک پیشرفته هوا به هوای کوتاه برد AIM-9X (ASRAAM)، MBDA Meteor و MICA، رسانه پیشرفته AIM-120 Raytheon، موشک هوا به هوا برد (AMRAAM) و موشک بومی گوکدوغان مجهز است.

این هواپیمای جنگنده دارای یک غلاف شناسایی جدید برای استفاده در تسلیحات هوا به زمین خواهد بود و عمدتاً از مهمات هدایت‌شونده دقیق کوچک (PGM) مانند تولون جدید Aselsan استفاده می‌کند. همچنین، این هواپیما قادر به حمل موشک کروز TÜBİTAK SAGE SOM-J خواهد بود. این موشک در ابتدا برای حمل داخلی توسط F-35A در نظر گرفته شد و دارای سطوح کنترلی تاشو و تقویت کننده است.

TF Kaan جدید دارای نیروی محرکه و آیرودینامیک پیشرفته، شعاع رزمی بهینه، سطح مقطع راداری کم، همجوشی حسگرها، سنسورهای پیشرفته و چندطیفی داخلی (EW و RF/IR)، استقلال، سوپرکروز، قابلیت‌های پیوند داده پیشرفته برای فعال‌سازی شبکه خواهد بود.

ترکیه همچنین در حال ساخت موتورهای جت TF6000 و TF10000 بومی است، چرا که ممکن است با توجه به پیچیده شدن روابط واشنگتن و آنکارا، تحویل F۱۱۰ برای KAAN توسط دولت آمریکا وتو شود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تحلیلگر عرب: میانجی ها چرا ترسیده اند؟ + فیلم