گزارش تصویری| بالگرد بل412 چه ویژگی‌هایی دارد؟


گزارش تصویری| بالگرد بل412 چه ویژگی‌هایی دارد؟

بل ۴۱۲ (Bell ۴۱۲) بالگردی دو موتوره، چهار ملخه و چندمنظوره است که از معروف‌ترین و خوش‌نام‌ترین محصولات شرکت آمریکایی بل به شمار می‌رود. این بالگرد در ناوگان هوایی هلال احمر کشورمان استفاده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بالگرد بل ۴۱۲ که ایمن‌ترین بالگرد عملیاتی درون کشور به شمار می‌رود، نسخه ارتقایافته‌ای از بالگرد بل ۲۱۲ است و تفاوت اصلی آن‌ها در روتور اصلی چهار پره کامپوزیت است. این بالگرد دو توربین دارد که در بین بالگردهای غیرنظامی و نظامی بسیار معمول است و ۱۴ سرنشین را حمل می‌کند.

کشورهای کانادا، ایتالیا و ژاپن از این هواگرد استفاده می‌کنند. از زمان معرفی بل ۴۱۲ در سال ۱۹۷۹ (۱۳۵۸) بیش از ۱۳۰۰ فروند از آن تولید شده و چندین بار ابزارهای ناوبری و الکترونیک کابین خلبان آن ارتقا یافته است.

گزارش تصویری| بالگرد حامل رئیس جمهور، بل۴۱۲ چه ویژگی‌هایی دارد؟

توسعه این بالگرد اواخر دهه ۱۹۷۰ با ارتقای بل ۲۱۲ آغاز شد. در نسخه ارتقایافته، روتور اصلی چهارپره پیشرفته‌تری که قطر کمتری دارد، جایگزین روتور دو پره ۲۱۲ شد. نمونه اولیه بل ۴۱۲ برای اولین بار در آگوست ۱۹۷۹ (مرداد ۱۳۵۸) پرواز کرد. مدل ۴۱۲ نسخه ویژه ۴۱۲SP هم داشت که دارای ظرفیت سوخت بیشتر، وزن برخاست بالاتر و ترتیب صندلی‌های اختیاری بود. درنهایت در سال ۱۹۹۱، نوع ۴۱۲HP (با عملکرد بالا) که از گیربکس بهبودیافته بهره می‌برد، جایگزین نسخه SP شد.

این بالگرد دو موتوره می‌تواند با بیشترین سرعت کروز (پرواز پایدار) ۲۲۸ کیلومتر بر ساعت تا ۳٫۸ ساعت پرداز کند و برد مطمئن پرواز ان ۶۶۹ کیلومتر است. این بالگرد می‌تواند حتی در صورت از دست دادن یکی از موتورها، به پرواز ادامه دهد. بل ۴۱۲ می‌تواند تا ۲۰۴۱ کیلوگرم بار خارجی (Cargo hook) را هم حمل کند. نصب بالابر (Hoist) با ظرفیت ۲۷۲ کیلوگرم نیز از دیگر قابلیت‎‌های این هواگرد است.

شایان ذکر است که از بهمن ۱۳۹۳، مهندسان هوایی کشور با تکیه بر دانش بومی توانسته‌اند تعمیرات اساسی و اوورهال چند فروند از بالگردهای بل-۴۱۲ را داخل کشور انجام دهند و آن‌ها را به جمعیت هلال احمر کشور تحویل دهند.

۵۴۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1908657

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آواز ماندگار؛ تمرین آواز استاد محمدرضا شجریان با همایون در 9 سالگی/ بنازم به این صدا ک...