شبی برای ابوالفضل جلیلی، جمشید هاشم پور و سعید آقاخانی در اختتامیه جشنواره فیلم اقوام


شبی برای ابوالفضل جلیلی، جمشید هاشم پور و سعید آقاخانی در اختتامیه جشنواره فیلم اقوام

جشنواره فیلم اقوام ایرانی با معرفی برگزیدگان و تقدیر از ابوالفضل حلیلی، جمشید هاشم پور و سعید آقاخانی به پایان رسید.

شبی برای ابوالفضل جلیلی، جمشید هاشم پور و سعید آقاخانی در اختتامیه جشنواره فیلم اقوام

به گزارش ایران اکونومیست، به نقل از روابط عمومی جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، آیین اختتامیه این رویداد سینمایی، غروب روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت مصادف با روز ایران‌شناسی با حضور جمعی از مدیران فرهنگی، هنرمندان و اهالی رسانه در پردیس سینمای باغ کتاب تهران برگزار شد.

فرزاد حسنی، مجری برنامه در ابتدای این مراسم با اشاره به اخبار مربوط به وقوع سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهان او گفت: «همگی در لحظات استرس‌زایی به سر می‌بریم و امیدواریم با اعلام اخبار خوب این اضطراب به پایان برسد.»
در ادامه کلیپی از جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی پخش شد.

*سینمای اقوام سینمای ملی است*

مهدی حیدری مدیر جشنواره طی سخنانی بیان کرد: «حضور تک‌تک شما را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این جشنواره در سال‌های آینده تداوم داشته باشد. با افتخار امشب چهره‌ بزرگان سینمای کشور را در این جمع می‌بینیم. کسانی که یک عمر به‌پاس تلاش بی‌سابقه در هنر سینمای کشور قبول زحمت کردند و امروز ما افتخار میزبانی این عزیزان را در این مراسم داریم.»

او ادامه داد: «در چهار روز بیش از ۱۷۰ اثر سینمایی، کوتاه، مستند، انیمیشن و نماهنگ در سه سالن پردیس سینمایی باغ کتاب تهران به نمایش درآمد. در بخش مستند ۶۳ اثر داوری شدند، در بخش فیلم کوتاه نیز ۶۵ اثر، در بخش پویانمایی ۱۳ اثر، در بخش نماهنگ ۱۲ اثر و در بخش سینمایی ۱۶ اثر داوری شدند. افتخار داشتیم که هیئت انتخاب بسیار درخشانی ما را همراهی کردند. بیش از ۲۸ داور سینمایی این آثار را مورد داوری قرار دادند، افرادی که اسم هرکدامشان وزنه‌ای در سینمای کشور است و این افتخاری برای ما بود.»

مدیرمسئول موسسه فرهنگی هنری فصل هنر از بنیاد ایران‌شناسی تشکر کرد و گفت: «از شخص دکتر رجبی دوانی که چند ماه است پذیرای این جشنواره و در کنار آن هستند و همراه موسسه فرهنگی و هنری فصل هنر کوشیدند جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی در شان اقوام برگزار شود، تشکر ویژه دارم. تشکر می‌کنم این مجموعه در کنار ما قرار گرفت و موسسه ما در کنار بنیاد ایران‌شناسی این جشنواره را پیش برد.»

حیدری همچنین بیان کرد: «اتفاق خوبی برای جشنواره رخ داد و در دور اول به خاطر حضور هنرمندان عزیز، فیلمسازان و تمام کسانی که به جشنواره اعتماد کردند دیده شد و با قدرت تمام و با افتخار اولین سالگرد خود را جشن می‌گیرد و از همین حالا به دوره‌های بعدی فکر می‌کند. امروز شاهد برداشت محصولی هستیم که به ثمر رسیده است. سینمای اقوام سینمای ملی است، برای تمام مردم ایران است و بدون هرگونه سیاست‌ورزی، سینمایی است که به درخواست هنرمندان در عرصه اقوام مشغول فعالیت است.»

او با ذکر مطلبی از بهروز شعیبی، یکی از داوران بخش فیلم کوتاه داستانی و انیمیشن جشنواره ادامه داد: «شعیبی در شب پایان داوری‌ها به من گفت: "من بیش از بیست سال است در جشنواره‌های مختلف داوری می‌کنم و این اولین جشنواره‌ای است که در شب جمع‌بندی یک نفر هم با ما تماس نگرفت و فیلمی را سفارش نکرد." ما به این افتخار می‌کنیم که رأی‌هایی که امشب خوانده می‌شود، فقط و فقط از دل جمع‌بندی جلسه داوران برآمده است و دوست داریم این جشنواره را در سال‌های آینده تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های سینمایی کشور کنیم.»

*اقوام بزرگ ایرانی فقط در تاریخ خلاصه نمی‌شوند*

در ادامه این مراسم محمدحسین رجبی دوانی رئیس بنیاد ایران‌شناسی و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی فیلم اقوام نیز با حضور بر روی سن، ضمن خوشامدگویی و تبریک سالروز تولد امام رضا (ع) بیان کرد: «امشب مراسم اختتامیه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی را جشن می‌گیریم و امیدوارم که اخبار خوبی از صحت و سلامت ریاست جمهوری به گوش ما برسد و مردم عزیز آرامش داشته باشند. وظیفه خود می‌دانم از همه عزیزانی که حضور مؤثر در برپایی این جشنواره داشتند تشکر کنم، همه عزیزانی که آثار خود را در حوزه‌های گوناگونی که اعلام خواهد شد به جشنواره ارسال کردند و هیئت داوران و همه عوامل اجرایی که حضورشان برای ما بسیار ارزشمند است.»

او همچنین عنوان کرد: «از برادران حیدری تشکر می‌کنم که این ایده را با خود به بنیاد ایران‌شناسی آوردند و چند ماه است که برای برپایی این جشنواره که اولین تجربه ما نیز بود، در کنار ما بودند. تشکر می‌کنم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران که در ارتباط با برگزاری این جشنواره ازنظر مادی و معنوی ما را حمایت کردند تا این جشنواره به سرانجام رسید. از عزیزان پردیس سینمایی باغ کتاب که در چهار روز زحمت کشیدند نیز تشکر می‌کنم.»

رجبی دوانی با بیان این که اقوام بزرگ ایرانی فقط در تاریخ خلاصه نمی‌شوند، گفت: «اقوام سربلند ایرانی در حماسه‌سرایی‌ها و حماسه‌سازی‌های بزرگ سابقه طولانی و در دفاع از مرز و بوم این کشور سوابق درخشانی دارند. آذری‌ها در دفاع از ایران مقابل تهاجم روس‌ها بس درخشان هستند. شمالی‌ها در مقابل متجاوزان انگلیسی حماسه بزرگی آفریدند. سیستانی‌ها از دیرباز اسطوره‌سازی کردند و نقش‌آفرینی داشتند. اقوام سربلند ایرانی در حوزه علم، فرهنگ، شعر، ادب، هنر و صنعت دارای سابقه‌ای بس درخشان هستند. اقوام بزرگ ایرانی در همه فضیلت‌های اخلاقی از ایثار و جان‌فشانی و انسان‌دوستی، برادری، صفا و صمیمیت در طول تاریخ نام‌آور بوده‌اند.»
او اظهار کرد: «هنرمندان عزیز بیاییم اقوام بزرگ ایرانی را در حوزه‌های گوناگون بشناسیم. چهره‌های بزرگ علمی ما که از این اقوام سربلند بر خواسته‌اند، هنرمندان و شاعران بزرگ افتخارات عظیمی دارند و سربلند هستند. اگر اقوام سربلند ایرانی که ریشه ملت ایران و وارث تداوم و ماندگاری کشور نبودند، با توجه به حوادث سهمگینی که در طول تاریخ در عرصه‌های گوناگون به این کشور رفته است، ایران فرو می‌پاشید. ما به ایرانی بودن خود افتخار می‌کنیم و بر خود واجب می‌دانیم با افتخار از هر آنچه سربلندی اقوام ایرانی در جامعه خودمان و بین‌الملل را نشان دهد حمایت کنیم. جا دارد از فرهیختگان، دانشگاهیان و هنرمندان سراسر کشور که در ارتباط با جنایات صهیونیستی و مردم مظلوم غزه دفاع کردند و موضع گرفتند حمایت کنیم.»

در ادامه مراسم محمد معتمدی خواننده سرشناس کشور به اجرای قطعاتی پرداخت.

برندگان بخش فیلمنامه
سپس نوبت به جوایز رسید. در این بخش حبیب احمدزاده، حسین تراب‌نژاد، داوران بخش فیلمنامه و خسرو معصومی به‌عنوان مهمان ویژه به روی سن آمدند.
در بخش فیلمنامه کوتاه، فیلمنامه کوتاه «پرنده آرزوها» نوشته زیبا ارژنگ، به دلیل توجه و نگاه ظریف و هنرمندانه به اقوام ایرانی، دیپلم افتخار جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کرد.

جایزه دوم به فیلمنامه «لک‌لک عضو خانواده» نوشته ماهنی مهرپور رسید و «هاوار» نوشته حبیب ظهیرنیا جایزه اول را از آن خود کرد.
همچنین در بخش فیلمنامه بلند، به دلیل نگاه موضوعی مناسب به اقوام ایرانی، تندیس ویژه جایزه ویژه هیئت داوران به کیارش بکائیان برای فیلمنامه «صداها زندگی می‌کنند» تعلق گرفت.
مرتضی ایمانی راد برای فیلمنامه «سکوت صحرا» جایزه اول را برد.
برندگان بخش‌های مستند و نماهنگ‌

پوران درخشنده، مهرداد زاهدیان، پژمان مظاهری پور و احمد الستی به نمایندگی از داوران این بخش به روی سن رفتند.
تندیس بهترین صدا به آرش قاسمی برای فیلم‌های «هفت سمفونی زاگرس» و «ایساتیس» تعلق گرفت. حسین قورچیان برای «پری‌خوانی» و محسن روشن برای «سمفونی ایران» دیگر نامزدهای این بخش بودند.

ابراهیم سعیدی برای «طعم آب» تندیس بهترین تدوین را از آن خود کرد. حمید فنائی برای «چنشتی‌ها» و بهمن کیارستمی و پویا پارسا مقام برای «ایساتیس» نیز در این بخش نامزد بودند.
باران سعیدی به نمایندگی از پدر خود به روی سن آمد و جایزه را دریافت کرد.
تندیس بهترین فیلمبرداری به مهدی آزادی برای فیلم‌های «ایساتیس» و «رؤیای یک اسب» رسید. در این بخش ابراهیم سعیدی برای «طعم آب» و پرویز رستمی برای «هفت سمفونی زاگرس» نیز نامزد بودند.
مجتبی اسماعیلی برای «شرق وحشی» تندیس بهترین تحقیق و پژوهش را برد. دیگر نامزدهای این بخش احسان عمیدیان برای «چنشتی‌ها» و پرویز رستمی برای «هفت سمفونی زاگرس» بودند.
تندیس بهترین کارگردانی به مرتضی مطوری برای «آب سوخته» اعطاء شد. در این بخش احسان عمیدیان برای «چنشتی‌ها» دیپلم افتخار کارگردانی را از آن خود کرد. علیرضا دهقان برای «ایساتیس»، ابراهیم سعیدی برای «طعم آب» و محمدرضا حافظی برای «بختیاری‌ها» دیگر نامزدهای این بخش بودند.
احسان عمیدیان پس از دریافت جایزه خود گفت: «خوشحالم این جایزه را دریافت کردم و از هیئت داوران و انتخاب تشکر می‌کنم. در سالن نمایش متوجه شدم هرکدام از حضار متعلق به یک گوشه از ایران هستند که هرکدام با عشق از خطه خود صحبت می‌کنند و تصور کردم چطور ممکن است این اصالت مورد تهدید قرار بگیرد. زنده‌باد ایران.»
مرتضی مطوری نیز گفت: «دخترم اینجاست و قرار است امسال در دانشگاه سینما بخواند و من این جایزه را به او تقدیم می‌کنم.»
در پایان، جایزه بهترین فیلم به ابراهیم سعیدی برای «طعم آب» رسید. «ایساتیس» علیرضا دهقان و «هفت سمفونی زاگرس» پرویز رستمی نیز در این بخش نامزد بودند.
در بخش مستند همچنین جایزه ویژه هیئت داوران به نازگل سوری نصب برای حضور صمیمانه در «نازگل» اعطاء شد. سوری نصب در مراسم حضور نداشت، اما با یک کلیپ تصویری از همه هیئت داوران تشکر کرد.
هیئت داوران در بخش نماهنگ هیچ اثری را حائز دریافت جایزه ندانست.

تقدیر از جمشید هاشم‌پور

در ادامه این مراسم که همراه با تیزر جشنواره بود، نوبت به تقدیر از جمشید هاشم‌پور بازیگر کهنه‌کار سینمای ایران رسید. در این بخش ابوالفضل جلیلی، محمود کلاری و رضا ناجی روی سن آمدند و تندیس جایزه ویژه هیئت داوران برای یک عمر فعالیت هنری و حضور گرم و صمیمانه در فیلم «مسخ نرگس» به هاشم‌پور اعطاء کنند. «مسخ نرگس» یکی از ۱۶ فیلم بخش سینمایی نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی بود.
در این بخش شاهین باباپور به نمایندگی از هاشم‌پور روی صحنه حاضر شد و از طرف او گفت: «من از تمام مردم ایران، بابت حمایت‌هایی که در ۵۰ سال در سینمای ایران از من داشتند تشکر می‌کنم.»

بزرگداشت ابوالفضل جلیلی

پس از تقدیر از هاشم‌پور و در ادامه مراسم نوبت به بزرگداشت سینماگری دیگر رسید که همراه با پخش کلیپی از آثار او بود.
در این بخش با حضور مهدی حیدری مدیر جشنواره و محمدحسین رجبی دوانی رئیس بنیاد ایران‌شناسی و محمد باشه آهنگر فیلمساز از ابوالفضل جلیلی کارگردان سینمای ایران تقدیر شد.

اما پیش از آن محمد باشه‌آهنگر، کارگردان به روی سن آمد و در سخنانی گفت: «من چطور می‌توانم درباره فیلمسازی صحبت کنم که بیش از ۹۰ درصد آثارش در کشور ما سانسور شده است و بیش از ۴۰ جایزه جهانی گرفته است. درواقع جهانیان او را شناخته‌اند و ما هنوز نمی‌شناسیمش. او فیلم می‌ساخت ولی هرگز نمی‌توانست رصد کند که مخاطب چطور با آثارش ارتباط برقرار می‌کند. اجازه دهید او را با نام کوچکش خطاب کنم. ابوالفضل در جوانی دانشگاه را رها می‌کند و به سراغ سینما می‌رود. بسیاری کوشش می‌کنند از مرز کنکور عبور کنند، اما جلیلی آینده‌نگر بود. چطور یک فیلمساز می‌تواند بر اساس واقعیت فیلم بسازد و وقتی می‌فهمد بازیگرش بیمار است به دنبال او ‌برود و قصه را تغییر ‌دهد. او یک عارف است. چقدر ما کج‌فهم هستیم که مفاهیم او را نمی‌شناسیم و سانسور می‌کنیم.»
باشه‌آهنگر ادامه داد: «من تا وقتی فیلم خودم دو سال توقیف نشده بود حال او را درک نمی‌کردم ولی حالا فهمیدم او چه ایمان عجیبی دارد. تو گاهی به آسمان نگاه نمی‌کنی، بلکه همیشه به آسمان نگاه می‌کنی و من به تو غبطه می‌خورم. امیدوارم قدر او و امثال او را بدانیم. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.»

در ادامه، ابوالفضل جلیلی در سخنانی بیان کرد: «تشکر می‌کنم از همه عزیزان. باشه‌آهنگر با صحبت‌هایی خود من را ضربه‌فنی کرد. هیچ‌وقت در هیچ مراسمی که بزرگداشتی برای من برگزار می‌شود حضور پیدا نمی‌کنم و اینجا هم اطلاعی نداشتم. از فیلمسازان تشکر می‌کنم چرا که اگر اثر آن‌ها نبود، جشنواره برگزار نمی‌شد. از موسسه فرهنگی هنری فصل هنر که ایده اولیه را ارائه کرد تشکر می‌کنم و بعد از بنیاد ایران‌شناسی تشکر می‌کنم که پای کار آمد. ما با دست خالی رفتیم و آقای رجبی دوانی بسیار زحمت کشیدند. از همه دوستانی که در تشریفات حضور دارند و به‌سرعت دست‌به‌کار ‌شدند تشکر می‌کنم. از باغ کتاب که امکانات بسیار خوبی دارد و در طی این مدت همراه شدند تشکر می‌کنم. امیدوارم بنیاد ایران‌شناسی و موسسه فصل هنر برای سال آینده برنامه‌ریزی داشته باشند که فیلمسازان بتوانند با حمایت مادی آثار خوبی تولید کنند و راهی جشنواره شوند.»

جوایز ویژه بنیاد ایران‌شناسی
در راستای گرامیداشت آیین اقوام ایرانی، جایزه ویژه بنیاد ایران‌شناسی در بخش فیلم‌های سینمای بلند به حسین ریگی برای فیلم «میرو» تعلق گرفت.
حسین ریگی در سخنانی کوتاه گفت: «من این جایزه را به مردم مظلوم و دوست‌داشتنی سیستان و بلوچستان تقدیم می‌کنم.»
در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی و مستند نیز جایزه ویژه بنیاد ایران‌شناسی به زهره صباغیان برای فیلم «اذان صبح به افق یزد» اهدا شد.
برندگان بخش‌های فیلم‌های کوتاه داستانی و انیمیشن
در ادامه بهمن ارک، محمدرضا خردمندان، مرجان اشرفی‌زاده، مریم بحرالعلومی، آرش رصافی، امید شمس و نقی نعمتی اعضای هیئت انتخاب و داوران به روی سن آمدند.
در بخش انیمیشن «محراب آرامش» زیبا ارژنگ دیپلم افتخار گرفت. تندیس بهترین فیلم انیمیشن به بهروز سلیمانی نذیر، شیرین سلیمانی نذیر و فرناز مؤذن برای «راهی» رسید.
در بخش فیلم‌های کوتاه داستانی، تندیس بهترین صدا به محمدحسین ابراهیمی برای «رو به شب» اعطاء شد. امیر نخجوان برای «افسانه کوه ننوک»، آرش ‌قاسمی برای «سفیدپوش»، امین شروانی برای «تابوت» و امیرحسین صادقی برای «بیگانه» دیگر نامزدهای این بخش بودند.
ابراهیمی پس از دریافت جایزه گفت: «این ترکیب هیئت داوران و هیئت انتخاب بهترین بودند، از سعید کشاورز ممنونم و امیدوارم بدرخشد.»
تندیس بهترین تدوین به ماهان عمادی برای «عزیز» رسید. بهرام ارک برای «بشقاب»، ابراهیم سعیدی برای «شکار»، مهیار بهمنش و ریحانه اسماعیلیان برای «سفیدپوش» و محمدرضا مرادی برای «افسانه کوه ننوک» نیز در بخش تدوین نامزد بودند.
تندیس بهترین فیلمبرداری به محسن نجفی مهری برای «تی‌یره» رسید.

آرمین یوسف‌زاده برای «جان داد»، آئین ایرانی برای «سفیدپوش»، پویان آقابابایی برای «رو به شب» و مهدی رضایی برای «افسانه کوک ننوک» دیگر نامزدهای بخش فیلمبرداری بودند.
ابوالفضل عزیزی و سیما رسولی برای «گناه» تندیس بهترین فیلمنامه را از آن خود کردند. دیگر نامزدهای این بخش عبارت بودند از رضا فهیمی برای «سفیدپوش»، سید مهدی موسوی برزکی برای «عزیز»، محمدرضا مرادی و گلسا غفاری برای «افسانه کوه ننوک» و اکبر زارع برای «تابوت».
تندیس بهترین کارگردانی به رضا فهیمی برای «سفیدپوش» رسید. در این بخش مهدی برزکی برای «عزیز» دیپلم افتخار دریافت کرد. سهیلا پورمحمدی برای «جان داد»، محمدرضا مرادی برای «افسانه کوه ننوک»، صمد علیزاده برای «ناهید» و مصطفی ربانی برای «برف نو» دیگر نامزدهای این بخش بودند.
تندیس بهترین فیلم به محمدرضا مرادی برای «افسانه کوه ننوک» اعطاء شد. سهیلا پورمحمدی برای «جان داد» دیپلم افتخار گرفت. «سفیدپوش» رضا فهیمی، «عزیز» مهدی برزکی، «تابوت» اکبر زارع و دیگر نامزدهای این بخش بودند.

جایزه ویژه هیئت داوران به اکبر زارع برای «تابوت» رسید. هیئت داوران به دلیل حضور مستمر و با انگیزه، از دو بازیگر، یوسف یزدانی و مجید پتکی تقدیر ویژه به عمل آورد و جایزه بهترین دستاورد هنری را به آن‌ها اعطاء کرد.

تقدیر از سعید آقاخانی
در بخش بعدی مراسم، پوران درخشنده فیلمساز، نازنین پیرکاری مدیرعامل موسسه تصویر شهر و محمدحسین رجبی دوانی رئیس بنیاد ایران‌شناسی و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره به روی سن آمدند تا از سعید آقاخانی، بازیگر و کارگردان و همچنین مهدی فرجی تهیه‌کننده سینما و تلویزیون که سریال «نون خ» را ساخته‌اند، تقدیر کنند.
فرجی در سخنانی گفت: «فصل پنجم "نون خ" امسال پخش شد. معمولاً کارگردانان کمتر تن به کارهای سخت می‌دهند تا شهر به شهر بروند. سعید آقاخانی برای این سریال به سیستان و بلوچستان رفت و در گرمای طاقت‌فرسا و سرمای سخت کردستان تن به کار داد. او با وجود این که آسیب بدنی دید، اما با عشق و علاقه عجیبی که به اقوام و کشور دارد پای کار ایستاد. امیدوارم هنرمندان کشور همواره بدرخشند و مشغول کار باشند.»

برندگان بخش سینمایی
بخش بعدی اهدای جوایز به بخش سینمایی اختصاص داشت. محمدحسین رجبی دوانی، محمدعلی باشه آهنگر، محمود کلاری، مهدی حیدری و ابوالفضل جلیلی به روی سن آمدند تا جوایز این بخش را اهدا کنند.
زنده‌یاد اصغر یوسفی‌نژاد برای «عروسک» برنده تندیس بهترین فیلمنامه شد. همچنین تندیس ویژه هیئت داوران به فیلمنامه «خورشید آن ماه» نوشته سمیه تاجیک اعطاء شد.
جایزه زنده‌یاد یوسفی‌نژاد را همسر او دریافت کرد.
در بخش بهترین بازیگر زن، تندیس ویژه بازیگری زن به آزاده صمدی برای «عزیز» اهدا شد
صمدی پس از دریافت جایزه گفت: «باعث افتخار است که اینجا حضور دارم و بسیار خوشحالم این جشنواره برگزار شد و سینماگران را از جای‌جای ایران دور هم جمع کرد. بسیار خوشحالم از این هیئت داوران ویژه این جایزه را دریافت می‌کنم. از مجید توکلی و همه عواملی که در ساخت فیلم "عزیز" نقش داشتند تشکر می‌کنم و این جایزه را به تمام زنان پرتلاش و شجاع ایرانی تقدیم می‌کنم.»

سویل شیرگیر برای «عروسک» تندیس بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. فاطمه مسعودی‌فر برای «آپاراتچی» و نازنین فراهانی برای «خورشید آن ماه» نیز در این بخش نامزد بودند.
شیرگیر گفت: «از هیئت داوران تشکر می‌کنم. وقتی بازی در این فیلم را شروع کردم، ده روز از فوت مادرم گذشته بود و الان احساس می‌کنم روح او در اینجا حضور دارد و از این بابت بسیار خوشحالم.»
تندیس بهترین بازیگر مرد به ناصر هاشمی برای «عروسک» اعطاء شد و مجتبی رنجبر برای «آفتاب گرگ و میش» دیپلم افتخار گرفت. حمداله سلیمی برای «سون‌سوز» نیز در بخش بهترین بازیگر مرد نامزد بود.
هاشمی پس از دریافت جایزه یاد زنده‌یاد یوسفی‌نژاد را گرامی ‌داشت.
سپس تندیس بهترین کارگردانی به رضا جمالی برای «سون‌سوز» رسید. ستاره اسکندری برای «خورشید آن ماه» و اصغر یوسفی‌نژاد برای «عروسک» دیگر نامزدهای این بخش بودند.
در ادامه تندیس بهترین فیلم به «خورشید آن ماه» به تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی رسید. «سون‌سوز» سلمان عباسی و «آسمان غرب» حبیب والی‌نژاد در این بخش نامزد بودند.
همچنین در بخش فیلم‌های سینمایی، محمد برادران برای جلوه‌های ویژه «احمد» جایزه بهترین دستاورد هنری را دریافت کرد. هیئت داوران در عین حال جایزه ویژه خود را به حبیب احمدزاده برای «معجزه بناسان و چراغ جادو» به خاطر نگاه صلح‌طلبانه و هنرمندانه به مظلومیت ایران در بمباران‌های شیمیایی در طول هشت سال دفاع مقدس اهدا کرد.
در پایان مراسم، محمود کلاری عضو هیئت داوران بخش فیلم‌های سینمایی در سخنانی بیان کرد: «ما اولین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی را پشت سر گذاشتیم.

درک و فهم چگونگی داوری فیلم‌ها بر اساس مضامین، کار بسیار دشواری بود، این که فیلمی خوب ساخته شده و تا چه حد دارای ویژگی‌های واقعی اقوام است و به مناسبات و روابط، سنت‌ها و ویژگی‌های یک اقلیم می‌پردازد، برای اولین دوره مورد داوری قرار گرفت. ما تمام سعی‌مان را کردیم تا از زاویه ایده، مفهوم و موضوع با توجه به‌عنوان جشنواره توجه کنیم و بعد به ویژگی‌های هنرمندانه و خلاقانه فیلم بپردازیم. جوایز داوران با توجه به این نکات تقسیم شد.»


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

زرویی نصرآباد با حکم اداری اهل فرهنگ نشده بود