تامین سرمایه نوین دست به ابتکار زد!


تامین سرمایه نوین دست به ابتکار زد!

مدیرعامل تامین سرمایه نوین با اشاره به اثر انتشار اوراق سپرده ۳۰ درصدی بر «تنوین» از انتشار اوراق با نرخ بهره شناور برای اولین بار در این شرکت خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، مجتبی عزیزیان، مدیرعامل تنوین، در نشست خبری با اصحاب رسانه به چالش‌های شرکت‌های تامین سرمایه اشاره کرد و گفت: صدور مجوزها برای انبوهی از گروه‌های مالی، فضای چالشی برای شرکت‌های تامین سرمایه ایجاد کرده به طوری که بسیاری از گروه‌های مالی می‌توانند بخش قابل توجهی از فعالیت‌های تامین سرمایه‌ها را به انجام برسانند.

او ادامه داد: چالش دیگر تامین سرمایه‌ها تحت مالکیت قرار گرفتن بانک‌ها یا حمایت نهادها بود که ورود منابع صرفاً از طریق بانک‌ها یا سهامداران صورت می‌گرفت. به دلیل افزایش نرخ بهره طی سال گذشته و متناسب با آن افزایش مشکلات بانک‌ها در اضافه برداشت از بانک مرکزی، امکان کمک به سهامداران در تجهیز منابع را نداشتند.

عزیزیان با اشاره به اینکه تامین سرمایه نوین در سال گذشته دارایی تحت مدیریت صندوق‌های خود را به ۱۲ درصد افزایش داده اظهار کرد: تلاش شرکت بر این است که پلتفرم مستقل از شبکه بانکی داشته باشد تا استقلال از منابع بانکی را به دست آورد.

او با تاکید بر اینکه سیاست انتشار و مدیریت اوراق در صندوق‌های تحت مدیریت این شرکت است گفت: در سال گذشته، سیاست‌های جدیدی در خصوص اوراق تعریف شد. نخست اینکه اوراق منتشرشده به صندوق خود وارد نمی‌شد و حدود ۵۰ درصد اوراق در بازار به فروش رسید. دوم اینکه، ما اوراق بی‌کیفیت را با اوراق باکیفیت‌تر جایگزین کردیم. همچنین، برای اولین بار در کشور، اوراق با نرخ شناور منتشر کردیم که کمک می‌کند با توجه به شرایط بازار، بازده مورد انتظار نیز تغییر کند.

تاثیر اوراق ۳۰ درصدی بر «تنوین»

مدیرعامل تامین سرمایه نوین به تاثیر افزایش نرخ تامین مالی با انتشار اوراق سپرده ۳۰ درصدی بر عملکرد "تنوین" اشاره کرد و گفت: این شرکت بعد از انتشار اوراق گواهی ۳۰ درصدی در بین تامین سرمایه‌های دیگر کمترین خروجی را داشت که این امر به تمرکز سیاست‌ها بر تامین و تجهیز منابع خرد پایدار بازمی‌گردد. طی بهمن و اسفند سال گذشته بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان ورود منابع به صندوق‌ها صورت گرفت. باید توجه داشت در بلندمدت اثر رقابتی نرخ‌ها در بازار چالش‌هایی ایجاد کرده و برای منابع خرد هم جابه‌جایی پول ارزشمند می‌شود.

او تصریح کرد: در بحث نرخ تامین مالی برای جذب منابع باید بدون تغییر نرخ‌ها، سیاست‌ها به سمت ذی‌نفع بودن یا منافع افراد در ازای ابزار متمایل باشد. به عنوان مثال می‌توان منابع را با نرخ کمتری تجهیز کرد و در مقابل انتشار اوراق داشت. صدور مجوز صندوق‌های ETF از بعد تنوع به تامین سرمایه‌ها برای تامین مالی کوتاه‌مدت و رقابت با بانک‌ها کمک می‌کند.

پیش‌بینی سود تامین سرمایه نوین

مدیرعامل تنوین درباره شناسایی سود شرکت گفت: در سال گذشته در بحث شناسایی سود دچار کاهش بوده‌ایم و بر همین اساس ما بر آن شدیم در بحث ساختار تغییراتی ایجاد کنیم. با توجه به تغییر رویکرد مدیریتی و ایجاد زیرساخت‌های مهندسی‌شده در سال جاری پنج برابر سود تا چهار سال آینده برای شرکت تامین سرمایه نوین پیش‌بینی می‌شود.

او به انتشار اوراق با نرخ بهره شناور برای اولین بار اشاره کرد و افزود: علاوه بر سیاست فعال در معاملات اوراق طی سال گذشته، تامین سرمایه نوین برای اولین بار اوراق با نرخ بهره شناور منتشر کرد. این سیاست در مدیریت ریسک صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت کمک بسزایی خواهد کرد و با توجه به شرایط بازار، بازده مورد انتظار اوراق هم با نرخ تورم تغییر می‌کند.

عزیزیان تصریح کرد: در ساخت درآمد تداوم نکته مهمی به شمار می‌رود. طی سال جاری کاهش سودی ناشی از هزینه‌کرد بابت اصلاح پرتفوی جاری صندوق‌ها شناسایی شد.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین در خصوص افت سود تنوین گفت: تنوین برای سال مالی ۱۴۰۲ معادل ۱۲۰۰ میلیارد تومان سود شناسایی کرد که در مجمع پیش رو برای تقسیم آن تصمیم‌گیری می‌شود. باید توجه داشت این شرکت می‌تواند مستقل از نرخ تورم، طی بازه زمانی سه‌ساله به میزان پنج درصد افزایش سود پیدا کند.

عزیزیان اظهار کرد: در شهریور ۱۴۰۱ شرکت معادله‌ای سنگین از طریق فروش اوراق دولتی با سه بانک اقتصاد نوین، ملل و آینده کرد و هزینه پذیره‌نویسی آن شناسایی شد و با ارزش اسمی بالاتر به فروش رساند که سود آن دیگر تکرار نمی‌شود.

او توضیح داد: متوسط نرخ انتشار اوراق در سال گذشته ۳۳ درصد بود، اما امسال برآورد می‌شود این نرخ به ۴۳ درصد برسد. این افزایش ناشی از استفاده از سیستماتیک کردن سیستم‌های مدیریتی است که در راهکارهای ما موثر واقع شده است.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین افزود: تنوین به انتشار اوراق و مدیریت دارایی در بازه زمانی بلندمدت فکر می کند.این شرکت سال گذشته اوراق کمتری منتشر کرد و این اقدام سود سال‌جاری را رقم زد.

تغییر فعالیت پنج صندوق در دستور کار

عزیزیان با اشاره به سیاست‌های درآمدی و سودسازی توضیح داد: با توجه به اینکه این تامین سرمایه تحت مالکیت بانک قرار دارد امکان تاسیس صندوق جدید وجود نداشت. بنابراین برای حفظ aum تغییر موضوع و ایجاد صندوق‌ها مد نظر قرار گرفت.

مدیرعامل تنوین به تغییرات و تحولات جاری در صندوق‌های این شرکت اشاره کرد و گفت: در حال تغییر موضوع فعالیت پنج صندوق فعلی هستیم که این تغییرات پیچیده‌تر از تاسیس صندوق‌های جدید است. یکی از نکات بسیار مهم در مدیریت تامین سرمایه، تنوع محصولات مالی است. طراحی ابزارهای مالی متنوع که بتوانند در شرایط مختلف بازدهی ثابتی داشته باشند، از سیاست‌هایی است که در تامین سرمایه نوین در حال اجراست.

او ادامه داد: هزینه‌های بازاریابی تامین سرمایه نوین تغییراتی نداشته است و این تغییرات در صورت‌های مالی شرکت عمدتاً مربوط به کارگزاری‌هاست و ارتباطی با تامین سرمایه نوین ندارد. اما از بعد توسعه، تغییرات جدی‌ در تامین سرمایه نوین وجود دارد که شامل افزودن واحدهای تحلیل، ریسک و تحقیق و توسعه است.

عزیزیان تصریح کرد: رتبه اکثر صندوق‌ها به طور متوسط نصف شده که نشانه خوبی است. با توجه به شرایط اقتصادی و بازار سرمایه تنوعی در صندوق‌های زیرمجموعه ایجاد کردیم که برای شرکت سودآوری خواهد داشت.

مدیرعامل تامین سرمایه نوین در آخر گفت: شرکت در حال مطالعه در زمینه بازار سرمایه‌گذاری جایگزین است و قصد داریم وارد حوزه‌هایی شویم که شرکت‌های دیگر هنوز به آنها ورود نکرده اند. یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی که در حال مطالعه برای ورود به آن هستیم ، حوزه نفت است که ارزش افزوده بسیار زیادی به تامین سرمایه نوین اضافه خواهد کرد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

گام‌های عملی و برنامه‌های اجرایی بیمه دی برای حمایت از شبکه فروش