بارش‌های بهاری امسال غیر طبیعی است؟


بارش‌های بهاری امسال غیر طبیعی است؟

بارش‌های بهاری امسال باعث شده که بسیاری آن را غیر عادی بدانند ولی رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی این بارش‌ها را طبیعی می‌داند و می‌گوید: در سال‌های گذشته هم از این نوع بارش‌های نقطه‌ای داشتیم.

بارش‌های بهاری امسال غیر طبیعی است؟

به گزارش راهبرد معاصر، باران رحمت است و نعمت، آن هم برای کشور خشکی مثل ایران. اما این بارش‌ها زیادتر از حد که شود باعث دردسر می‌شود. بارش‌های بهاری امسال همه را به این فکر انداخت که آیا این بارش‌هاغیر طبیعی است؟

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: غیر از جنوب شرق در هیچ منطقه دیگری بارش غیر متعارف نداشته‌ایم. بارش‌هایی که در خراسان رضوی و شهر مشهد اتفاق افتاد بارش بهاری بود، در این شهر رشد ابر کومولونیمبوس را داشتیم،«معمولاً رعد و برق و بارندگی‌های شدیدی از قبیل باران، برف و تگرگ توسط این ابر به وجود می‌آیند»، هشدار سطح زرد از 2 روز قبل و با توجه به شدت سامانه از یک روز قبل هشدار نارنجی صادر شده بود.وی ادامه داد: تولید بارش به رنگ‌های مختلف یک چند ضلعی است که یک ضلع آن احتمال وقوع پدیده و ضلع دیگر خسارات محتمل است. بارش مشهد 32 میلیمتر و در بعضی مناطق تنها 7 میلیمتر بوده و همه شهر مشهد هم درگیر این بارش‌ها نبود و فقط برخی از مناطق درگیر باران بودند.با 32 میلیمتر بارش نباید این خسارات به بار می‌آمد، بارش‌هایی که در سیستان و بلوچستان و نیمه جنوبی کشور منجر به اعلام هشدار قرمز شد بالای 200 میلیمتر بود؛ با 30 نباید این اتفاقات بیفتد.


رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی تشریح کرد: چیزی که باعث شد به این بارش‌ها دامن زده شود، وضعیت ترمودیناکی جو بود که از لحاظ دمایی و رطوبتی شرایط مساعدی را برای این بارش‌ها به خصوص در بخش‌هایی از شهر مشهد و خراسان رضوی فراهم می‌ساخت.

وی در رابطه با ادامه بارش‌ها گفت: بارشهای بهاری مکانیزم خاصی دارند که علاوه بر عوامل بزرگ مقیاس،«عوامل سینوپتیکی» و عوامل محلی مثل نحوه چینش دما و رطوبت هم در آن دخالت دارند، مثلاً در نقطه‌ای باران شدید می‌بارد و چند کیلومتر آن طرف‌تر اصلاً باران نمی‌بارد. در مناطق کوهپایه‌ای و کوهستانی صعود هوا منجر به تشدید بارش‌ها می‌شود و در دامنه کوه‌ها بارش‌ها شدیدتر است.

ضیاییان ادامه داد: بارش نقطه‌ای و ناگهانی را در این هفته به ویژه در نوار شمالی کشور، استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و استان‎‌های نوار ساحلی شمال تا آخر هفته مراقب باشند چون امکان دارد بارش ناگهانی ر در این مناطق داشته باشیم. وی بیان کرد: بارش‌های بهاره همیشگی بوده است، بارش‌های نقطه‌ای را هم به تناوب و در فراوانی همیشه داشته‌ایم، در مشهد بارش به علاوه ی عوامل دیگر منجر به خسارات شدید شده است.با این حال بارش شدید نقطه‌ای را در اغلب سال‌های ایران داشته‌ایم./ فارس


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ویدئو/ وقتی گربه dsh و دلفین باهم بازی می کنند!